نسخه چاپی

70 درصد مردم افغانستان بی سوادند

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و عضو دپارتمان دانشگاه كابل با اشاره به اینكه 70 درصد مردم افغانستان بی‌سواد هستند، گفت: 30 درصد مردم افغانستان تنها توانایی خواندن و نوشتن دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس: تحلیل‌گر مسائل سیاسی و عضو دپارتمان دانشگاه کابل با اشاره به اینکه 70 درصد مردم افغانستان بی‌سواد هستند، گفت: 30 درصد مردم افغانستان تنها توانایی خواندن و نوشتن دارند.

محمدامین حیدری عصر امروز در همایش علمی بیم‌ها و امیدها که در سالن همایش دکتر قربان‌نیا برگزار شد، با اشاره به اینکه پدیده مهاجرت یک پدیده جهانی است، اظهار کرد: مهاجرت تنها مختص یک کشور خاص نیست، امروز مردم بسیاری از کشورها به دلایل مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: مهاجرت متاسفانه امروزه به یک امر طبیعی و شایع تبدیل شده و بسیاری از مردم به دلایلی همچون عدم وجود امنیت، ناامیدی، فقر و بیکاری، نبود امکانات به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای توسعه یافته و اروپایی مهاجرت می‌کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مهاجرت هزینه‌های بسیاری را در پی داشته است، گفت: مهاجرت اتباع افغانستان یک رخداد جدید نیست، از دوران عبدالرحمن تاکنون شاهد مهاجرت مردم افغانستان به کشورهای مختلف بوده‌ایم.

حیدری تصریح کرد: حضور اتحادیه شوروی، جنگ‌های داخلی و افراطی‌گری‌های طالبان و تشکیل حزب وحدت ملی افغانستان سبب شده تا امروز شاهد افزایش مهاجرت‌ها و بحران‌ها در کشور افغانستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه افغانستان در سه دهه شاهد ناامنی بوده است، گفت: تجزیه قدرت، ضعف زیرساخت‌های اقتصادی، فقر و بیکاری سبب شده تا مردم و به ویژه جوانان افغان امروز ناامید شده و به کشورهای توسعه یافته و اروپایی مهاجرت کنند.

عضو دپارتمان دانشگاه کابل خاطر نشان کرد: تبلیغ قاچاقچیان انسان، حضور خانواده‌های افغانستان مقیم کشورهای توسعه یافته و تشویق دیگر اعضای خانواده برای حضور در این کشورها، رفاه و زندگی بهتر در کشورهای اروپایی سبب شده تا شاهد افزایش مهاجرت جوانان افغان به کشورهای توسعه یافته و اروپایی باشیم.

حیدری با اشاره به اینکه افغانستان دارای منابع طبیعی بسیاری است، گفت: وجود این منابع سبب شده تا 90 درصد مردم افغانستان در حاشیه شهرها زندگی کنند که این امر تنها تا دهه 60 برای مردم افغان قابل تحمل بوده است و پس از آن به دلیل آشنایی بیشتر با کشورهای دیگر، فضای استبدادی در کشور افغانستان کمرنگ‌تر شده است.

وی بیان کرد: تبعیض و بی‌عدالتی سبب شده تا مردم افغانستان آرامش و امنیت کمتری را در کشور شاهد باشند که این ناامنی روز به روز در کشور افغانستان بیش از پیش شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه افغانستان در تلاش است که گروه‌های افراطی را نابود کند، گفت: این امر از نظر سیاسی قابل حذف نیست اما می‌توانیم با همبستگی شاهد تغییر این گروه‌ها باشیم.

حیدری یادآور شد: در صورتی که با گروه طالبان مذاکره و گفت‌و‌گو شود می‌توان آنها را مهار کرد و از سوی دیگر نباید اجازه دهیم این گروه‌های افراطی و طالبان بی‌نظمی را در منطقه افزایش دهند و وارد دولت شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت وحدت ملی از ضعف اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای رنج می‌برد، گفت: از آنجایی که رسانه‌های افغانستان حرفه‌ای نیستند به فضای اجتماعی افغانستان آسیب می‌رسانند و سبب می‌شوند تا جوانان به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

عضو دپارتمان دانشگاه کابل تاکید کرد: برای مهار گروه‌های افراطی و طالبان نباید از گزینه نظامی استفاده کرد.

حیدری با اشاره به اینکه 70 درصد مردم افغانستان بی‌سواد هستند، گفت: 30 درصد مردم افغانستان تنها توانایی خواندن و نوشتن دارند که برای افزایش آمار با سوادی در جامعه افغانستان باید امنیت و سطح امکانات آموزشی در جامعه افزایش یابد.

۱۳۹۴/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...