نسخه چاپی

فرد پنهان «بابك زنجانی» در مالزی

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در روزنوشت‌های خود به وجود یك فرد در پرونده بابك زنجانی اشاره كرد و نوشت: «نكته جالب، عدم توجه به یكی از افراد پشت پرده مستقر در مالزی است كه بسیاری از معاملات توسط وی صورت گرفته‌ است و یكی از سرنخ‌های این ماجراست

به گزارش نما به نقل از روزنامه آرمان: نام او چيست؟ چرا تا امروز اشاره‌اي به او نشده است؟ آيا قرار است «ب. ز» هيچگاه اشاره‌اي به نقش او نكند؟

اين سوالات زماني مطرح شد كه سیدحميد حسيني در جايگاه عضو هيات‌مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي در روزنوشت‌هاي خود به اين فرد اشاره كرد و نوشت: «نكته جالب، عدم توجه به يكي از افراد پشت پرده مستقر در مالزي است كه بسياري از معاملات توسط وي صورت گرفته‌ است و يكي از سرنخ‌هاي اين ماجراست و فعلا در اين پرونده اثري از ايشان ديده نمي‌شود.» اگر اين ادعاي سيدحميد حسيني صحت داشته باشد سرنخي براي نهادهاي دنبال‌كننده پرونده «ب. ز» است. البته مشخص نيست آيا آنها خود به اين موضوع واقف بودند يا اينكه بابك زنجاني آن را در قلب خود به عنوان يك راز نگه داشته است.

مالزي در متن كيفرخواست زنجاني

در متن كيفرخواست قرائت شده «ب. ز» چند بار به فعاليت‌هاي او در مالزي اشاره شده است اما نامي از شخص خاصي به ميان نيامده است. در دادگاه بابك زنجاني نماينده دادستان در بخشي از كيفرخواست به تقلب در اعتبارات اسنادي توسط «ب. ز» اشاره كرد و گفت: اقدام متقلبانه به خريد شركت «ايزو» جز شركت‌هاي متهم در مالزي و دادن اعتبار اسنادي صوري به شركت «HK» توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است.

نماينده مدعي‌العموم در بخش ديگري از كيفرخواست هم اظهار داشته بود: بخشي از درآمد نفتي شامل 5 /14درصد طبق مقررات جزو درآمدهاي خود شركت ملي نفت محسوب مي‌شود و طبق مصوبه‌اي كه وزراي سابق صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد و همچنين رئيس پيشين بانك مركزي آن را تاييد كردند. مصوب مي‌شود اين مبلغ به حساب fiib واريز شود. نجفي ادامه داد: وقتي از مديران شركت ملي نفت سوال كرديم كه چرا اين مبلغ را به حساب fiib واريز كردند گفته‌اند كه اين بانك توسط سه وزير مربوط و رئيس بانك مركزي پيشين تاييد و تصديق شده است.

همچنين، نماينده دادستاني تهران در ادامه جلسه دوم محاكمه متهمان پرونده نفتي و در ادامه قرائت كيفرخواست خاطرنشان كرد: بابك زنجاني با هدايت ساير متهمان پرونده يك بانك در مالزي و يك بانك در تاجيكستان مي‌خرد و با حمايت مستقيم متهمان به بانك‌ها و سازمان‌هاي داخلي معرفي مي‌شود.

مالزي پررنگ در سال 92

نهم شهريور92 بود كه ايسنا نوشت؛ يك مقام ارشد دولت آمريكا نيز گفت: «زنجاني و شبكه بين‌المللي شركت‌ها و بانك‌هايش مسئول اختفاي معاملاتي به ارزش ميلياردها دلار هستند كه از جانب ايران انجام داده‌اند. او از شركت‌هايي مانند‌اي‌اس‌او در مالزي استفاده كرده تا ميليون‌ها بشكه نفت ايران را خريداري كند و به بازار عرضه كند. او همچنين از جانب ايران با اتكا به نهادهاي مالي خود ميلياردها دلار مبادله ارزي انجام داده است.»

اگر ادعاي اين مقام آمريكايي را در كنار ادعاي سیدحميد حسيني قرار دهيم كه فردي مسئول انجام معاملات در مالزي بوده است، پس بايد به همان دوران بازگشت و معاملات آن زمان را ورق زد تا شايد به نام اين فرد مورد اشاره رسيد. البته بعيد است مسئولان پيگيري پرونده بابك زنجاني به اين موضوع توجه نكرده باشند اما اين گمانه را هم مي‌توان مطرح كرد كه شخصيت مورد اشاره شايد نقش رسمي در معاملات نداشته باشد و در پشت پرده به ايفاي نقش مي‌پرداخته است.

در همان شهريور بود كه بابك زنجاني گفت‌: «من عضو هيات‌مديره يك بانك در مالزي (فرست اسلاميك بانك) هستم. اين بانك با سرمايه 104 ميليون دلار فعاليت مي‌كرد و فعاليتش هم نرمال و خوب بوده است. اين بانك صاحبش اصلا من نيستم. سهام هم در آن ندارم. بلكه صاحبش يك بانك ديگري در اندونزي بود كه به بانك ديگري سهامش را واگذار كرده بود كه آن بانك هم سهامدارانش كساني ديگري هستند.

من تنها يكي از اعضاي هيات‌مديره اين بانك بودم تا اينكه تحريم‌ها عليه ايران روز به روز بيشتر شد و با توجه به اينكه انتقال منابع مالي براي شركت‌هاي بيروني و مردم سخت شده بود، تصميم گرفتم به عنوان عضو هيات‌مديره در يكي از بانك‌هاي خارجي در مالزي ورود پيدا كنم و موسسات مالي خود در امارات را كه منابع پنج ميليارد يورويي بود در آن به شكلي متصل و خدمات مالي ايجاد كنم كه اين امر هر روز مشتريان زيادي را جذب مي‌كرد.» نقش فرد مورد اشاره در اين بانك چه بوده است و آيا مي‌توان او را به اين بانك و فعاليت‌هايش مرتبط دانست؟

به هر حال اكنون بايد منتظر دادگاه‌هاي بعدي بابك زنجاني بود كه آيا نام اين فرد كه سيدحميد حسيني مدعي حضور او در پشت پرده معاملات مالزي است مشخص خواهد شد يا خير! از سوي ديگر بايد توجه داشت كه بابك زنجاني در دولت قبل اقداماتي را انجام داد كه امروز بايد در دادگاه بدان پاسخ دهد و جالب آنجاست كه برخی دولتي‌هاي قبل هنوز حاضر به پذيرش اتهامات زنجاني نيستند و از او دفاع مي‌كنند چنانكه ديروز علي‌اكبر جوانفكر از بابك زنجاني شخصيتي را ترسيم كرد كه هيچ تخلفي نداشته است. متن اظهارات جوانفكر را در پاسخ به ايسنا در ادامه مي‌خوانيد:

در دولت قبل شخصيت‌هايي ظهور و بروز يافته‌اند كه متهم به همين فسادهايي هستند كه جنابعالي به آنها اشاره كرديد، نظرتان درباره ظهور اين شخصيت‌ها چيست؟

كي؟

شخصيت‌هايي مثل بابك زنجاني.

مگر بابك زنجاني محاكمه شده است؟ يك نفر را گرفتند، نزديك 5/1- 2 سال است كه در زندان است. هنوز حرف‌هایش را نزده است، در اين شرايط قضاوت مي‌كنند كه او مفسد است؛ بايد او به صورت علني محاكمه و از خود دفاع كند و معلوم شود كه چه خبر است و چه كار كرده است؟ من از او دفاعي نمي‌كنم ولي شما حق نداريد او را متهم كنيد در حالي كه هيچ اتفاقي نيفتاده است.

اتهام با مجرم شناختن تفاوت دارد، الان بابك زنجاني متهم به فساد است.

بسيار خب؛ او متهم است؛ من چه كار مي‌توانم انجام دهم؟ هر كسي مي‌تواند متهم باشد؛ دولت قبل چه كاري بايد بكند؟

اين اتهام به دولت قبل نيز وارد است.

وارد نيست!

شما در معرض اتهام هستيد، آيا دفاعي از خود نداريد؟

شما اجازه دهيد بابك زنجاني را محاكمه كنند، پس از مشخص شدن نتيجه محاكمه شما به قضاوت بنشينيد.

آيا بابك زنجاني در دولت قبل پيدا نشد؟

او را قضاوت نكنيد؛ بابك زنجاني در حال حاضر متهم است، محكوم نيست!

۱۳۹۴/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...