نسخه چاپی

اجرای برجام در انتظار دستور رئیس جمهوری

از امروز برچیدن تأسیسات و فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران بر اساس و چارچوب توافق هسته ای آغاز می شود شاید هم تاكنون آغاز شده است.

به گزارش نما به نقل از میزان بر اساس توافق هسته ای میان ایران و 1+5 امروز 26 مهر ماه زمان آغاز تعهدات دو طرف برای اجرای برجام است. این اقدام باید نخست از سوی ایران آغاز شود و پس از آن طرف مقابل هم در چارچوب آنچه که در سند برجام نوشته شده اقدام خواهد کرد.

اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که به ایران سفر کرده و یکی از اعضای گروه 1+5 محسوب می شود، گفت:امروز توافق اجرایی می‌شود. امروز ایران باید نشان دهد که تمایل دارد که به تعهدات خود عمل می‌کند.

او افزود:تحریم ها هنگامی برداشته می شود که ایران به تعهداتش عمل کند.

اما در این میان به نظر می رسد هنوز یک مسئله باقی مانده است و آن تصویب و تأیید برجام است. این سند در کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی بررسی شد و سپس بر اساس طرح یک فوریتی مطرح شد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آن را بررسی و در کمیسیون تأیید کرد، کلیات و جزئیات طرح یک فوریتی در مجلس هم به تصویب رسید. شورای نگهبان هم آن را تأیید کرد و خلاف شرع و قانون اساسی ندانست.

تا اینجای کار نشان می دهد که مجلس و شورای نگهبان برجام را تصویب و تأیید نکرده اند بلکه طرح یک فوریتی که از سوی مجلس با نام «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»مطرح شده تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

به نظر می رسد این برداشت که برجام تصویب شده اشتباه است. حتی برخی رسانه ها و تحلیلگران نوشتند و اظهار داشتند که برجام تصویب شده است.

این قانون پس از ابلاغ از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری، از سوی آقای روحانی به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی برای اجرای ابلاغ شد. اما چه چیزی ابلاغ شده است؟

در خبری که از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری منتشر شده نوشته است؛رئیس جمهوری قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

ضمن این که شورای عالی امنیت ملی نیز به عنوان یکی از مراکز بررسی و اظهار نظر درباره برجام هنوز تصمیم رسمی و قانونی خود را درباره توافق هسته ای اعلام نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر طرح برجام را هماهنگ شده در کلان کشور دانست و گفت: من در رسیدگی به پرونده هسته ای دخالتی ندارم و دست من نبوده است، بلکه موضوع برجام پرونده رهبری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش مجلس در بررسی و تصویب یا رد برجام تأکید داشتند و خواهان طی مسیر قانونی این توافق هسته ای در مراکز ذیربط بودند.

در همین زمینه رئیس سازمان انرژی اتمی امروز با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای اجرای تعهدات ایران در قبال برجام گفت: ما زمانی اقدامات علی الارض را در چارچوب برجام آغاز می‌کنیم که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند.

وی افزود: امروز یا فردا اتحادیه اروپا هم بر اساس اعلامیه رسمی، تحریم ها علیه ایران را بر می دارد و آمریکا هم اعلام خواهد کرد برخی از تحریم ها را لغو و برخی دیگر را هم تعلیق می کند البته زمان اجرا را می گذارند به وقت عملیاتی کردن برجام که در این باره ما هم باید قدم هایی را برداریم.

البته روندی که ما باید طی کنیم چند ماهی طول می کشد و سپس نیازمند تأیید سازمان بین المللی انرژی اتمی است. آنگاه طرف مقابل هم باید اجرای تعهدات خود را آغاز کند.

اکنون شمارش معکوس برای باز کردن سانتریفیوژها، کاهش غنی سازی و خروج اورانیوم غنی شده از کشور و تعطیلی آب سنگین اراک آغاز شده است.

۱۳۹۴/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...