نسخه چاپی

ایران در یونسكو به رتبه‌ی 14 رسیده است

معاون میراث فرهنگی كشور گفت: خوشبختانه در دولت‌های نهم و دهم، جایگاه ایران در یونسكو به رتبه‌ی 14 جهان رسیده است.

به گزارش ايسنا، مسعود علويان‌صدر در مراسم نکوداشت ثبت جهاني باغ فين کاشان و مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش کاشان که با حضور رييس‌جمهور در باغ تاريخي فين کاشان برگزار شد، بيان كرد: تا قبل از دولت‌هاي نهم و دهم، رتبه‌ي ايران در يونسکو 32 بود که با ثبت هشت اثر جديد در مدت هفت سال گذشته، جايگاه ايران به رتبه‌ي 14 کاهش يافت.

وي با اشاره به موفقيت‌هاي ايران در ثبت جهاني آثار در دولت‌هاي نهم و دهم، يادآوري كرد: در حال حاضر ايران موفق به ثبت 15 اثر تاريخي در يونسکو شده است و تا قبل از دولت‌هاي نهم و دهم هفت اثر در يونسکو داشت.

علويان‌صدر با اشاره به اين‌که در عرصه‌ي ثبت جهاني، مواريث ملموس و ناملموس، استان اصفهان و به‌طور ويژه، شهرستان کاشان همواره جزو مهم‌ترين استان‌ها و شهرهاي کشور بوده‌اند، اظهار کرد: توجه به اين استان و شهر کاشان به سبب غنايي است که همواره در اين نقطه از کشور در حوزه‌ي ملموس و ناملموس ديده شده است.

او با اشاره به مواريث ثبت جهاني استان اصفهان، يادآور شد: ميدان امام (ره)،‌ باغ چهل‌ستون، باغ فين، مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش کاشان و مسجدجامع اصفهان آثار ثبت‌شده‌ي استان اصفهان در يونسکو هستند.

معاون ميراث فرهنگي کشور گفت: در سي‌وپنجمين نشست کميته‌ي ميراث جهاني که سال گذشته برگزار شد، نخستين پرونده‌ي زنجيره‌يي ايران با عنوان باغ ايراني به ثبت جهاني رسيد. اين پرونده از آن نظر اهميت دارد که در آن، موضوعي با تجليات فراوان در کل پهنه‌ي کشور مورد توجه قرار گرفته است. پرونده‌ي باغ ايراني در حال حاضر بر معرفي و ثبت زنجيره‌يي 9 باغ منحصر‌به‌فرد ايراني متکي است که هر کدام، الگويي براي شکل‌گيري و معرفي مفهوم باغ ايراني بوده‌اند.

وي با اشاره به پرونده‌ي زنجيره‌يي 9 باغ ايراني، بيان کرد:‌ باغ باستاني پاسارگاد فارس، باغ ارم شيراز، باغ چهل‌ستون اصفهان، باغ فين کاشان، باغ اکبريه در بيرجند،‌ باغ عباس‌آباد در بهشهر، باغ دولت‌آباد در يزد،‌ باغ پهلوان‌پور مهريز و باغ شاهزاده ماهان در کرمان، 9 باغي هستند که در قالب يک پرونده به‌عنوان پرونده‌‌ي باغ‌هاي ايراني به ثبت جهاني رسيدند.

علويان‌صدر ادامه داد: باغ ايراني مظهر تعامل انسان با محيط اطرافش در يک بستر فرهنگي و مذهبي است که سابقه‌اي طولاني در بستر تمدني ايرانيان دارد. ارزش برجسته‌ي باغ ايراني در نظر هر فرد ايراني و غيرايراني به‌گونه‌اي است که کمتر کسي در ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد آن شک و ترديد دارد.

وي با اشاره به معيارهاي موجود در پرونده‌ي باغ‌هاي ايراني، اظهار کرد: معيار اول براي ثبت جهاني پرونده‌ي باغ‌هاي ايراني، اين است و باغ ايراني يک شاهکار در حوزه‌ي ابتکارات خلاقانه‌ي بشر به حساب مي‌آيد و باغ ايراني جلوه‌اي برجسته از تبادل ارزش‌هاي برجسته‌ي بشري است.

او با بيان اين‌که معيار بعدي ثبت جهاني پرونده‌ي باغ‌هاي ايراني به اين موضوع برمي‌گردد که باغ ايراني نشاني از هم‌آوايي عناصر طبيعي و انساني در فضايي روح‌بخش و حالي از تعاملات سازنده‌ي فرهنگي است، گفت: باغ ايراني در حقيقت، نمايش‌دهنده‌ي روند شکل‌گيري و تثبيت سنن فرهنگي در بستري با قدمت بيش از 2500 سال است.

علويان‌صدر ادامه داد: باغ ايراني رابطه‌اي مستقيم با شکل‌گيري و گسترش مجموعه‌ا‌ي غني از رويدادهاي برجسته‌ي فرهنگي و داراي ارزش جهاني است.

معاون ميراث فرهنگي کشور بيان کرد:‌ باغ فين کاشان که امروز مراسم نکوداشت آن برگزار مي‌شود، از نظام عام‌رساني با تکنولوژي‌ بسيار بالايي برخوردار است و به‌دليل طراحي منحصربه‌فرد آن در منطقه‌ي کويري و همچنين استفاده و پرورش گياهان خاص، جايگاهي بي‌نظير در ميان 9 باغ ايراني دارد.

علويان‌صدر با بيان اين‌که امروز مهارت‌هاي سنتي بافت فرش کاشان نيز گرامي داشته مي‌شود، اظهار کرد:‌ همه مي‌دانيم که فرش ايراني در تنوع و همچنين به‌لحاظ گستره‌ي جغرافيايي، ارزش فراواني دارد. ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد فرش کاشان باعث شده است که مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش کاشان در قالب يک پرونده به ثبت جهاني برسد. بر اين اساس معاونت ميراث فرهنگي در اقدامي براي ثبت دو مقوله‌ي شاخص تحت اين عنوان، با عناوين فرش ذهني‌ بافت روستايي و فرش شهري مبتني بر نقشه‌ي مهارت‌هاي سنتي در بافت فرش فارس و کاشان را به ثبت جهاني رساند.

او افزود: در حال حاضر خوشبختانه جايگاه ايران در يونسکو يک جايگاه ارزشمند و بالايي است و بيشتر اين موفقيت در دولت‌هاي نهم و دهم تحقق يافته است.

۱۳۹۱/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...