نسخه چاپی

خسارت 250 میلیارد دلاری هكرها به اقتصادهای بزرگ جهان

به گزارش نما - ایران نوشت: افزایش روزافزون میزان حمله‌های سایبری در جهان، زنگ خطر را برای تجارت جهانی به صدا درآورده و همین موضوع سبب شده است محققان این حوزه، مطالعات گسترده تری در زمینه عملکرد هکرها و میزان خسارت وارد شده به کشورها انجام دهند.

تازه‌ترین تحقیقی که توسط کمپانی Hewlett-Packard با همکاری مؤسسه پژوهشی HP-Ponemon (دو شرکت امریکایی فعال در عرصه فناوری اطلاعات) انجام شده است، نشان می‌دهد 10اقتصاد برتر جهان از نظر تولید ناخالص داخلی، سالانه متحمل بیش از نیمی از خسارت حمله سایبری هکرها می‌شوند.


خسارت 465میلیارد دلاری هکرها در جهان
آمار جدید ارائه شده که ششمین کار تحقیقی و مطالعاتی مشترک دو شرکت Hewlett-Packard و HP-Ponemon محسوب می‌شود، نشان می‌دهد خسارت ناشی از حمله‌های سایبری در سال‌جاری میلادی، روندی صعودی داشته و سالانه465میلیارد دلار هزینه روی دست دولت‌ها، صنایع و کمپانی‌های کوچک و بزرگ می‌گذارد که این رقم را می‌توان تقریباً معادل تولید ناخالص داخلی(GDP) نروژ دانست. طبق این مطالعات، بیش از نیمی از این خسارت یعنی حدود 250میلیارد دلار در 10 اقتصاد برتر جهان رخ داده و هزینه آن در استرالیا با تولید ناخالص داخلی 1.5 تریلیون دلار، سالانه بیش از یک میلیارد دلار است.


این تحقیق، میزان کل خسارت‌های ناشی از حمله‌های سایبری در امریکا را حدود 108میلیارد دلار تخمین میزند که نشان می‌دهد هکرها به اقتصاد این قدرت، بالاترین ضربه اقتصادی را وارد می‌کنند. پس از امریکا نیز چین با خسارت سالانه 60میلیارد دلاری ناشی از حمله‌های سایبری قرار دارد. یکی دیگر از اقتصادهای برتر جهان که مورد بیرحمی هکرها قرار گرفته، آلمان است که با59میلیارد دلار در جایگاه سوم از نظر میزان خسارت مالی سالانه قرار دارد. اقتصاد سرزمین فوتبال و قهوه نیز در تیررس هکرها قرار گرفته است و به این ترتیب برزیل با سالانه 7.7 میلیارد دلار خسارت ناشی از حمله‌های سایبری، چهارمین کشور این جمع محسوب می‌شود و هر سال هزینه زیادی برای ترمیم آسیب‌های ناشی از این مشکلات صرف می‌کند. در این جدول، بریتانیا نیز دیده می‌شود که این کشور با 4.3 میلیارد دلار خسارت سالانه ناشی از حمله‌های سایبری، بر سکوی پنجم ایستاده و پس از آن نیز هندوستان با 4میلیارد دلار در ردیف ششم قرار گرفته است. یکی دیگر از اقتصادهای برتر جهان به نسبت تولید ناخالص داخلی، فرانسه است که با خسارت 3میلیارد دلاری، هفتمین کشوری محسوب می‌شود که بالاترین هزینه را برای حل مشکلات ناشی از هک شدن نهادهای دولتی یا کمپانی‌هایش می‌پردازد. روسیه نیز یکی دیگر از اقتصادهای پیشرو جهان محسوب می‌شود که سالانه متحمل 2میلیارد دلار خسارت ناشی از حمله‌های سایبری می‌شود و در این زمینه پس از فرانسه قرار دارد. نهمین اقتصاد برتر جهان که مجبور به پرداخت هزینه بالایی برای بازگشت دوباره به چرخه کار پس از یک حمله سایبری است، می‌توان به ژاپن با خسارت 980میلیون دلاری اشاره کرد. پس از ژاپن نیز ایتالیا با 900میلیون دلار خسارت سالانه ناشی از هکرها در جایگاه دهم ایستاده است.


افزایش هزینه ارتقای امنیت اطلاعات در جهان
همین چند وقت پیش بود که خبر هک شدن خودروهای هوشمند در حال حرکت منتشر شد و کمپانی کرایسلر در واکنش به این موضوع مجبور شد طی فراخوانی، 1.4 میلیون دستگاه از خودروهایش را برای رفع نقص ایمنی به کارخانه بازگرداند. ازآنجا که حالا دیگر حتی ساده‌ترین ابزارهای جهان نیز درحال دیجیتالی شدن با عملکردی پیچیده هستند و بسیاری از حرفه‌ها برای مدیریت اطلاعات و تعامل با جهان به تکنولوژی وابسته‌اند، نبود امنیت سایبری می‌تواند به اعتبار یک مجموعه موفق آسیب بزند. به همین دلیل هم شرکت‌ها و نهادهای مختلف تلاش دارند با رمزگذاری مناسب، نصب سیستم‌های اتوماسیون امنیتی و... به مقابله با هکرها برخیزند. شاید به همین دلیل است که مؤسسه پژوهشی گارتنر پیشبینی می‌کند تا پایان سالجاری میلادی میزان هزینه برای ارتقای امنیت اطلاعات در جهان، 4.7 درصد افزایش می‌یابد و به رقم75.4 میلیارد دلار خواهد رسید.


مطابق این مطالعه، کمپانی‌ها درسال جاری به طور متوسط 19درصد از بودجه امنیتی خود را به حفاظت و امنیت سایبری اختصاص داده‌اند در حالی که این رقم در سال گذشته تنها 16درصد بود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد پرهزینه‌ترین حمله‌های سایبری ناشی از «DDoS»ها و بدافزارهای داخلی بوده که سرویس‌های مالی جهان و بخشهای انرژی در این میان بیشترین ضربه را دیده‌اند و به آن‌ها به ترتیب سالانه 13.5میلیون و12.8 میلیون دلار خسارت ناشی از جرائم سایبری وارد شده است.




حمله هکری دوبرابری به امریکا
آخرین گزارش Hewlett-Packard و HP-Ponemon نشان می‌دهد میانگین متوسط سالانه خسارت‌های ناشی از حمله‌های سایبری در جهان، برای هریک ازشرکتهای بزرگ، گاه تا 7.7میلیون دلار نیز رسیده که البته این رقم در امریکا به دو برابر متوسط جهانی و حدود4.15 میلیون دلار می‌رسد.


نهادهای دولتی و کمپانی‌های امریکا از سال 2005 تاکنون شاهد بیش از 5هزار حمله هکری بوده‌اند که هک شدن سونی پیکچرز و Target نمونه‌هایی از این حملات محسوب می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد میزان خسارت کمپانی‌ها درامریکا به دلیل هک شدن نسبت به سال گذشته روندی صعودی داشته و1.9 درصد بالاتر رفته است چون در سال 2014 این رقم برای هریک از شرکت‌های بزرگ12.7 میلیون دلار بود. این، ششمین گزارش این شرکت است که نشان می‌دهد هزینه تحمیلی حمله‌های سایبری به کمپانی‌های امریکایی نسبت به سال گذشته رشدی 20درصدی داشته و همچنین نسبت به 6 سال پیش که این سلسله گزارش‌ها آغاز شد نیز 82درصد افزایش داشته است.


متوسط هزینه ناشی از حمله‌های سایبری در ژاپن برای هر یک از کمپانی‌های بزرگ این کشور به عنوان یک اقتصاد برتر جهان، امسال حدود 14درصد افزایش یافته و به حدود6.81 میلیون دلار رسیده است. آمار نشان می‌دهد تعداد گزارش‌های جرائم آنلاین این کشور امسال حدود 40 درصد افزایش داشته که بیشتر این حمله‌های سایبری، کلاهبرداریهای آنلاین بوده‌اند و چنین حمله‌هایی، تنها در سال 2014 حدود 24میلیون دلار به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرد. محققان معتقدند برای کشوری که ضریب نفوذ اینترنت بالایی دارد و با توجه به جمعیت 127میلیونی، دارای ضریب نفوذ86درصدی است، افزایش 40درصدی میزان جرائم سایبری، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.


آمار همچنین نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت‌ها و نهادهای مختلف برای بررسی ابعاد هر حمله سایبری، رفع نقص‌های ایمنی و مشکلات و همچنین بازگشت دوباره به کار، حدود 46 روز زمان نیاز دارند و مجبورند روزانه به طور متوسط 21هزار و 100دلار هزینه کنند تا به روال عادی بازگردند. با توجه به پیچیده‌تر شدن حمله‌های هکری، تعداد روزهایی که باید صرف حل مشکلات مربوط به این واقعه شود نیز در طول این 6سال حدود30درصد افزایش داشته است و متوسط هزینه برای حل مشکلات هر حمله سایبری1.9 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.


البته حل مشکلات مربوط به بدافزارهای داخلی، زمان بیشتری می‌طلبد و رفع آن 54روز طول می‌کشد. به موازات سرمایهگذاری فزاینده کمپانی‌ها در زمینه فناوری‌هایی مانند تلفن همراه، سیستم‌های ابری و اینترنت اشیا، سطح حمله هکرها نیز هر روز پیچیده‌تر می‌شود به همین دلیل هم محققان معتقدند شرکت‌ها ابتدا باید تهدیدها را متوجه شوند و دریابند که در کدام بخش آسیب پذیرتر هستند. پس از آن، استراتژی‌های امنیتی خود را اولویتبندی کنند تا در حمله‌های سایبری، حداقل آسیب را ببینند و نیازی به تحمل هزینه‌های سنگین برای از بین بردن آثار این هک نداشته باشند؛ هزینه‌هایی که می‌تواند از کاهش میزان کاربر و سلب اعتماد مردم گرفته تا اخاذی از آن‌ها و... باشد. به هرحال تکنولوژی، یک ضرورت در جنگ روزانه علیه جرائم سایبری محسوب می‌شود و افراد پشت پرده این فناوری‌ها در واقع در خط مقدم این جبهه قرار دارند و مسئولان نهادهای دولتی یا صاحبان صنایع کوچک و بزرگ باید از این افراد بهترین بهره را بگیرند تا در دام هکرها نیفتند.

۱۳۹۴/۷/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...