نسخه چاپی

میزان رشد ازدواج در نیمه اول ۹۴

به گزارش نما - مهر نوشت: مدیرکل اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، از بروز تغییر و پدیده های نوظهور در خانواده معاصر ایرانی خبر داد و گفت: روند تشکیل خانواده های تک نفره و زوجی نسبت به گذشته افزایش داشته است.

علی‌اکبر محزون در مورد آمار ۶ ماهه ازدواج که نشان‌ دهنده افزایش ۲.۷ درصدی نسبت مدت مشابه سال قبل بوده است، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۳ با کاهش آمار ازدواج در کشور مواجه بودیم؛ بطورکه در سال گذشته ۷۲۴ هزار و ۳۲۴ ازدواج ثبت شد که نسبت به سال قبل ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: روند کاهش ازدواج طی چند سال گذشته ادامه داشت تا اینکه در ۶ ماهه اول امسال بعد از مدتی رکود، برای اولین بار یک افزایش نسبی در آمار ازدواج با ثبت ۳۶۸ هزار و ۲۰۵ واقعه صورت گرفته که از این تعداد ۳۰۳ هزار و ۶۷۵ ازدواج در مناطق شهری و ۶۴ هزار و ۵۳۰ ازدواج نیز در روستاها ثبت شده است.

به گفته وی ، رشد مثبت ازدواج در ماه های ابتدایی سال به دلایل مختلفی صورت گرفته و تضمینی برای رشد مثبت آمار ازدواج تا پایان سال وجود ندارد.

مدیرکل اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال تاکید کرد: آمارهای سازمان ثبت احوال و همچنین جدیدترین سرشماری مرکز آمار نشان می‌دهد که تحولی در نوع خانواده و ساختار جمعیت ایجاد شده؛ به طوری که مشخص شد ۶۱ درصد خانواده‌ها به صورت هسته‌ای (زن، شوهر و فرزند)، ۱۴.۶ درصد زوجی (فقط زن و شوهر) و ۳.۸۴ درصد نیز بصورت خانواده گسترده (چند نسل با هم) زندگی می‌کنند.

محزون با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر خانواده‌های زوجی، افزایش و خانواده‌های گسترده، کاهش داشته است، گفت: در چند دهه گذشته آمار خانواده های گسترده از ۱۰ درصد به کمتر از چهار درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه چند پدیده نوظهور در خانواده‌ها در حال شکل‌گیری است، اظهار داشت: خانواده تک نفره در حال افزایش است؛ به طوری که آمار این خانواده‌ها از ۵.۲ درصد در سال ۸۵ به ۷.۱ درصد در آخرین سرشماری رسیده است.

مدیرکل اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال به خانواده تک والد نیز اشاره کرد و گفت: در این خانواده‌ها یکی از والدین به دلیل فوت، طلاق و یا ترک خانواده حضور ندارند و آمار این خانواده‌ها به نزدیک هفت درصد رسیده است که در مقایسه با آمار دهه های قبل افزایش داشته است.

محزون در مورد خانواده‌های زن سرپرست نیز افزود: در این نوع از خانواده‌ها نیز به دلیل فوت، طلاق، ازکارافتادگی و یا ترک خانه مرد، زن به تنهایی مجبور به اداره زندگی است؛ به طوری که در حال حاضر حدود ۱۲ درصد خانواده‌ها زن سرپرست هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد خانوار دارای زنان سرپرست به ۲.۵ میلیون نفر رسیده است، گفت: سن ۳۱ درصد زنان این خانواده‌ها زیر ۵۰ سال و حدود ۷۰ درصد نیز بالای ۵۰ سال هستند.

مدیرکل اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه تغییر و تحولات در حوزه خانواده ناشی از ازدواج و طلاق است، گفت: آمارهای طلاق و ازدواج باعث شده که نوع‌شناسی خانواده‌ها بروز پیدا کند که به تبع آن خانواده‌های تک‌والد، تک نفره و زن سرپرست افزایش یافته است.

به گفته محزون، بررسی ابعاد و زوایای مختلف ازدواج و تغییر و تحولات خانواده ها باعث می‌شود تا بهتر بتوانیم تصمیم‌گیری کرده و راهکارهای موثری برای حمایت و رفع مشکلات انواع جدید خانواده‌ها و همچنین خانواده‌های معاصر در حال تحول پیدا کنیم.

۱۳۹۴/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...