نسخه چاپی

فریدون اصفهانیان در گفتگو با نما:

بارها گفته‌ام محرومیت داور اصلا اعلام نمی‌شود/ماجرای خرید هدست داوران

عکس خبري -بارها گفته‌ام محروميت داور اصلا اعلام نمي‌شود/ماجراي خريد هدست داوران

رییس كمیته داوران گفت:من بارها هم گفته‌ام كه محرومیت داور اصلا اعلام نمی‌شود. ما در این مورد آیین‌نامه‌ داریم و طبق همان آیین‌نامه‌ عمل می‌كنیم.

علیرضا حاجی میرزابابا- مشکلات داوری‌های فوتبال ایران هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و هر کسی به نوعی نظرش را در مورد قضاوت داوران مطرح می‌کند. این بار نوبت به فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران رسیده بود که ضمن حمایت از داوران در مورد مسائل مختلف داوری  صحبت کند.

در مورد خداحافظی برخی داوران از جمله حسین زرگر به علت مشکلاتی که به وجود آمده ، چه دارید که برای خوانندگان ما بگویید؟
درباره این موضوع به من چیزی گفته‌ نشده است و از توافق بر چنین تصمیمی بی‌خبرم. درباره زرگر نیز من با او صحبت کرده‌ام و اصلا بحثی مبنی بر کناره‌گیری او از داوری وجود نداشته است.

واقعا هم حیف نیست که داوری مثل زرگر به این زودی ها از قضاوت خداحافظی کند؟
زرگر و خانواده‌اش برای این که او به اینجا برسد هزینه زیادی صرف کرده‌اند. زرگر تنها متعلق به خودش نیست،‌ بلکه متعلق به کشور ایران است. شخص زرگر چنین قصدی برای کناره‌گیری از داوری نداشته و ندارد و هرکسی این موضوع را نوشته از خودش نوشته است. من با زرگر صحبت کرده‌ام، او قصد خداحافظی ندارد.

شاید رسانه‌ای شدن محرومیت زرگر پس از بازی با استقلال و راه‌آهن، شرایط را برای او کمی سخت کرد؟
چه کسی این موضوع را رسانه‌ای کرده است؟ مگر من که رییس کمیته‌ داوران هستم این موضوع را گفته‌ام؟ من بارها هم گفته‌ام که محرومیت داور اصلا اعلام نمی‌شود. ما در این مورد آیین‌نامه‌ داریم و طبق همان آیین‌نامه‌ عمل می‌کنیم.

به تازگی شاهد هستیم که داوران لیگ برتری با رسانه ها گفتگو می کنند این بر خلاف آیین نامه نیست؟
با توجه به مسائلی که پیش می‌آید داوران درباره بعضی از مسائل با رسانه ها صحبت می‌کنند، ولی قانون اجازه مصاحبه، به آنهارا نداده است. داوران مشکل خاصی در این رابطه ندارند، ولی این مصاحبه‌ها هم نباید ا‌د‌ا‌مه‌ دار باشد.

چرا از داوران در رسانه ها بیشتر حمایت نمی کنید؟
 من در‌ رابطه با داوران زیاد صحبت کردم و آنها را خیلی حمایت کرده‌ام، ولی یک مورد از این صحبت ها نوشته نمی‌شود ولی متاسفانه برخی فقط به دنبال این هستند که فلان داور چند جلسه محروم می‌شود.

مشکل داوران فقط پول است؟
آیا این همه پولی که به فو‌تبا‌ل می‌آید، عادلانه تقسیم می‌شود؟ آیا داوران ما از کوچکترین امکاناتی استفاده می‌کنند؟ آیا به درستی و سر وقت بلیت هواپیمای داوران را می‌گیرند؟ آیا می دانند که داوران برای قضاوت چه زمانی به بازی می‌رسند؟ آیا رفت و برگشت داور به درستی انجام می‌شود؟ داورهای ما نیاز به فیزیوتراپ، پزشک، روانشناس، تغذیه مناسب و مربی بدنساز ندارند؟ علاوه بر این دست مزد داوران را هم بعد از چند سال می پردازند. باید به این موضوعات رسیدگی شود. مگر به بازیکنان تیم ‌ملی نمی‌رسند به داروها هم رسیدگی کنند.

چرا دریافتی داوران که مهم ترین مشکل آنهاست رادرست نمی کنید؟
 وظیفه ما در هیات رییسه این است که مصوبه بگیریم که پول دریافتی داورها افزایش پیدا کند و این کار را هم می کنیم، ولی می‌بینیم که این مصوبات اعمال نمی‌شود. وظیفه من این است که از هیات رییسه مصوبه بگیریم، ولی نمی‌توانم گاوصندوق را باز کنم و برای داوران پول بیاورم.

در مورد تغییر علیرضا فغانی داور بازی الهلال عربستان و الاهلی امارات در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا چه موضعی دارید؟
ما به این مسئله اعتراض  کردیم. اگرچه کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا خودش به داوران ابلاغ می دهد و خودش هم می‌تواند این ابلاغ را لغو کند اما ما به این مسئله اعتراض خواهیم کرد که چرا فغانی را از قضاوت این مسابقه برداشتند. به نظر من آنها با این کار شأن و اقتدار خودشان را پایین آوردند و زیر سوال بردند.

هدست های داوران لیگ برتر به کجا رسید؟
چندین سال است که می‌گوییم برای داوران هدست تهیه کنید. در حال حاضر تازه بعد از این که فاکتورش را گرفته‌ایم و پیش فاکتورش را به کفاشیان داده‌ایم و دستور داده شده که هدست‌ها خریداری شود. البته قبلا این پیش فاکتورها به نام شخص داوران صادر شده بود و گفته شد که باید به نام فدراسیون باشد و در حال‌ حاضر این پیش فاکتورها به نام فدراسیون صادر شده و بلافاصله خریداری می‌شود.

تازگی ها بسیار می شنویم که در ورزشگاه ها به داوران فحاشی می شود، نمی خواهید به این موضوع رسیدگی کنید؟
ما این موضوع را گزارش می‌دهیم و کمیته‌ اخلاق و کمیته‌ انضباطی خودشان در بازی‌ها نماینده دارند و خودشان هم می‌بینند و در تلویزیون هم این موضوع را می‌توانند ببینند، کمیته‌ اخلاق و کمیته‌ انضباطی باید بلافاصله بنا بر قانون وارد موضوع شوند.باید به داورها بها داده شود، چرا که داورها رکن اصلی فو‌تبا‌ل هستند و بدون آن ها فوتبال برگزار نمی شود.

به عنوان آخرین سوالٰ‌بهتر نبود داور بازی ایران و ژاپن را به داوری ایرانی می سپردید؟
قصد داشتیم برای این دیدار از داوران ایرانی استفاده کنیم، اما پیش از اینکه پیشنهاد استفاده از داوران ایرانی را بدهیم، کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به ایران، اعلام کرد با توجه به اینکه بازی ایران - ژاپن در فیفادی برگزار می‌شود، انتخاب داوران برعهده AFC خواهد بود.

۱۳۹۴/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...