نسخه چاپی

روایت استاد قرائتی از القاب هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد

ما 3 رئیس جمهور را پشت سر گذاشتیم، به آقای رفسنجانی می‌گفتند سردار سازندگی اما سردار سازندگی ذوالقرنین بود كه میخ توی سدش نمی‌رفت. قرائتی خطاب به كتابداران گفت: زیر همین سقف از شما می‌خواهم نذر كنید یك دوره كامل تفسیر قرآن را مطالعه كنید. شما به هیچ كتابی نیاز ندارید و قرآن برای شما كافی است.

به گزارش فارس، سخنران پایانی مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی بود. وی در این مراسم گفت: من قصد دارم درباره مهمترین کتاب یعنی قرآن صحبت کنم. به جرأت می‌توانم بگویم که کسی تاکنون قرآن را نفهمیده است به جز اهل بیت و افراد بسیار اندکی قرآن علمی‌ترین کتاب است و اگر روی هر کلمه‌اش دست بگذارید پروژه علمی است. قرآن می‌گوید من برای مردم شفا هستم و قطعا همین است.


وی در ادامه با شمردن مثال‌هایی از قرآن گفت: مثلا در یکی از آیات قرآن آمده است بدترین صدا، صدای خر است حالا اگر شما این را به یک نفر در کانادا یا آمریکا نشان دهید می‌گوید این بود دین شما که می‌گوید صدای خر بدترین صدا است؟ اما همین خودش یک پروژه علمی است. شما بزرگترین دکترهای اعصاب را دعوت کنید تا بر روی تأثیر صدای همه موجودات روی اعصاب انسان آزمایش کنند و آنگاه نظر بدهید.

*همین جا نذر کنید یک دوره تفسیر قرآن بخوانید


قرائتی در ادامه خطاب به کتابداران حاضر در جمع گفت: من شما را نمی‌شناسم ولی می‌دانم حقوقتان کم است دوم اینکه آدم‌های خوبی هم هستید سوم اینکه گزینش هم شده‌اید اما زیر همین سقف از شما می‌خواهم نذر کنید یک دوره کامل تفسیر قرآن را مطالعه کنید. شما به هیچ کتابی نیاز ندارید و قرآن برای شما کافی است. من 33 سال در صدا و سیما هر پنج‌شنبه برنامه داشتم و یک شب هم این برنامه تعطیل نشده است هیچ کتابی هم مطالعه نمی‌کنم اگر شما تفسیر قرآن را بخوانید بی‌نیاز می‌شوید، هر چه که بخواهید در قرآن هست.


وی افزود: ما 3 نوع علم داریم، علم مفید، علم مضر و علمی که نه مفید است نه مضر، علم مفید علمی است که ارزش دارد، پیغمبری صدسال بمیرد و بعد دوباره زنده شود تا چیزی را بیاموزد. بعضی از علم‌ها مضر هستند مثلا خداوند در قرآن می‌گوید ندانستن بعضی چیزها برای شما بهتر است مثلا اگر ما در سیلوهایمان گندم نداشته باشیم و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم همین الان توی نانوایی‌ها چاقوکشی می‌شود پس بهتر است نگوییم، بعضی‌ علم‌ها هم دانستن و ندانستنشان فایده ندارد مثل دانستن تعداد اصحاب کهف. اصل آن کاری است که انجام داده‌اند نه تعدادشان.


*اطلاعات بیهوده را از کتاب‌های درسی حذف کنید


قرائتی در ادامه با بر شمردن مثال‌هایی برای واضح شدن علم مضر گفت: مثلا یک نفر به مکه رفته بود و وقتی برگشت به من گفت من در این چند روز 7 متر موز خوردم انگار او هر موزی که می‌خورده متر می‌کرده و در دفتر خاطراتش می‌نوشته یا خیلی از اطلاعاتی که در کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌های مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچه‌های ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه ، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت می‌خواهی بروی؟ یا اینکه تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد.


*انگار کسی نفرینمان کرده!


علت کتابخوان نشدن مردم کشور ما کش دادن مطالب است. اگر خلاصه شده باشد بیشتر کتاب می‌خوانند، اخیرا لندن رفته بودیم به من گفتند یک نفر 1500 جلد کتاب درباره امام حسین نوشته است یکی از جلدها را باز کردم دیدم حسینیه‌های سبزوار را شمرده که چه شکلی است و چه کاشی‌ها و چه دیگ‌هایی دارد، واقعا مشکل ما در لندن حسینه‌های سبزوار است. به نظرم کسی نفرینمان کرده که خیر از عمرمان نبینیم، بچه‌های ما دیپلم و لیسانس می‌گیرند اما نمی‌توانند قرآن بخوانند چون در عربی در مدارس یادمان داده‌اند که العصفور طار یعنی گنجشک پرید، آیات قرآن یادمان ندادند.


*30 سال معاون وزیر بودم اما خیلی از وزیرها را ندیدم!


قرائتی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: من 30 سال معاون وزیر بودم اما کاری به وزیرها نداشته‌ام. اصلا بعضی وزیرها آمدند و رفتند و من ندیدمشان مثلا آقای فرشیدی چند سال وزیر بود و من یک بار هم ندیدمش. نکته دیگر اینکه من در یک سال یک ساعت هم روزنامه نمی‌خوانم، کمبود هم ندارم. خلاصه اخبار کافی است، فیلم‌های صدا و سیما هم سر کاری است چون به ازای هر دقیقه‌اش از صدا و سیما پول می‌گیرند و برای همین دقایق را طول می‌دهند.


وی افزود: باید نهضت تلخیص کتاب در کشور به راه بیفتد. شما کتابداران هم ننشینید تا کسی بیاید از شما کتاب بگیرد، تلفن بزنید و افراد آن منطقه را جذب کنید.


وی ادامه داد: البته بعضی‌ها خودشان عاشق کتاب هستند و به کتابخانه می‌آیند اما بعضی‌ها هم نمی‌آیند هنر نیست که افراد عاشق کتاب را در کتابخانه‌تان جمع کنید. اگر هر کدام از شماها تریاکی بودید حضرت عباسی در یک سال 10 هزار نفر می‌شدید اما الان که کتابدار هستید چند نفر را جذب کتاب خوانی می‌کنید؟


*کتابخانه مگر اداره قند شکر است که ساعتی کار می‌کنید؟


وی افزود: شما باید کتاب‌های شیرین دم دستتان باشد تا آن را به مراجعه کنندگانتان معرفی کنید. همین طور زمان کتابخانه نباید محدود به ساعات اداری باشد. شما که اداره قند و شکر نیستید. کتابخانه باید شبانه‌ روزی باشد، کتابخانه کار اقتصادی نیست که ساعتی باشد کار فرهنگی است که زمان ندارد مطالعه و استفاده از کتاب باید مثل استفاده از عابر بانک شود، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید کاری کنند که تلفن‌های شبانه‌روزی برای راهنمایی مردم در هر شهر راه بیفتد و این شماره تلفن‌ها در کتابخانه‌ها به مردم اعلام شود.


*روایت قرائتی از القاب 3 رییس جمهور


وی در ادامه با بیان اینکه ما چون قرآن را خوب نفهمیده‌ایم به افراد لقب می‌دهیم، گفت: ما 3 رئیس جمهور را پشت سر گذاشتیم، به آقای رفسنجانی می‌گفتند سردار سازندگی اما سردار سازندگی ذوالقرنین بود که میخ توی سدش نمی‌رفت. به خاتمی گفتند مبتکر گفتگوی تمدن‌ها در حالی که قرآن پر است از قالو و قل. ابتکاری در حرف‌های او نبود. احمدی‌نژاد را عدالت‌محور می‌خواندند اما اگر با حضرت علی و نهج‌البلاغه‌اش آشنا باشید او 1400 سال پیش برای شترهایش هم عدالت می‌گفته من تاکنون در این سالها هیچ آخوندی را ندیده‌ام که حرف تازه‌ای بزند.

۱۳۹۱/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...