نسخه چاپی

طرح جایگزین «زوج و فرد» منتفی شد

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك شهردار تهران روز گذشته با اصلاح وعده‌ای كه پیش‌تر درباره اجرای طرح جایگزین «زوج و فرد» اعلام شده بود گفت: طرح «LEZ» به جای اجرا از ابتدای آبان‌ماه، با تاخیر در پایتخت اجرایی خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد: معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران روز گذشته با اصلاح وعده‌ای که پیش‌تر درباره اجرای طرح جایگزین «زوج و فرد» اعلام شده بود گفت: طرح «LEZ» به جای اجرا از ابتدای آبان‌ماه، با تاخیر در پایتخت اجرایی خواهد شد.

سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه قرار بود از اول آبان ماه طرح کاهش در پایتخت اجرایی شود گفت: به دلیل آنکه نهادهای متعددی برای اجرای این طرح باید با شهرداری همکاری کنند و سوالات و ابهاماتی در این مدت برای این نهاد‌ها ایجاد شده بود، تلاش کردیم این ابهامات را برطرف کنیم و خوشبختانه بیشتر اشکالات مطرح شده قابل رفع بود و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این طرح ترافیکی در تهران و سایر شهرهای کشور اجرایی شود.

او با اشاره به جزئیات طرح کاهش گفت: در سال‌های گذشته تصمیم داشتند با اجرای طرح زوج و فرد آلودگی هوای شهر را کاهش دهند به این صورت که نیمی از خودرو‌ها در یک روز اجازه تردد داشتند و نیمی دیگر از آنها در روز دیگر و مبنای این محدودیت شماره آخر پلاک خودرو‌ها بود. اما واقعیت این است که برخی از خودرو‌ها هستند که حجم آلودگی بسیار بالایی دارند و یک روز در میان این حجم بالای آلودگی را به هوای شهر تزریق می‌کنند و خودروهایی هم هستند که حداقل آلودگی را دارند. البته ما در خصوص خودرو‌های گران‌قیمت و مدل بالا سخن نمی‌گوییم ما منظورمان همین خودروهایی است که در دهه ۸۰ تولید شده‌اند.

به طور مثال خودروی پیکان با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری حدود ۱۷ تا ۱۸ برابر بیشتر از خودروی مشابه با سیستم سوخت رسانی انژکتوری، ذرات آلاینده تولید می‌کند. معاون شهردار تهران درباره خودروهایی که با اجرای این طرح شامل محدودیت تردد در سطح شهر می‌شوند، گفت: در طرح «کاهش» پیش‌بینی شده خودروهای فرسوده که بالای ۲۰ سال عمر دارند نتوانند در محدوده موسوم به زوج و فرد تردد کنند، همچنین خودروهای کاربراتوری نیز در طول روز نتوانند در این محدوده تردد کنند.

وی با اشاره به همکاری 3 نهادی که ارتباط مستقیم با اجرایی شدن طرح «کاهش» دارند، گفت: این طرح هم در شهرداری، هم در وزارت کشور و پلیس به خوبی دنبال شد. این طبیعی است که هر طرح جدیدی مطرح می‌شود سوالات و ابهاماتی را ایجاد کند. خوشبختانه این ابهامات در جلسات پی در پی که برگزار شده تا حد زیادی بر طرف شده است و ما پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده این طرح در شورای هماهنگی ترافیک کشور به تصویب نهایی برسد.

تشکری هاشمی در خصوص انتقادهای پلیس به طرح کاهش گفت: ‌دیدگاه‌های خیرخواهانه پلیس را هم که قصد دارد این طرح با حداقل مشکلات اجرایی شود، مدنظر قرار داده‌ایم و در جلساتی که برگزار می‌شود پیشنهادهای پلیس را هم در نظر خواهیم گرفت و در حال حاضر همراهی و هم سویی خوبی بین عوامل اجرایی این طرح برقرار است. امیدوارم این طرح علمی و کار‌شناسی شده در آینده نزدیک در تهران اجرایی شود تا شهروندان با حجم آلایندگی کمتری مواجه باشند.

معاون شهردار درپاسخ به برخی انتقادها مبنی بر آنکه در این طرح خودروهای گران‌قیمت بدون مشکل و خودروهای ارزان‌قیمت دچار محدودیت خواهند شد، گفت: خودروهایی که اکثر شهروندان تهرانی از آن استفاده می‌کنند مانند پیکان، پراید و پژو هم مدل انژکتوری آن وجود دارد و هم کاربراتوری و تفاوت قیمت چندانی هم ندارد بنابراین مالکان خودرو‌ها با آگاهی از این موضوع باید به دنبال خودروهایی باشند که آلودگی‌های زیست‌محیطی کمتری ایجاد کند. در این طرح ما معیارمان خودروهای گران و لوکس نیست، بلکه سیستم کاربراتوری و انژکتوری است.

وی با بیان اینکه در این طرح به موضوع معاینه فنی هم توجه شده است، گفت:‌ ممکن است خودرویی انژکتوری باشد اما به دلیل نقص فنی شرایط مطلوبی نداشته باشد بنابراین داشتن برگه معاینه فنی هم برای ورود به محدوده مرکزی شهر لازم است. برگه معاینه فنی در هر شهری صادر شود معتبر است، اما متاسفانه در برخی از شهر‌های کوچک و مراکز معاینه فنی حاشیه جاده‌ها دیده شده که برگه معاینه فنی نا‌معتبر صادر می‌شود.

این در حالی است که در تهران انجام معاینه فنی توسط دستگاه‌های تمام مکانیزه انجام شده و تمام اطلاعات در گواهی که برای مالک صادر می‌شود نیز ثبت می‌شود. طبق هماهنگی که با وزارت کشور انجام شده نرم‌افزار «سیم فا» را تدارک دیده‌اند که تمامی مراکز معاینه فنی کشور ملزم هستند اطلاعات معاینه فنی خود را در این نرم‌افزار ثبت کنند. با آغاز فعالیت این سامانه اگر مرکزی، معاینه فنی صوری صادر کند توسط این نرم‌افزار قابل پیگیری است و تیم‌هایی نیز برای شناسایی این نوع تخلفات پیش‌بینی شده است.

۱۳۹۴/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...