نسخه چاپی

آغاز شمارش معكوس برای تحقق وعده حل مشكلات

فرجام آن "بیست دقیقه"

با مجوز مجلس به دولت برای اجرای برجام، شمارش معكوس برای تحقق وعده حل مشكلات آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم با گذشت تنها 3 ماه از توافق هسته‌ای وین با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، مجلس شورای اسلامی مجوزهای اجرای این برنامه را در لوای طرحی با عنوان "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" صادر کرد.

مصوبه‌ای که یک ماده واحده، 9 بند, دو تبصره و 200 پیشنهاد اصلاحی داشت اما در کمتر از 20 دقیقه تبدیل به قانون شد.

وقتی زنگ آغاز جلسه علنی روز گذشته مجلس به صدا درآمد کمتر کسی انتظار آن را داشت که مجلس نهم طی 20 دقیقه مهم‌ترین تصمیم خود را در مورد سرنوشت هسته‌ای کشور اتخاذ کند. گرچه تصویب جزئیات این طرح دور از انتظار نبود؛ اما آنچه بسیاری را شگفت زده کرد، تصویب آن در کمتر از 20 دقیقه بود؛ چیزی که نه مخالفان و نه حتی خوشبین‌ترین موافقان طرح هم انتظار آن را نداشتند.

البته با نگاهی به جلسات گذشته مجلس، تصویب این طرح با این سرعت قابل قبول‌تر می‌شود چراکه این طرح هفته گذشته با قید یک فوریت به کمیسیون امنیت ملی رفت و در کمتر از یک جلسه و تنها با چند اصلاح عبارتی به تصویب رسید. روز یکشنبه هفته جاری نیز، دستورکار جاری مجلس را کنار زد و با اولویت مورد بررسی قرار گرفت.

در همان جلسه نیز کلیات این طرح با کش و قوس‌های فراوان به تصویب رسید به امید اینکه در جریان بررسی جزئیات آن، پیشنهادات اصلاحی بهارستان‌نشینان بتواند کارایی طرح را ارتقا بخشد.

پیشنهاداتی که می‌توانست اثرگذاری طرح را در ایجاد چارچوب برای اجرای برجام بیشتر و آسیب‌های آن را کاهش دهد چراکه به اعتقاد مخالفان، طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام نه تنها دولت را محدود نمی‌کند بلکه تلویحا اجازه اجرای برجام با تمام نقاط ضعف آن را به دولت می‌دهد و دولت بدون هیچ محدودیتی می‌تواند تعهدات ایران در توافق وین را اجرایی کند.

حالا مخالفان طرح مذکور معتقدند که این طرح برای دور زدن کمیسیون برجام مطرح شده و به معنای دقیق‌تر طرحی برای چشم‌پوشی از واقعیات برجام است.

در مقابل اما موافقان طرح 2 گروه بودند گروهی که حامیان "برجام بدون اصلاح" بودند و گروه دیگری که خواستار اجرای برجام با اعمال برخی شروط و اصلاحات، بویژه برای تضمین لغو تحریم‌ها بود. با این همه کلیات این طرح 139 رای موافق کسب کرد و در مقابل 100 نماینده با آن مخالفت کردند. 12 نماینده نیز ترجیح دادند نه نگران کشور باشند و نه بی‌خیال لذا رای ممتنع دادند!

انتقادات به محتوای طرح و روند بررسی آن در صحن بهارستان سبب بروز اعتراض نمایندگان مجلس شد که این اعتراضات در تجمع اعضای فراکسیون اصولگرایان و بیان اخطارها و تذکرات نمایندگان نمود داشت اما علی لاریجانی که اذعان می‌کرد این طرح به تایید دبیر شورای عالی امنیت ملی رسیده و پس از نشستی طولانی با علی شمخانی و اخذ نقطه نظرات او، چکش‌کاری شده است، اکثر ساعات جلسه علنی را صرف پاسخ دادن به تذکرات و اخطارهای نمایندگان کرد.

اما در جلسه روز گذشته رسیدگی به جزییات طرح به قدری سریع طی شد که فرصت برای بروز حاشیه هم رخ نداد! چراکه هیئت رئیسه مجلس از میان 200 پیشنهاد مطرح شده، تنها به استماع 3 پیشنهاد بسنده کرد و در میان تجمعات و اعتراضات نمایندگان، ماده واحده و تبصره‌های طرح برجام را به رای وکلای ملت گذاشت.

پس از تصویب جزئیات طرح اجرای برجام، علی‌اصغر زارعی نماینده تهران در حالی جایگاه هیئت رئیسه را ترک کرد که اشک می‌ریخت. گریه‌های این نماینده تهران در صحن مجلس نقدی جدی بر روند بررسی این طرح بود.

البته دلیل اصلی ناراحتی زارعی به جلسه دوشنبه شب و بی‌توجهی رئیس مجلس به توافقات آن باز می‌گردد. جلسه‌ای که با حضور علیرضا زاکانی و علی‌اصغر زارعی اعضای فراکسیون اصولگرایان و کاظم جلالی و علاءالدین بروجردی از اعضای فراکسیون رهروان و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شده بود تا جزئیات طرح اجرای برجام مورد بررسی قرار گرفته و با تعامل اعضای جلسه، پیشنهادات نمایندگان برای تغییر در جزئیات مورد بررسی و تفاهم قرار گیرد اما برخلاف تفاهم صورت گرفته، علی لاریجانی در جلسه علنی اجازه طرح پیشنهادات توافق شده و سایر نظرات را نمی‌دهد و عملا طرح اولیه به تصویب می‌رسد.

همچنین پس از تصویب طرح برجام برخی دیگر از بهارستان‌نشینان نیز پلاکاردهایی را به نشان اعتراض در دست گرفته بودند. پلاکارهایی که روی آنها نوشته بود: "این یک قانون‌شکنی رسمی است"...

Error loading player: No playable sources found

حالا با گذشت یک روز از مجوز وکلای ملت برای اجرای برجام، مسئله روز کشور دیگر موضوع تصویب برجام در مجلس نیست. بلکه آنچه امروز به نیاز اول کشور تبدیل شده حل مشکلات اقتصادی است که دولت از ابتدا آن را به تحریم و مذاکرات گره زده بود.

دولتی که از ابتدا شعار حل مشکلات اقتصادی در 100 روز را سر داد و در میانه راه مجبور شده حل مشکل اشتغال، محیط زیست، صنعت، بانک‌ها، خرید گندم، آب کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و حتی مشکل نان و آب خوردن مردم را به توافق هسته‌ای گره زند، حالا به میدان عمل به وعده‌های خود وارد شده است.

با تایید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان دولت دیگر هیچ بهانه‌ای برای توجیه ناکارآمدی ندارد و اکنون دولت و حامیان دولت باید پاسخ دهند با اجرای برجام هزینه‌های برداشته شده از دوش دولت و اقتصاد ایران به کجا می‌رود و چه نتایجی دارد چراکه هزینه‌های اعلام شده توسط دولتی‌ها از تأخیرهای روزانه در اجرای برجام به معنی آن است که پس از اجرا، معادل ارقام اعلام شده باید به اقتصاد ایران تزریق شود.

۱۳۹۴/۷/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...