نسخه چاپی

بازیگر نقش احمد متوسلیان: حتی مادرم هم مرا نشناخت!

عکس خبري -بازيگر نقش احمد متوسليان: حتي مادرم هم مرا نشناخت!

هادی حجازی‌فر كه در فیلم «ایستاده در غبار» نقش احمد متوسلیان را بازی می‌كند، این تجربه را بسیار لذت بخش دانست و با اشاره به گریم سنگینی كه برای این فیلم دارد، گفت: حتی مادرم هم عكس مرا نشناخت!

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این هنرمند تئاتر که علاوه بر تجربه بازیگری و کارگردانی آثار نمایشی در چند فیلم سینمایی هم به ایفای نقش پرداخته است، همزمان با فیلمبرداری فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان در گفتگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا، درباره تجربه‌اش برای بازی در این نقش و چالش‌ها و لذت‌های آن گفت.حجازی‌فر که در سال‌های گذشته بیشتر به عنوان کارگردان تئاتر چند نمایش عروسکی را به صحنه برده است، درباره بازی خود در فیلم «ایستاده در غبار» گفت: در دوره دانشجویی در فیلم «مزرعه پدری» زنده‌یاد رسول ملاقلی پور نقش شهید زریباف را بازی کردم و بعد از آن هم در فیلم «خداحافظ رفیق» نقش دیگری داشتم اما پس از آن تصمیم گرفتم دیگر در سینما بازی نکنم و در مقابل وسوسه‌هایم، برای فیلم بازی کردن مقاومت کنم چون می‌خواستم بر حرفه اصلی‌ام یعنی کارگردانی تئاتر متمرکز شوم.

او اضافه کرد: فیلم قبلی آقای مهدویان «آخرین روزهای زمستان» را بسیار دوست داشتم. چندی پیش به طور اتفاقی دوباره این فیلم را می‌دیدم که حدود یک ماه بعد، از طرف پروژه جدید ایشان با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند نقش اول فیلم را به من بدهند که خنده‌ام گرفت.

حجازی‌فر افزود: این پیشنهاد برایم خیلی غیر منتظره‌ بود چون فکر می‌کردم هیچ شباهتی با آقای متوسلیان ندارم و خیلی تردید داشتم. اما گفتند به دلیل نگاه‌ها و ژست‌هایم مرا برای این نقش انتخاب کرده‌اند. هرچند با تردید آمدم اما وقتی قرار شد نقش را بازی کنم، سعی کردم با تمام وجودم حضور داشته باشم و خوشبختانه جواب داد.

وی با اشاره به سرنوشت نامعلوم احمد متوسلیان که اوایل دهه 60 در لبنان مفقودالاثر شده است، اضافه کرد: امیدوارم ایشان زنده باشد و روزی برگردد. چون همچنان جاوید الاثر (مفقود الاثر) است و هنوز سرنوشتش مشخص نیست.

حجازی‌فر که برای بازی در این نقش ترس‌ زیادی داشته است، ادامه داد: نگران بودم که خیلی شبیه او نباشم. البته به من گفته بودند پیش از این هم دوست دیگرم مهدی زمین پرداز نقش آقای حسن باقری را بازی کرده بود که گرچه خیلی شبیه او نبود اما مردم و حتی خانواده آقای باقری او را پذیرفته بودند.

وی با اشاره به محبوبیت احمد متوسلیان در نزد مردم افزود: احمد متوسلیان در مریوان و پاوه بسیار محبوب است. وقتی به مریوان رفتیم، اتفاقات بسیار عجیبی رخ داد. همه او را می‌شناختند و خیلی دوستش داشتند به طوری که در بسیاری از خانه‌ها عکسش وجود دارد. جالب اینجاست که مردم پشت صحنه هم انتظار دارند من رفتار او را داشته باشم اما همین که گریم‌ام را پاک می‌کنم، دیگر کاری به کارم ندارند و برایشان غریبه می‌شوم.

حجازی فر با ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این نقش افزود: ما در این فیلم کلام نداریم. بلکه صدای خود احمد متوسلیان روی تصویر من قرار می‌گیرد به همین دلیل نوعی بازیگری صامت دارم، چون فقط لب می‌زنم و هیچ فکر نمی‌کردم این شیوه بازی این اندازه دشوار باشد. ضمن اینکه مدام تاکید می‌شود بازی نکنیم بلکه فضاهای واقعی را بسازیم و این تضاد هم بسیار دشوار است.

کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» خاطرنشان کرد: حتی به لحاظ بدنی هم تجربه دشواری است چون احمد متوسلیان به شدت در جنگل یا در کوه‌ها حضور داشته و همه فیلمبرداری ما در کردستان در کوه‌ها بود، چون تلاش شده فیلم نوعی مستند سازی دقیق از زندگی او باشد و همه اینها چالش بسیار عجیبی برای من به همراه داشت که بسیار لذت بخش است.

حجازی فر اضافه کرد: خوشحالم که امروز یکی از لذت‌های بازیگری را کشف کرده‌ام. واحد تحقیق این فیلم تلاش بسیاری کرده است. ما برای فیلمبرداری به جاهایی رفتیم که مردم از آن خاطره بسیار داشتند.

او تجربه ساخت فیلم‌های جنگی را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: اینگونه فیلم‌ها به لحاظ لجستیک تنوع لوکیشن، تولید و ... بسیار سخت است اما خدا را شکر تا اینجا امدادهای غیبی هم به کمک ما آمده و انرژی‌های بسیار خوبی به ما داده است. شاید در سینمای ما کمتر چنین کاری ساخته شده باشد. ما در این فیلم تقریبا تمام شهیدان و شخصیت‌های جنگ را داریم. کارگردان بسیار باهوشی داریم و مطمئن هستم در یکی دو سال آینده حرف‌ها و خبرهای مهمی از او خواهیم شنید.

حجازی فر درباره مدت فیلمبرداری این فیلم هم توضیح داد: امیدوارم فیلمبرداری تا نیمه‌های آذر تمام شود. در حال حاضر بیش از 45 جلسه فیلمبرداری داشته‌ایم. لوکیشن‌های ما در شهر ری ‌، فیروزکوه‌، اندیمشک، دو کوهه و ... وجود دارد چون تاکید شده همه چیز شبیه واقعیت‌ باشد.

کارگردان نمایش «رومئو و ژولیت» با اشاره به گریم سنگین این فیلم«ایستاده در غبار» افزود: خود من گریم بسیار سنگینی دارم که چندین ساعت زمان می‌برد، البته همین گریم بسیار کمک کرد تا با نقش اخت شوم. این گریم آنقدر خوب است که حتی مادرم هم از روی عکس مرا نشناخت!

حجازی فر درباره احتمال اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: دورخیز ما برای جشنواره است اما از اول گفتند عجله‌ای نداریم و کیفیت فیلم را فدای هیچ چیزی نمی‌کنیم.

هادی حجازی‌فر در پایان گفت‌وگویش با ایسنا با اشاره به اضطراب زیادی که برای بازی در این فیلم دارد، گفت: به هر حال نقش کسی را بازی می‌کنم که به شدت محبوب و شناخته شده است و به همین دلیل اضطراب بسیاری دارم چون مردم او را به خوبی می‌شناسند و برایشان خیلی عزیز است. در حین بازی در این فیلم تجربه‌های بسیار عجیب و غریبی به دست آوردم و خوشحالم نقش کسی را بازی می‌کنم که بسیار انسان است.

به گفته او، این فیلم زندگی احمد متوسلیان را به طور کامل بررسی می‌کند و از دوره کودکی تا زمان مفقود شدنش را به تصویر می‌کشد.

هادی حجازی‌فر نقش متوسلیان را از 18 سالگی او تا دوره مفقودالاثر شدنش بازی می‌کند.

۱۳۹۴/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...