نسخه چاپی

اظهارات وزیر دفاع آمریكا درباره طرح بستن تنگه هرمز

عکس خبري -اظهارات وزير دفاع آمريكا درباره طرح بستن تنگه هرمز

وزیر دفاع آمریكا مدعی شد كه این كشور قابلیت نظامی برای مقابله با تلاش‌های ایران برای بستن تنگه هرمز را دارد و ایران را مسوول هرگونه اختلالی در ارسال محموله‌های نفتی خواهد دانست.

به گزارش ايسنا، لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا روز چهارشنبه در يك كنفراس خبري مشترك با فيليپ هاموند، همتاي انگليسي‌اش گفت: آمريكا براي هرگونه اقدام احتياطي در منطقه آماده است. ما در قابليت‌هايي سرمايه‌گذاري كرديم كه اطمينان حاصل كنيم تلاش ايران براي بستن مسير كشتيراني در خليج‌فارس چيزي خواهد بود كه ما توان مقابله با آن را خواهيم داشت، البته اگر تصميم به انجام چنين كاري بگيرند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، اظهارات پانتا در حالي بيان شد كه تنش‌ها در منطقه درباره برنامه هسته‌يي ايران و تهديد تهران براي بستن تنگه هرمز در صورتي كه جامعه بين‌المللي تحريم‌هاي اعمال شده عليه صادرات نفتي ايران را برندارد، بالا گرفته‌ است.

هاموند نيز در اين كنفرانس خبري گفت كه لندن به اطمينان از بازنگه‌داشته شدن مسيرهاي دريايي خليج‌فارس متعهد است.

وزير دفاع انگليس گفت: من بر تعهدمان براي ايفاي نقش‌مان در حفظ آزاد بودن رفت و آمدها در آب‌هاي بين‌المللي خليج‌فارس و تنگه هرمز تاكيد مي‌كنم. هرگونه تلاشي از جانب ايران براي بستن تنگه هرمز غيرقانوني خواهد بود و جامعه بين‌المللي اجازه انجام آن را نخواهد داد.

وزير دفاع آمريكا گفت كه واشنگتن آماده است در برابر هرگونه اقدامي عليه تجارت دريايي از جمله ايران واكنش نشان دهد.

او گفت: ايران بايد درك كند كه آمريكا و جامعه بين‌المللي آن‌ها را مسوول مستقيم هرگونه اختلالي در كشتيراني منطقه از جانب ايران و يا از جانب عواملش خواهند دانست.

به گزارش ايسنا، ريیس کل ستاد نیروهای مسلح ايران نيز پيش از اين گفت: ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم، ولی اجرای آن مستلزم تدبیر و دستور فرمانده معظم کل قوا است.

سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی در خصوص ورود ناو هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس گفت: قضیه حضور و نقش آمریکا در منطقه مساله تامین منافع ابرسرمایه‌داری و آمریکا و صهیونیسم در منطقه است.

او افزود: اما طبق آنچه فرماندهان آمریکایی اعلام کردند، این تحرکات ناو هواپیمابر جرج واشنگتن برای پشتیبانی از جنگ افغانستان و مقابله با دزدان دریایی است.

فیروزآبادی در ادامه درباره اظهارات غربی‌ها مبنی بر نیروهای جدید گفت: در مورد وسایل جمع آوری مین که مدتی صحبت آن را می‌کنند و می‌گویند به منطقه می‌آوریم مربوط به این است که می‌‌خواهند به اعراب منطقه اطمینان دهند مسیرهای صادرات و کشتیرانی را باز نگه می‌دارند. آن‌ها هر روز به یک روش از کشورهای عربی ‌نفت خیز باج می ‌گیرند.

وی افزود: یک روز با مستقر کردن رژیم صهیونیستی، یک روز با تجهیز صدام و یک روز به بهانه موشک‌های ایران و استقرار سامانه‌های ضد موشک که یکی از سران عربی می‌گفت ما اصلا نمی‌دانیم این موشک را آورده‌اند یا نه که اجاره‌اش را از ما می‌گیرند و حالا هم نوبت دستگاه‌های مین روب هوایی، ‌دریایی و زیر سطحی شده است.

ريیس‌کل ستاد نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه غربی‌ها اعلام کرده‌اند ایران توان بستن تنگه هرمز را ندارد، گفت: آن‌ها برای دلخوشی خودشان می‌گویند که ما بلوف می‌زنیم که البته ما هم بنا نداریم که تنگه هرمز را ببندیم ولی طرح بستن آن را داریم که طرحی هوشمندانه و معقولانه است.

فیروزآبادی در پایان تصریح کرد: نیروهای مسلح برای هر موضوعی طرح خود را دارند ولی تصمیم اجرای بستن تنگه هرمز به عهده فرمانده معظم کل قواست و شورای عالی امنیت ملی به ایشان مشورت می‌دهند.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز پس از درگيري يك ناو آمريكايي با يك قايق اماراتي در خليج‌فارس كه به كشته و زخمي شدن تعدادي از سرنشينان اين قايق منجر شد گفت: بحث امنيت خليج فارس جزو اولويت‌هاي نظام ماست و همه توانايي‌ كشور براي برقراري امنيت در منطقه و ثبات در خليج فارس به كار گرفته شده است. اين را كه بارها اعلام كرده‌ايم حضور نيروهاي خارجي مي‌تواند تهديدكننده امنيت باشد مي‌توان نشانه‌هايش را از حوادثي كه رخ مي‌دهد پيدا كرد. قطعا كشورهاي منطقه به كمك هم مي‌توانند بهترين شكل امنيت را برقرار كنند. توانايي‌هاي دفاعي‌شان را در كنار هم قرار دهند و هيچ نيازي به حضور نيروهاي خارجي در منطقه نيست .

وي تاكيد كرد:‌ هرجا كه ناامني و تهديد ثبات يك منطقه را مشاهده كرديم كار نيروهاي خارجي در اين بين قابل مشاهده بوده است. توصيه مي‌كنيم اقدامات تحريك‌كننده انجام نشود و فعاليت‌هايي كه مي‌توانند ثبات اين منطقه حساس را به خطر اندازد دنبال نكند. منطقه خليج فارس براي همه كشورهاي منطقه از اهميت بالايي برخوردار است و هرگونه اقدام عملي و سياست‌هايي كه مي‌توانند به شكلي امنيت اين منطقه يا امنيت عرضه انرژي را در اين منطقه به خطر اندازد مي‌تواند منافع كشورهاي منطقه را تهديد كند. اميدواريم اين حوادث تكرار نشود.

۱۳۹۱/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...