نسخه چاپی

واكنش آمریكا درباره اجرایی شدن برجام

وزارت انرژی آمریكا بیانیه ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریكا درباره آغاز اجرای برجام را منتشر كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی وزارت انرژی آمریکا در گزارشی تحت عنوان "بیانیه ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا درباره آغاز اجرای برجام نوشت: "تاریخ پذیرش و اجرا" حاکی از مرحله ای مهم در فرآیند تضمین این موضوع است که برنامه هسته ای ایران ماهیت صرفا صلح آمیز خواهد داشت.

امروز همزمان با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران آغاز به برداشتن گام های مهم و قابل راستی آزمایی خواهد کرد تا برنامه هسته ای خود را به عقب باز گرداند و این برنامه را در معرض یک رژیم سختگیرانه راستی آزمایی و نظارت قرار دهد.

بر اساس برجام، یکی از گام هایی که ایران باید بردارد، طراحی دوباره راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک است که شامل برچیدن قلب کنونی راکتور و بلا استفاده کردن آن است. به منظور پشتیبانی از این تلاش ها، کارشناسان هسته ای وزارت انرژی، هدایت تلاش های آمریکا را برای همکاری با شرکای ما در ۱+۵ و ایران برای بازطراحی راکتور اراک به عهده خواهند داشت تا بدین ترتیب، یک منبع بالقوه ساخت مواد هسته ای با درجه غنای تسلیحاتی به صورتی کارآمد از بین برود.

"بیانیه تصمیم" که امروز از سوی آمریکا، چین و ایران منتشر شد، وزارت انرژی آمریکا و نهاد انرژی اتمی جمهوری خلق چین را به عنوان روسای مشترک کارگروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا می شناسد که به منظور انجام گفتگوهای اولیه طی چند هفته آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

کارشناسان فنی وزارت انرژی آمریکا علاوه بر ریاست مشترک "کارگروه نوسازی (راکتور آب سنگین) اراک"، به حمایت از رئیس جمهور اوباما، جان کری، وزیر خارجه، شرکای ما در گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهند داد و راهنمایی های فنی و مشاوره های کارشناسی را درباره مسائل هسته ای در اختیار آنها قرار خواهند داد.

با نزدیک شدن به "روز اجرا" که مرحله مهم بعدی در برجام شمرده می شود، از تخصص گسترده و عمیق وزارت انرژی در مساله چرخه سوخت هسته ای، پادمان ها و امنیت هسته ای و همچنین مواد هسته ای استفاده خواهد شد تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که ایران به تعهدات هسته ای مهم و کلیدی خود بر اساس برجام عمل می کند.

برجام بر مبنای علوم طبیعی و راستی آزمایی های بی سابقه پایه گذاری شده است تا بدین ترتیب به جامعه بین المللی اطمینان داده شود ایران دارای سلاح هسته ای نیست و اینکه برنامه هسته ای ایران، صرفا ماهیت صلح آمیز دارد.

رئیس جمهور اوباما نیز امروز یک یادداشت را به منظور ایجاد آمادگی برای اجرای برجام منتشر و بیانیه ای را در خصوص "روز پذیرش و اجرا" صادر کرد.

۱۳۹۴/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...