نسخه چاپی

وحشت اسرائیل را فرا گرفت

وحشت از عملیات فلسطینی‌ها بخصوص جوانان فلسطینی، سراسر سرزمین‌های اشغالی را فراگرفته و مطبوعات صهیونیستی به مسئولان این رژیم هشدار داده‌اند كه تعامل اشتباه با فلسطینی‌ها، اسرائیل را با روزهای سختی مواجه می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس در قدس اشغالی، قیام مردمی فلسطینی‌ها درحالی همچنان ادامه دارد که بیش از هرچیز خاطرات آغاز انتفاضه الاقصی را به اذهان تداعی می‌کند.

دامنه درگیری‌ها طی تنها چند روز چنان توسعه و گسترش یافتند که علاوه بر شهر قدس اشغالی، اغلب شهرهای کرانه باختری و نوار غزه و تعدادی از شهرها و شهرک‌های فلسطینی نشین اراضی 48 را نیز دربرگیرد.

ویژگی‌های این دور از قیام فلسطینیان

بی‌شک یکی از مهمترین ویژگی‌های این دور از قیام فلسطینی‌ها، حضور و راه‌اندازی آن از سوی جوانان، بویژه زنان و دختران جوان فلسطینی و خودجوش و مردمی بودن آن است که از حیث بیان اعتراض‌ها و ابزارهای مقاومت، آن را به انتفاضه اول مشابه می‌کند.

رژیم صهیونیستی طی اکتبر جاری در معرض ضربات دردناک و مهلکی از سوی جوانان فلسطینی قرار گرفت که بارزترین آنها، عملیات‌ فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها با چاقو و اغلب در قدس اشغالی رخ دادند که منجر به کشته شدن 7 اسرائیلی و زخمی شدن حدود یک‌صد نفر دیگر شد که برخی از آنها در وضعیت خطرناکی بسرمی‌برند.

پراکندگی‌ مکانی عملیات‌ها

از حیث پراکندگی عملیات فلسطینی‌ها، این عملیات‌ ابتدا در کرانه باختری رخ داد و طی آن دو شهرک نشین صهیونیست در شرق شهر نابلس اوایل اکتبر جاری مورد حمله قرار گرفتند.

به فاصله دو روز پس از آن در سوم اکتبر جاری دو شهرک نشین صهیونیست دیگر به ضرب چاقو در بخش قدیمی شهر قدس اشغالی از پای درآمدند تا پس از آن بیش از 20 عملیات دیگر در شهرهای «کریات گات» در جنوب سرزمین‌های اشغالی و «کریات اربع» در الخلیل، «بیتاح تکفا»، «عفولة»، «خضیرة»، «رعنانا»، «تل‌آویو» صورت گیرد، اما تمرکز عملیات‌ فلسطینی‌ها در قدس اشغالی بود که 90 درصد آنها در این شهر رخ دادند.

طی عملیاتی که فلسطینی‌ها در قدس اشغالی به اجرا گذاشتند، 5 شهرک‌نشین صهیونیست کشته شدند که 3 نفر از آنها روز سه‌شنبه گذشته طی دو عملیات از پای درآمدند و به عنوان خشونت‌آمیز عملیات‌ها توصیف شدند.‌

در این دو عملیات همچنین 92 صهیونیست زخمی شدند که یکی از آنها در وضعیت بسیار وخیم، 10 نفر در وضعیت خطرناک قرار دارند و 15 نفر دارای جراحاتی متوسط و 67 نفر دارای جراحات سبک هستند و صدها نفر نیز دچار بحران روحی و حمله روانی شده و در ترس و وحشت بسرمی‌برند.

پراکندگی‌ زمانی عملیات‌ها

درباره پراکندگی زمانی عملیات فلسطینی‌ها باید توضیح داد که اغلب این عملیات‌ها طی ساعت 9 صبح تا 15 به وقت محلی و در درجه سوم شبانگاه رخ دادند که طی این ساعات بخصوص در خیابان‌های قدس اشغالی تردد کمتری انجام می‌شود.

تحلیل مطبوعات صهیونیستی

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در واکنش به عملیات فلسطینی‌ها که با تمرکز در شهر قدس اشغالی انجام شده بود، این شهر را «پایتخت تروریسم» نامیده بود، در حالی‌که طی انتفاضه دوم به شهر «جنین» چنین لقبی داده شده بود.

این روزنامه صهیونیستی در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: «16 خرابکار [جوان فلسطینی] از 26 خرابکار که عملیات اخیر را انجام دادند، از اهالی قدس بودند که "پایتخت اسرائیل" را به "پایتخت جدید تروریسم" تبدیل کردند».

یدیعوت آحارانوت افزوده بود: «برخلاف انتفاضه‌ای که ابتدای سال 2000 میلادی در "إسرائیل" رخ داد، هم اکنون سخن از "خرابکارانی" است که دارای شناسنامه‌های آبی هستند و می‌توانند، با آزادی کامل در سراسر اسرائیل تردد و برخی از آنها با اسرائیلی‌ها کار می‌کنند و ارتش اسرائیل یا "شاباک" از آزادیعمل چندانی در تعامل با آنها برخلاف اردوگاه جنین برخوردار نیست.

این روزنامه صهیونیستی ادامه داده است: «بازداشت‌ها هم اکنون به کاری بسیار سخت و پیچیده تبدیل شده است. طی انتفاضه دوم "تروریست‌ها" [جوانان فلسطینی] دارای پایگاه مشخصی بودند و حتی فرماندهان آنها مانند "زکریا الزبیدی" معروف و شناخته شده بودند، اما امروز شناسایی هویت فعالان اصلی موضوع ساده‌ای نیست».

یدیعوت آحارانوت به این نکته اشاره کرد که «شاباک تاکنون نتوانسته، سازمان‌هایی که در پس این عملیات در قدس قرار دارند، را شناسایی کنند، اگرچه این منطقه حوزه عملیات شاباک نمی‌باشد و عملیات روز گذشته (سه‌شنبه) کهی طی آن دو جوان از سلاح آتشین استفاده کردند، بیانگر نهایت جرات فلسطینی‌ها بود، اما به گفته مسئولان امر همچنان این اعتقاد وجود دارد که این عملیات‌‌ها، عملیاتی فردی است و دارای بُعد سازمانی و یا سازمان‌ یافته نمی‌باشد».

این روزنامه صهیونیستی در گزارش خود هشدار داد که «افزایش تروریست‌ها [جوانان فلسطینی] در قدس شرقی نباید برای شاباک غافلگیرکننده باشد، چون طی انتفاضه دوم تمام ارکان و پایه‌های تروریسم در این منطقه گرد هم آمده بود، چون مجریان عملیات انفجاری [استشهادی] سال 2002 میلادی در دانشگاه عبری گروهی از جوانان سلوان بودند».

یدیعوت آحارانوت افزوده است: «طی سال گذشته شاباک "عزیز عویسات" از ساکنان جبل المکبر را به اتهام دست داشتن در عملیات و تلاش برای اجرای آن بازداشت کرد. در ژانویه 2014 میلادی شاباک یک گروه دیگر را از کوی سلوان بازداشت کرد که درصدد انجام عملیاتی در یک مراسم بودند و مجری عملیات روز گذشته پسر عموی مجری عملیات کنیسه «هار نوف» بود و چاقوی مورد استفاده آنها شبیه یکدیگر بود».

یدیعوت آحارانوت گزارش خود را با این نتیجه گیری به پایان می‌رساند که «این رخ دادها که تاحدودی زیادی دور از انتظار نیست، همچون رخ دادهای سال‌های گذشته باشد، دارای راه حل نظامی نیستند و تعامل نادرست سیاستمداران با آنها ممکن است، اسرائیل را با روزهای سختی مواجه کند».

۱۳۹۴/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...