نسخه چاپی

درد را تحمل نكنید!

نایب رییس انجمن مطالعه و بررسی درد ایران توصیه كرد: مردم درد را تحمل نكنند و برای تشخیص علت آن حتما به پزشك مراجعه كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: نایب رییس انجمن مطالعه و بررسی درد ایران توصیه کرد: مردم درد را تحمل نکنند و برای تشخیص علت آن حتما به پزشک مراجعه کنند.

دکتر جلال زرین قلم درباره اطلاعاتی که مردم باید در زمینه درد بدانند گفت: مردم باید بدانند که درد علامتی از یک مشکل در بدن است. حس درد به شما اخطار می‌دهد که یک محرک نادرستی در بدن دارید. مردم فکر می‌کنند درد باید تحمل شود؛ ما چنین نظریه‌ای نداریم. انجمن جهانی می‌گوید درد باید با تشخیص علت آن حتما درمان شود.

وی افزود: مردم فکر می‌کنند درد را باید ساکت کرد، یعنی حذف کرد و نیاز به تشخیص علت اصلی آن نیست. یعنی اگر سردرد دارند به صورت غیر تجویز شده، دارو مصرف می‌کنند. درد علامتی از یک ناهماهنگی در فعالیت‌های بدن است. اگر ریشه آن را پیدا نکنیم، همان محرکی که یک حس ساده را ایجاد می‌کند، می‌تواند تبدیل به یک بیماری شود؛ مثل دردهای ساده دستگاه گوارشی، پروستات، سینه، کلیوی یا ... که افراد با دارو آن را ساکت می‌کنند یا با بی‌توجهی طی می‌کنند و بعد از مدتی هم ممکن است به صورت یک سرطان سر در‌آورد. حتی بعضی سر درد‌ها هم ممکن است یک ضایعه فراگیر باشند. ما اول باید علت را تشخیص دهیم و بعد بگوییم که یک درد ساده است و برای آن مسکن تجویز کنیم.

زرین قلم با تاکید بر اینکه بیمار نباید درد بکشد یا آن را تحمل کند، ادامه داد: درد‌های حاد هم باید درمان شوند. ما در اصطلاح می‌گوییم مریض نباید درد بکشد و باید علت آن تشخیص داده شود. مثلا اگر پای کسی پیچ بخورد یک درد حاد است. باید بدانیم که شکستگی ندارید و بعد یک داروی ساده استفاده کنید. اما اگر شکستگی داشت و به اشتباه درد آن را فقط ساکت کردید باید چه کرد؟

نایب رییس انجمن درد با اشاره به لزوم وجود سلسله مراتب برای درمان انواع درد، گفت: باید بدانیم که برای درمان دردمان باید کجا مراجعه کنیم؟ دراین صورت اول باید به یک متخصص مراجعه شود و بعد به کارگروه درد ارجاع داد شود یا ازهمان اول به کارگروه متخصص درد مراجعه شود. از سال 87 دانشگاه‌های علوم پزشکی تربیت فوق تخصص‌ درد را آغاز کردند که اگر به آنها مراجعه شود افراد را به کانال‌های درست هدایت می‌کنند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته و همچنین کشور ما در بحث درمان، کلینیک‌های درد پله دوم درمان هستند و ویزیت عمومی پزشکان پله اول. قانون طبابت می‌گوید که اول پزشک عمومی مریض را ویزیت کند تا هزینه اضافه به بیمار و جامعه تحمیل نشود.

زرین قلم در ادامه، در خصوص نحوه فعالیت انجمن مطالعه درد ایران گفت: انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران در سال 1374 اولین بار توسط دکتر محمد شریفی و لوییزا جونز آغاز به کار کرد. هدف این انجمن آن بود که موضوع درد را از موضوعی پوشیده به موضوع طبقه‌بندی شده تبدیل کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: انجمن جهانی درد تعریفی درباره درد دارد مبنی بر اینکه درد تجربه حسی هیجانی ناخوشایند است که ممکن است به دنبال آسیب‌های مختلف بافتی و غیر بافتی ایجاد شود. براساس این تعریف نظر انجمن این بود که افرادی هم که باید وارد این قضیه شوند باید هم پزشکان علوم پایه باشند و هم گروه‌های مرتبط بالینی یعنی درباره موضوع درد باید گروهی صحبت شود. در این راستا سخنرانی‌های علمی مختلف برای همکاران جهت ایجاد وحدت رویه فکری تدارک دیده شده است، از جمله برگزاری 12 همایش‌ که به صورت سالیانه برای پزشکان برگزار شده تا پزشکان عمومی و متخصص بتوانند وارد این قضیه شوند و اطلاعات به روز شده‌ای را دریافت کنند.

۱۳۹۴/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...