نسخه چاپی

نوسازی بافت‌های فرسوده بر عهده كدام سازمان است؟

دولت و شهرداری می‌توانند با ارائه بسته‌های تشویقی مناسب شهروندان را در بهسازی بافت‌های فرسوده‌ ترغیب كنند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، در سال‌های اخیر یکی از معضلات جدی که بسیاری از شهرهای ایران با آن روبه‌رو هستند، فرسودگی بافت‌های شهری است که می‌توان آن را یک مسئله جهانی برای اکثر شهرهای دنیا دانست در ایران نیز همزمان با افزایش جمعیت ، مهاجرت بی‌رویه به کلان‌شهرها و تمرکز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در بافت‌های فرسوده از مهم‌ترین عوامل دگرگون شدن ساختار فیزیکی بافت‌های قدیمی شهرها است.

بنا به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری بافت فرسوده شهری، به عرصه‌هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می‌شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تأسیسات و خدمات و زیرساخت‌های شهری آسیب‌پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند.

کوتاهی شهرداری در بهسازی و ناپایداری بافت‌های فرسوده مهم‌ترین عامل در مقابل زلزله و بلایای طبیعی به شمار می‌آید از این رو دولت و شهرداری می توانند با ارائه بسته‌های تشویقی مناسب شهروندان را در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب کنند.

ایرج‌عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرها می گوید: با توجه به قرار گرفتن کشور روی محورهای زلزله‌خیز نوسازی بافت‌های فرسوده از جمله ضرورت‌هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان وضعیت نامناسب ساختمان‌های قدیمی و فرسوده را سامان داد.

نوسازی بافت های فرسوده برای توسعه شهری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که علاوه بر آن بافت‌های فرسوده در محدوده شهرها و بخشی در حواشی شهرها قرار گرفته‌اند که نوسازی آن‌ها برای توسعه شهری یک ضرورت است.

مداخلات شهرداری و دولت برای این که بتوان بافت‌های فرسوده شهری را در زمان مشخصی بهسازی و نوسازی کرد، کافی نبوده و به نظر می‌رسد با ارائه بسته‌های تشویقی مناسب بین شهروندان ایجاد رغبت کرد، واقعیت آن است که دولت و شهرداری باید امتیازهای بیشتری برای این منظور ارائه کنند به شکلی که دولت با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و شهرداری با کاهش عوارض شهرداری می‌توانند بافت‌های فرسوده را مدیریت کنند.

از این رو بهتر است رویکردهای جدید منطبق با واقعیات را در فرآیند برنامه‌ریزی و مدیریت بافت‌های فرسوده اتخاذ شود.

۱۳۹۴/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...