نسخه چاپی

هشدارهای برژینسكی درباره حمله احتمالی به ایران

در شرایطی كه سیاستمداران تندرو و جنگ‌طلب آمریكایی و اسرائیلی، ‌گاه و بیگاه از احتمال حمله به ایران و مطرح بودن همه گزینه‌ها سخن می‌گویند، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، با هشدار نسبت به این امر، از پیامدهای جبران ناشدنی چنین كاری برای آمریكا سخن گفته است.

در شرایطی که سیاستمداران تندرو و جنگ‌طلب آمریکایی و اسرائیلی، ‌گاه و بیگاه از احتمال حمله به ایران و مطرح بودن همه گزینه‌ها سخن می‌گویند، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، با هشدار نسبت به این امر، از پیامدهای جبران ناشدنی چنین کاری برای آمریکا سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، «زبیگنیو برژینسکی»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گفت‌و‌گویی تلویزیونی با شبکه «نیوز مکس» هشدار داده است که هر گونه تقابل با ایران، می‌تواند برای ایالات متحده فاجعه‌بار باشد و ضمن ادامه پیدا کردن تا سال‌هایی طولانی، اقتصاد آمریکا را ویران کند.

بنا بر این گزارش، برژینسکی که در دوران ریاست‌جمهوری «جیمی کا‌تر» در کاخ سفید خدمت می‌کرد، گفت: «جنگ در خاورمیانه در شرایط کنونی، ممکن است سال‌ها به طول بینجامد؛ بنابراین، پیامدهای اقتصادی آن برای طبقه متوسط آمریکایی ویرانگر خواهد بود؛ این چیزی است که هیچ کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد».

وی سپس با بیان اینکه حرکت به سوی جنگ، کار عاقلانه نیست، گفت: «شما همیشه می‌توانید جنگی را آغاز کنید و به خوبی می‌دانید که با این کار، چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ اما شما نمی‌دانید این جنگ تا چه مدت ادامه خواهد یافت و نتایجش چه خواهد بود. البته بی‌گمان، بهای این کار برای آمریکا بسیار گزاف خواهد بود».

برژینسکی که هم‌اکنون استاد دانشگاه «جانز هاپکینز» است، درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز می‌گوید: بی‌گمان، آمریکا کارهای لازم برای باز کردن تنگه را انجام خواهد داد و می‌افزاید: «بیایید ساده نباشیم. ما می‌توانیم تنگه را باز کنیم؛ اما شما می‌توانید مطمئن باشید که از آن پس قیمت به سرعت افزایش خواهد یافت، زیرا آن راه، راهی نامطمئن تلقی خواهد شد. در حقیقت، در صورت درگیری در تنگه هرمز، مالیات دهندگان آمریکایی، باید خود را برای پرداخت پنج تا ده دلار برای هر گالن بنزین آماده کنند».

وی همچنین با اشاره به اظهارنظرهای برخی مقامات اسرائیلی درباره تلاش ایران برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای، می‌گوید: هرچند ممکن است نگرانی‌ها تا اندازه‌ای پذیرفته باشد، اما ترس بی‌دلیل و مبالغه، توجیه پذیر نیست.

برژینسکی در پایان، دیپلماسی را بهترین راه تعامل با ایران درباره مسائل موجود معرفی می‌کند و در عین حال می‌گوید: در صورتی که قرار باشد در روند مذاکرات، غرب درصدد تحقیر ایران برآید و بخواهد نسبت به بقیه امضاکنندگان «ان.پی.تی» درباره ایران تبعیض قائل شود، مذاکرات به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

وی همچنین می‌گوید، از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد خواست به راه دیپلماسی با ایران ادامه دهد.

۱۳۹۱/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...