نسخه چاپی

افزایش مصرف بنزین با لغو سهمیه بندی

مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت: با لغو سهمیه بندی بنزین، میزان مصرف در كشور حدود ۳ درصد رشد داشت كه رشدی منطقی و مورد انتظار ما بود و در برخی استان ها كاهش هم یافت.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما، سید ناصر سجادی در نشست خبری افزود: در حالیکه در زمان اجرای نظام دو نرخی عرضه بنزین، مصرف سوخت بطور متوسط سالانه ۶ درصد افزایش می یافت با لغو نظام دو نرخی و سهمیه ای ، مصرف تنها ۲ / ۳ درصد در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و حتی در برخی استانها این رقم منفی شد.

وی افزود: مصرف سوخت در استان سیستان و بلوچستان ۲ / ۱ درصد رشد داشت و در استانهای هرمزگان و کرمانشاه به منفی ۹ / ۱ درصد (کاهش) رسید در حالی که مصرف در استانهایی نظیر آذربایجان شرقی ۸ / ۱درصد و خراسان رضوی ۲ درصد افزایش داشت و این بدان معناست که بنزین هزار تومانی جاذبه ای برای قاچاق و انتقال به دیگر کشورها ندارد.

سجادی همچنین افزود: قبل از اجرای نظام سهمیه بندی و کارت سوخت، مصرف بنزین رشدی سالانه ۱۲ درصدی داشت و اگر این نظام اجرا نمی شد هم اکنون باید روزانه ۱۵۴ میلیون لیتر بنزین عرضه می کردیم.

وی افزود: دولت تصمیمی برای لغو سوخت رسانی با کارت سوخت ندارد ضمن اینکه کارت هوشمند دو هدف داشت که اولی رساندن قیمت بنزین به نزدیک قیمت فوب خلیج فارس بود و دومی جلوگیری از افزایش مصرف بنزین که درحال حاضر بهای بنزین در فوب خلیج فارس حدود ۱۲۰۰ تومان است اما همچنان برای کند شدن رشد مصرف بنزین به این سامانه احتیاج داریم.

سجادی از عرضه روزانه بیش از ۷۲ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو۴ در شهرهای بزرگ تهران، کرج، اراک، تبریز ، مشهد ، اصفهان و اخیرا در شیراز توزیع می شود و امیدواریم بزودی با روی مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس کل بنزین کشور از نوع یورو ۴ باشد.

۱۳۹۴/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...