نسخه چاپی

ساخت نانو ژل ضد حریق توسط محققان ایرانی

محققان جوان ایرانی موفق شدند، نانو ژلی تولید كنند كه از وقوع آتش سوزی جلوگیری می‌كند.

به گزارش نما، محمدرضا هروی محقق جوان ایرانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: برای جلوگیری از ایجاد حریق از دو ماده فراوان و ارزان قیمت دی اکسید سیلیس و دی اکسید منگنز استفاده کردیم و موفق به ساخت نانو ژل ضد حریق شدیم.

وی افزود: دی اکسید سیلیس و دی اکسید منگنز ضد حریق بوده و سختی و استحکام زیادی در پوشش‌های صنعتی دارند، همچنین داشتن ساختارهای متخلخل، پولیش‌های مکانیکی و شیمیایی، عایق الکتریکی، فراوانی بسیار زیاد ترکیب در زمین، دمای ذوب و جوش بسیار بالا نانو ذرات سیلیس و ویژگی افزایش مقاومت حرارتی و رنگ سطح و باتری‌های لیتومی دی اکسید منگنز سبب شد از این مواد برای اجرای طرح استفاده کنیم.

هروی گفت: ما در روش آزمایشگاهی پارچه را به نانو ژل ضد حریق آغشته کرده و بارها روی شعله قرار داده‌ایم. در این روش پارچه با داشتن مقاومت بالا نسوخت. این کار با توجه به امکانات محدود ما با چراغ الکلی انجام شد، اما در اصل این کار باید با دستگاه TGA انجام شود. کار این دستگاه به مراتب با افزایش دما، مقاومت پارچه را نسبت به حرارت معلوم می‌کند.

به گفته محقق ایرانی، این طرح با توجه به داشتن ویژگی‌های خوب و ارزش بالای بهره برداری، ساختار متخلخل دارد؛ با استفاده از این ویژگی می‌توان مواد جدید تولید و از آن به عنوان کامپوزیت استفاده کرد.

وی مزیت این طرح را در سنتز و شرایط آسان(مواد قابل دسترس)، خطر بسیار کم و چسبندگی بسیار خوب برشمرد و گفت: از این طرح می‌توان به دلیل افزایش مقاومت حرارتی در لباس‌های آتش نشانان و همچنین جلوگیری از رخ دادن فجایع عظیم مانند آتش سوزی چادر حجاج در منا و آتش سوزی مرگبار سان فرانسیسکو و توکیو استفاده کرد.

شایان ذکر است، نانوژل ضد حریق از سوی محمد رضا هروی، سجاد ناینی زاده و امیرحسین اسدی رازی تولید شده است.

۱۳۹۴/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...