نسخه چاپی

پخش مسابقات فوتبال HD می شود

پخش صحنه‌های آهسته با فرمتی جدید در دیدار پرسپولیس و صبای قم همه را به تعجب واداشت تا جایی كه بارها از سوی عادل فردوسی‌پور، گزارشگر این مسابقه مورد تمجید قرار گرفت.

به گزارش نما، روزنامه شهروند با این مقدمه نوشت: این مسابقه برای نخستین‌بار به صورت HD ضبط شد و به همین دلیل شاهد پخش متفاوت صحنه‌های آهسته از سوی صداوسیما بودیم. حالا باید ادعا کرد این‌بار صداوسیمایی که همواره در سال‌های اخیر مورد انتقاد از سوی اهالی فوتبال قرار گرفته،‌ اقدام مثبتی را جهت جذاب‌تر پخش‌شدن مسابقات برای مخاطبان انجام داده است.

حس فوتبال اروپایی

HD شدن ضبط مسابقات فوتبال لیگ برتر، خبری بود که روز جمعه عادل فردوسی‌پور بارها در حین گزارش دیدار فوتبال پرسپولیس و صبا اعلام کرد و ‌آن را اتفاقی مهم در این عرصه دانست. البته تجربه نخست ضبط HD‌ مشکلاتی را هم به‌وجود آورده بود، به شکلی که گزارشگر این دیدار بارها از مسئولان پخش خواست نتیجه و زمان مسابقه را برای او نمایش دهند. به‌هرحال با صحنه‌های آهسته باکیفیتی که در حین این رقابت پخش می‌شد، حس تماشای فوتبال‌های اروپایی را به خود گرفته بودیم، ضمن این‌که طرح زیبای «HADI ٢٤» روی سکوها نیز به این اتفاق کمک کرده بود.

در کجای دنیا قرار داریم؟

قطعا در ذهن همه علاقه‌مندان به فوتبال هست که هر ساله در مسابقات لیگ برتر صحنه‌هایی را به خاطر عدم استقرار مناسب دوربین از دست داده‌ایم و چه بسا در گذشته‌ای نزدیک حتی برخی از گل‌ها نیز به خاطر چنین ضعف‌هایی نمایش داده نمی‌شد. درحالی‌که کشورهای همسایه ایران نیز از چنین امکاناتی برای ضبط و پخش HD‌ مسابقات برخوردار نیستند، باید خوشحال باشیم که این تکنولوژی به فوتبال ایران آمده است. البته در کشورهای اروپایی که این اتفاق سال‌هاست رخ می‌دهد اما در آسیا کمتر مرسوم است و ایران می‌تواند یکی از کشورهای شاخص در این زمینه باشد.

به ضرر بازیکنان

در بازی پرسپولیس و صبا دیدیم که صحنه‌های آهسته‌ای که به صورت «SUPER SLOW» نمایش داده می‌شد، خیلی از صحنه‌ها که تا قبل از این قابل رویت نبود، به شکل دقیق به نمایش درمی‌آمد. در همین راستا به نظر می‌رسد باکیفیت‌تر شدن پخش مسابقات به ضرر برخی از بازیکنان لیگ برتری باشد که از الفاظ نه‌چندان جالبی در طول مسابقه استفاده می‌کنند یا بی‌انضباطی آنها دور از چشم داور می‌ماند. در بازی پرسپولیس و صبا در صحنه‌ای که نورمحمدی و دهنوی با یکدیگر درگیر شدند،‌ کاملا کلماتی که از دهان این ٢ نفر خارج می‌شد را می‌توانستیم لب‌خوانی کنیم. حتی کمیته انضباطی دیروز اعلام کرد این ٢ بازیکن باید درباره رفتارشان توضیح دهند.

شبکه ٣ هم HD‌ می‌شود

ضبط مسابقات لیگ برتر فعلا فقط در ورزشگاه آزادی به شکل HD‌ صورت می‌گیرد و‌ صداوسیما در نظر دارد از چند ماه آینده پخش این مسابقات را نیز با کیفیت مذکور انجام دهد.‌ هاشمی، تهیه‌کننده برنامه فوتبال برتر در این‌باره می‌گوید: «قرار بود از اول مهرماه این اتفاق بیفتد، اما به دلیل برخی کمبودها و مشکلات مالی نشد. با این حال مطمئنا از ٢، ٣ ماه آینده می‌توانیم به پخش HD‌ مسابقات از شبکه ٣ نیز امیدوار باشیم. رایزنی‌ها انجام شده که شبکه ٣ به‌عنوان نخستین شبکه سراسری تلویزیون، برنامه‌های خود و به‌ویژه مسابقات فوتبال را با کیفیت HD پخش کند.

توضیحات یک مسئول

مهدی ‌هاشمی، تهیه‌کننده برنامه فوتبال برتر درباره ضبط HD مسابقات لیگ برای نخستین‌بار به «شهروند» می‌گوید: «اتفاق بسیار خوبی رخ داد و مردم را به دیدن فوتبال علاقه‌مندتر کرد. قرار است به‌زودی پخش مسابقات نیز HD‌ باشد تا از نظر پخش مسابقات در سطح بسیار بالایی باشیم. این جذابیتی که در مسابقه پرسپولیس و صبا دیدید،‌ با نصب‌کردن دوربین‌های درون دروازه، استفاده درست از اسپایدرکم و پخش صحیح صحنه‌ها به صورت «سوپر اسلو» قطعا باعث می‌شود که مردم به سوی فوتبال بیشتر جذب شوند. حتی این صحنه‌ها می‌تواند استرسی که در چهره بازیکنان است را به نمایش بگذارد.»او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «شاید این اتفاق در سال‌های اخیر در کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس هم رخ داده باشد اما آنها از نیروی انسانی مناسبی برخوردار نیستند. ما با وجود تمام کمبودها نیروهای متخصص خوبی داریم. سعی می‌کنیم در ماه‌های آینده علاوه بر ورزشگاه آزادی، باز هم بتوانیم در شهرستان‌ها نیز این امکانات را فراهم کنیم. البته این امکانات هم‌اکنون برای مسابقات والیبال و کشتی هم مهیا است و ما فقط برای مردم این کار را انجام می‌دهیم،‌ با وجود این‌که فوتبالی‌ها هیچ‌وقت قدر زحمات صداوسیما را نمی‌دانند.»

۱۳۹۴/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...