نسخه چاپی

كری: برخی محدودیت‌های برجام همیشگی ست

وزیر خارجه آمریكا اذعان كرد این رژیم هدفی فراتر از هسته‌ای در توافق برجام دارد و در پی مهار ایران است.

به گزارش نما به نقل از کیهان، جان کری ضمن سخنانی در مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر در دانشگاه هاروارد و در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا راهبرد تعامل یا مهار بیشتر ایران را دنبال می‌کند گفت: «در ابتدا باید این توافق اجرایی شود که کار بزرگی است و ما بسیار بسیار بر آن تمرکز داریم.

ما در داخل وزارت امور خارجه آمریکا، دفتری برای این منظور بوجود آورده‌ایم که یکی از سفرای بسیار با تجربه به همراه یک گروه در آن حضور دارند و هر روز اقداماتی را دنبال می‌کنند که باید انجام شود و تلاش می‌کنند اطمینان حاصل شود که توافق هسته‌ای اجرایی می‌شود. فراموش می‌شود که ما دو سال در شرایط اجرای توافق موقت بودیم که براساس آن، ذخایر هسته‌ای ایران به عقب رانده شد، برنامه غنی‌سازی محدود شد و تعداد سانتریفیوژها کاهش یافت و اقدامات دیگری از این دست انجام شد.

به این مسائل توجه نمی‌شود. ما دو سال را در این شرایط سپری کرده‌ایم و با توافق اخیر، بخش‌هایی برای بازه زمانی ۱۰ ساله و بخش‌هایی برای بازه زمانی ۱۵ ساله و بخشهایی برای بازه زمانی بیست ساله و بخش‌هایی برای بازه زمانی ۲۵ ساله اضافه شده است و بخش‌هایی نیز برای همیشه است. این توافق اجرائی خواهد شد زیرا ما به آنچه به دوستان و متحدانمان در منطقه و کنگره و خودمان برای تأمین امنیتمان گفته‌ایم پایبند هستیم. بنابراین، این توافق اجرایی خواهد شد و من به این مسئله اطمینان دارم. اگر این توافق اجرایی نشود، ایران پاسخگو خواهد بود.

وی افزود: درباره اینکه از این پس با ایران باید چه کار کنیم باید بگویم که آیت‌الله (خامنه‌ای) اعلام کرده که نمی‌خواهد با ما در این مقطع زمانی، مذاکرات بیشتری انجام شود. نمی‌دانم که آیا این سخن به معنای منع کامل این کار است یا خیر. رئیس جمهور روحانی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته‌اند به نظر آنها، ایران می‌تواند در حل برخی از مسائل منطقه‌ای از قبیل سوریه و یمن و موارد دیگر نقش کمک کننده ایفا کند.

کری گفت: ما به صراحت بسیار اعلام کرده‌ایم و در مفاد توافق هسته‌ای نیز به صراحت اعلام کردیم. ما همچنان به منع فروش تسلیحات (به ایران) ادامه می‌دهیم و ما همچنان به منع فعالیتهای موشکی خاص ایران ادامه می‌دهیم. درعین حال باید توجه داشت که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیز وجود دارد که خارج از این توافق هسته‌ای است و براساس آن، چنین فعالیتهایی ممنوع شده است. ما این اقدامات را اعمال خواهیم کرد. ما باید اطمینان خاطر حاصل کنیم که ایران به اقداماتی مبادرت نمی‌کند که سبب بی‌ثبات شدن کشورهای منطقه می‌شود و دیگران را تهدید می‌کند. اگر ایران تصمیم بگیرد اینگونه اقدامات را انجام ندهد، فرصتی فراهم خواهد بود تا بتوان مسیری برای حرکت رو به جلو پیدا کرد.

۱۳۹۴/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...