نسخه چاپی

وضعیت ناشران كتاب بحرانی است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش 12 درصدی چاپ طی 6 ماه نخست سال خبر داد و گفت: این در حالی است كه در تیراژ با 12 درصد كاهش روبه‌رو بوده‌ایم.

به گزارش نما به نقل از فارس، سیدعباس صالحی عصر امروز در آیین افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب کرمانشاه با اشاره به ظرفیت فرهنگی بالای این استان، اظهار کرد: ما معتقدیم ظرفیت‌های بسیاری در این استان وجود دارد که نمونه آن ظرفیت ادبی است که شاعران زیادی چون بهزاد کرمانشاهی و احمد عزیری را در خود پرورانده است.

صالحی تعامل و ارتباط با استان‌ها را از فاکتورهای اجرای عدالت اجتماعی دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همین نگاه سعی در افزایش ارتباطات خود با استان‌ها و به‌ویژه استان کرمانشاه داشته است چرا که کرمانشاه یک گنجینه استعداد به شمار می‌رود.

* چاپ بیش از 33 هزار کتاب طی سال‌جاری در کشور

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ بیش از 33 هزار و 886 عنوان کتاب عنوان کتاب طی 6 ماه نخست سال‌جاری در کشور خبر داد و افزود: این آمار در مدت مشابه سال گذشته 30 هزار و 288 عنوان کتاب بوده است.

وی با اشاره به کاهش 12 درصدی آمار تیراژ در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیان داشت: امسال متوسط تیراژ یک‌هزار و 831 نسخه بوده، در حالی که سال گذشته این میزان دو هزار و 17 نسخه بوده است.

*وضعیت ناشران کشور بحرانی است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت بحرانی ناشران کشور اشاره کرد و افزود: از بین 4 هزار ناشر فعال تنها 3 هزار نفر آن‌ها در حوزه چاپ داشته‌اند.

به گفته صالحی، از بین 3 هزار ناشر فوق نیز تنها 2 هزار 500 ناشر زیر 10 عنوان چاپ داشته و 766 نفر آن‌ها یک عنوان کتاب به چاپ رسانده‌اند.

* لزوم افزایش ویترین کتاب برای ترویج کتاب‌خوانی

وی شاخص سنجش تفکر کتاب بیان کرد و گفت: کاهش تیراژ چاپ را زنگ خطر برای تفکر است و هیچ رسانه دیگری نیست که بتوان تفکر را با آن ارزش‌گذاری کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و نیز افزایش ویترین کتاب کشور را از جمله راهکارهای موثر در این زمینه ذکر کرد.

صالحی بر لزوم همکاری تمام ارگان‎های ذی‌ربط در این زمینه تاکید کرد و افزود: همه افرادی که در خصوص توسعه اجتماعی خود را مسئول می‌دانند باید در زمینه ارتقاء فرهنگ کتاب‌خوانی وارد کار شوند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تنهایی در این زمینه مسئول نیست، گفت: آموزش و پرورش، رسانه‌ها و صدا و سیما و بهزیستی می‌توانند در زمینه ارتقا فرهنگ کتاب‌خوانی اثرگذار باشند.

*نمایشگاه‌های کتاب استانی باید دائمی شوند

این مسئول با بیان اینکه نمایشگاه‌های کتاب استانی باید دائمی شوند، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از یک میلیون عنوان کتاب به چاپ رسیده و در حال حاضر نیز سالانه 72 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ می‌رسد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز کتاب در کشور دیده نمی‌شود، گفت: باید ویترین‌های کتاب به‌صورت گسترده در سراسر کشور وجود داشته باشد که این حجم از کتب چاپ شده در معرض دید قرار گیرد.

به گفته صالحی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی را می‌توان مسکن موقتی برای افزایش ویترین کتاب دانست، اما برپایی نمایشگاه‌های کتاب به‌صورت دائمی و در طول سال در تمامی استان‌ها ضروری است.

۱۳۹۴/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...