نسخه چاپی

بیش از 100 مورد ابتلا به مالاریا شناسایی شده است

رئیس اداره كنترل مالاریا وزارت بهداشت از شناسایی۱۲۰ مورد بیماری مالاریای بومی در كشور تا ابتدای آبان ماه خبر داد و گفت: از این تعداد سه مورد بومی بوده و مابقی از خارج كشور وارد شده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، احمد رئیسی صبح دوشنبه در همایش راهکارهای حذف مالاریا که در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات سازمان جهانی بهداشت ۱۹۸ میلیون مورد ابتلا به بیماری مالاریا در سال ۲۰۱۳ با ۵۴۸ هزار مورد مرگ در دنیا تخمین زده شد.

وی بابیان اینکه سهم منطقه مدیترانه شرقی از این میزان پنج درصد موارد بروز مالاریا بوده است، بیان کرد: این منطقه حدود دو درصد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری مالاریا را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه حذف مالاریا در کشور از سال ۸۹، عنوان داشت: از این سال به بعد موارد بیماری مالاریا در کشور هرسال رو به کاهش است.

کاهش موارد ابتلا به مالاریا از ۸۰ هزار نفر به زیر ۲۰۰ نفر

رئیسی از شناسایی ۱۲۰ مورد بیماری مالاریا بومی در کشور تا ابتدای آبان ماه امسال خبر داد و گفت: از این تعداد سه مورد بومی بوده که مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان هستند.

وی اضافه کرد: در سال‌های ۷۰ و ۷۱ موارد بیماری مالاریا در کشور حدود ۸۰ هزار نفر بوده که این آمار در پایان سال ۹۳ به زیر ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر رسیده است.

رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بابیان اینکه در سال ۲۰۱۳ تعداد ۳۹۹ مورد بیمار مبتلا به مالاریا در کشور شناسایی شد، عنوان داشت: از این تعداد ۷۲ مورد بومی بود و مابقی نیز از خارج وارد کشور شده بود.

رئیسی ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ نیز ۲۴۶ مورد ابتلا به بیماری مالاریا شناسایی شد که ۱۲ مورد بومی بود.

تأخیر در برنامه حذف کامل مالاریا بومی

وی بیان کرد: در سال ۲۰۱۵ قرار بود که به حذف کامل مالاریا بومی در کشور نائل شویم که سه مورد مشاهده‌شده در امسال برنامه را با تأخیر مواجه کرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با توجه به آمادگی و مراقبت‌های زیادی که در این زمینه انجام‌شده وضعیت مناسبی نسبت به استان‌های همسایه خود دارد، بیان داشت: آخرین موارد مالاریا بومی مشاهده‌شده در این استان مربوط به سال ۹۰ است که آن‌هم از چابهار واردشده است.

به گفته وی بیشترین موارد بومی مالاریا در سال جاری مربوط به ایرانشهر، زاهدان، هرمزگان و بعدازآن نیز در بخش جنوبی استان کرمان بوده است.

رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به برنامه‌های این وزارتخانه کنترل و حذف مالاریا اشاره کرد و گفت: برنامه اصلی ما بر اساس راهکارها یا استراتژی اصلی استوار است.

نقش مردم در کنترل و حذف مالاریا

رئیسی، تشخیص و درمان به‌موقع را برنامه نخست وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: این استراتژی در تمامی کشور ازجمله خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی بابیان اینکه سم‌پاشی منازل، مبارزه با پشه‌های ناقل و مرحله لاروی برنامه دوم وزارت بهداشت برای کنترل و حذف بیماری مالاریا است، بیان کرد: این برنامه به‌خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان اجرا می‌شود.

رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: مراقبت و کنترل برای پیشگیری مجدد بیماری برنامه دیگر ما است که برای همه استان‌ها قابل انجام است.

رئیسی با تأکید بر نقش مردم در کاهش موارد ابتلا به مالاریا، بیان داشت: این بیماری یک بیماری توسعه است و هرچه توسعه سیاسی و اجتماعی بیشتر باشد موارد ابتلا نیز کاهش می‌یابد.

۱۳۹۴/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...