نسخه چاپی

بی‌خانمان‌ها صاحب یخچال، كمد و كتابخانه شدند

قرار هر روزشان میدان شوش است، ضلع شمالی میدان، درست كنار سرویس بهداشتی. جایی كه از ١٢ روز پیش، یك یخچال ویترینی هم به آن اضافه شده.

به گزارش نما به نقل از شهروند، کارتن‌خواب‌های منطقه ١٢ هر شب، همان‌جا با هم قرار دارند. آنها دیگر می‌دانند، هر شب برایشان یک وعده غذا در یخچال کنار گذاشته شده. حالا دیگر مثل روزهای اول نیست که غذا را قبل از رسیدن به یخچال، روی هوا بزنند، خیالشان راحت شده: «غذا برای همه است.»

این جمله را از مسئولان گروه پایان کارتن‌خوابی، زیاد شنیده‌اند، گروهی که از ٥ ماه پیش، چهارشنبه هر هفته در پارک‌های منطقه ١٢، آنها را به ضیافت شام دعوت می‌کنند. سفره می‌اندازند، غذا و میوه و شیرینی می‌دهند، پزشک و آرایشگر دارند.

از ١٢ روز پیش ولی یک یخچال هم به برنامه‌شان اضافه شده، یک یخچال با ظرفیت ٢٠٠، ٣٠٠ پرس غذا. کنارش هم کمد لباسی است. لباس گرم برای روزهای سرد زمستان. همه‌شان مرتب و سایزبندی شده، کنار هم ردیف شده‌اند. یخچال و کمد قفل ندارند، هر کس، هر چقدر که دلش می‌خواهد، هر تعداد که لازم دارد، می‌تواند از داخل کمد و یخچال لباس و غذا بردارد. اما کارتن‌خواب‌های منطقه ١٢، به سهم خودشان قانع‌اند.

علی حیدری، از ١٢ روز پیش که این یخچال را پس از ٦ ماه چانه‌زنی با یک وانت به میدان شوش آورد، فکر این را هم نمی‌کرد این یخچال، نزدیک دو هفته، صحیح و سالم، سرجای خودش بماند: «خیلی‌ها به ما گفتند، چند ساعت پس از نصب این یخچال، پیچ و مهره‌هایش را باز می‌کنند و خود یخچال را می‌برند.

اما حالا نزدیک به دو هفته می‌شود که این یخچال دست نخورده، سرجایش مانده و کارتن‌خواب‌ها و هر کس که گرسنه است، در آن را باز می‌کند، غذا را بر می‌دارد و در را می‌بندد. حتی خود کارتن‌خواب‌ها از این یخچال نگهداری می‌کنند.» او اینها را به «شهروند» می‌گوید. حالا قرار است یک قفسه کتاب و یک قفسه اسباب بازی هم به وسایل کارتن‌خواب‌ها در میدان شوش اضافه شود.

محدوده فعالیت گروه پایان کارتن‌خوابی، منطقه ١٢ است؛ شوش، دروازه غار. آنها برای این منطقه برنامه زیاد دارند: «ما از ماه رمضان فعالیت‌مان را با برپایی سفره‌ای در یکی از پارک‌های این منطقه هر چهارشنبه شب، شروع کردیم، تنها غذا هم نمی‌دادیم، اگر کسی نیاز به درمان داشت یا می‌خواست ترک کند، او را به کمپ ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم و هزینه‌هایش را هم خودمان می‌دهیم، اگر کل یک خانواده، کارتن‌خواب باشند، سعی می‌کنیم برایشان مکانی برای اسکان پیدا کنیم و بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستیم.»

او به ایده قرار دادن این یخچال در میدان شوش، اشاره می‌کند: «ایده این کار از همان سفره‌های غذا ایجاد شد، در آخر هم تصمیم گرفتیم یخچال را تهیه کنیم، برای این کار هم نزدیک به ٦ ماه تلاش کردیم، تا شهرداری را قانع کنیم و یخچال را بخریم، زمان زیادی گذشت، درنهایت هم توانستیم این کار را انجام دهیم، فکر هم نمی‌کردیم این‌طور مورد استقبال کارتن خواب‌ها قرار گیرد.»

حیدری ادامه می‌دهد: «این غذاها و لباس‌ها تنها برای کارتن‌خواب‌ها نیست، هرکس که نیاز داشته باشد می‌تواند استفاده کند، حالا خود کارتن‌خواب‌ها هم به ما اعتماد پیدا کرده‌اند، حتی به ما زنگ می‌زنند و می‌گویند که تازه واردی آمده و می‌خواهد کارتن‌خوابی را شروع کند، از ما می‌خواهند که به او کمک کنیم و نگذاریم کارتن‌خواب شود.»

مسئول گروه پایان کارتن‌خوابی می‌گوید که هرکس از هر جای تهران و حتی شهرهای دیگر می‌تواند به میدان شوش برود و برای کارتن خواب‌ها و افراد نیازمند، غذا و لباس ببرد. هیچ‌کس محدودیتی ندارد: «ابتدا این بحث پیش آمد که شاید غذاهای مانده یا خراب در یخچال گذاشته شود، اما در این ١٢ روز، مردم خودشان رعایت کردند و هیچ موردی به ما اعلام نشد که غذا مانده یا خراب است. ما حتی لباس‌هایی که خیّران می‌آورند، می‌دهیم خشکشویی و کاملا تمیز در اختیار کارتن‌خواب‌ها قرار می‌دهیم. هم اکنون ٣ تا ٤‌هزار لباس را به خشکشویی داده‌ایم تا برایمان بشوید.»

حیدری می‌گوید که برای نصب این یخچال باید از شهرداری منطقه ١٢ مجوز گرفته می‌شد، اما حالا شهرداری این منطقه با ما همکاری زیادی دارد.

مسئول گروه پایان کارتن‌خوابی از برنامه‌های آینده این گروه می‌گوید: « قرار است در ٦ منطقه دیگر تهران هم یخچال نصب شود، هدف‌مان این است که در شمال و جنوب، شرق و غرب تهران یکی از این یخچال‌ها و کمدها را داشته باشیم تا کارتن‌خواب‌ها و افراد نیازمند مسیر طولانی تا میدان شوش را طی نکنند.»

او از نصب یخچال در میدان شوش خبر می‌دهد: «قرار است تا دو سه روز آینده یخچالی با ظرفیت بیشتر در میدان تجریش نصب شود. هماهنگی‌های آن هم انجام شده است. البته یکی از برنامه‌های ما این است که در کنار یخچال وسیله گرمایشی هم داشته باشیم تا افراد بتوانند غذایشان را گرم کنند.» اقدام گروه پایان کارتن‌خوابی با نصب یخچال، تنها به میدان شوش تهران محدود نشده، شهردار منطقه ٣ رشت هم در اقدامی مشابه، یخچالی نصب کرده که افراد نیازمند می‌توانند غذای مورد نیازشان را از آن بردارند.

حیدری با اشاره به این اقدام، می‌گوید: «با هماهنگی‌هایی که با شهردار منطقه ٣ رشت شده، قرار است که از این پس، اعضای گروه پایان کارتن‌خوابی در رشت، مسئول این یخچال شوند.» چندی پیش عکسی هم منتشر شد که نشان می‌داد در یکی از خیابان‌های ایلام، میخ‌هایی به دیوار زده شده و روی آنها کاپشن و لباس‌های گرم برای افراد نیازمند، آویزان شده است، حیدری می‌گوید: «هرچه تلاش کردیم تا کسی که شروع‌کننده این اقدام در ایلام را پیدا کنیم، موفق نشدیم. اما به‌هرحال هر کسی که تمایل دارد می‌تواند به ما در این مسیر کمک کند و حتی افراد می‌توانند به‌طور مستقیم غذا و لباس را به مراکزی که اعلام شده، ببرند.»

۱۳۹۴/۸/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...