نسخه چاپی

افزایش كیفیت زندگی بیماران سرطانی

مهمترین رویكرد طب ایرانی در حال حاضر كمك به افزایش كیفیت زندگی بیماران سرطانی و كاهش عوارض جانبی ناشی از درمان‌های رایج است.

به گزارش نما، دکتر حسین رضایی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: کمک به پیشگیری یا درمان برخی علایم ناشی از عوارض دارویی یا درمانی مهم‌ترین زمینه کاری طب ایرانی در حال حاضر است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: از سوی دیگر به طور معمول بیماران سرطانی در طول بیماری یا به هنگام درمان دچار مشکلاتی همچون ضعف و خستگی شدید می‌شوند که طب سنتی می‌تواند به آنها کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه طب ایرانی تشریح کرد: در حال حاضر طب ایرانی مدعی درمان سرطان نیست. ابن سینای بزرگ نیز به عنوان برجسته‌ترین پزشک مکتب طب ایرانی در خصوص مواردی از سرطان که با پزشکی رایج امروزی نیز اشتراک معنایی دارد، معتقد است سرطان قابل درمان به معنای ریشه کنی و درمان قطعی و دایمی نیست.

وی افزود: این دانشمند بزرگ در کتاب‌هایش معتقد است بسیاری از سرطان‌ها قابل کنترل هستند و می توان سرطان را از حالت تهاجمی خارج کرد. در این زمینه برای بررسی نظرات ابن سینا و سایر حکمای بزرگ، مطالعاتی در سطح آزمایشگاهی و سلولی و مولکولی در دست انجام است که نتایج آن نیز به تدریج در مجلات علمی منتشر خواهد شد.

رضایی‌زاده در پایان به برخی از مطالعات انجام شده یا در دست انجام در این زمینه اشاره کرد و گفت: درمان و کاهش خستگی در بیماران مبتلا به سرطان، سوزش ادرار ناشی از پرتودرمانی (رادیوتراپی) سرطان پروستات و مثانه، کاهش علایم حسی و عصبی آزاردهنده مانند گزگز و مور مور شدن دست و پا (نوروپاتی) ناشی از عوارض شیمی درمانی است.

۱۳۹۴/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...