نسخه چاپی

واكنش افخم به اظهارات همتای آمریكایی

سخنگوی وزارت خارجه در واكنش به اظهارات همتای آمریكایی با اشاره به قاطعیت جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم و با تأكید بر اینكه اجازه نمی‌دهیم كسی برایمان تعیین تكلیف كند، به واشنگتن توصیه كرد كه سیاست تروریست‌پروری را متوقف كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: جدیت و قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم کاملا روشن است و ایران برای ایفای نقش در منطقه بر اساس مسئولیت‌های خود و منافع منطقه عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی برای ایران تعیین تکلیف کند.

افخم اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر لزوم ایفای نقش مفید و کمک کننده از سوی ایران برای حل بحران سوریه و توقف حمایت از هم پیمانانش را کاملا مردود خواند و گفت: اینگونه اظهارات تکراری خلاف واقعیت‌های جاری بوده و فرافکنی ریشه‌های مشکلات منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مشکلات جدی و واقعی بحران سوریه ناشی از مداخله نظامی و سیاست‌های دوگانه آمریکا و متحدان آن کشور و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی است و آمریکا برای پیگیری راه‌حل‌های سیاسی در سوریه باید رویکرد نظامی و حمایت از سیاست تروریست پروری را متوقف کند.

مرضیه افخم اضافه کرد: ایران قربانی تروریسم بوده و در مبارزه با این پدیده ضد انسانی بهای زیادی پرداخت کرده است، در حالی که جالب است آمریکا با همراهی کشورهای مختلف همچون عربستان و دیگران که القاعده، طالبان، جبهه النصره، داعش و سایر گروه‌های تروریستی را ایجاد کرده‌اند و بالاترین میزان حمایت از تروریسم را نیز در پرونده خود دارند، جبهه ضد تروریسم تشکیل داده و در کنار آن حمایت‌های مالی و تدارکاتی آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ایش از گروه‌های تروریستی نیز ادامه دارد، اقداماتی چون دسته بندی کردن تروریست‌ها و تغییر نام و ابداع عناوین جدید برای تروریست‌ها و صرف هزینه و آموزش نظامی آنها و تحرکات مخربی از این دست امروز منطقه ما را با مشکلات عدیده و شرایط بغرنج بحرانی مواجه کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توقف این رویکرد خطرناک و پایان دادن به رفتارهای ابهام آمیز و فرصت طلبانه یکی از گام‌های لازم و جدی برای کمک به حل بحران سوریه است.

مرضیه افخم خاطرنشان کرد: سیاست اصولی ما در خصوص بحران سوریه این بوده است که این بحران فقط راه‌حل سیاسی دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز از ظرفیت‌های خود برای دستیابی به یک راه‌حل متوازن و پایدار متکی بر آرای واقعی مردم سوریه استفاده می‌کند.

به گزارش فارس، «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه گفت: «ما می‌دانیم که در یک مقطع زمانی خاص، نیاز به گفت‌وگو با ایران برای پایان دادن به انتقال سیاسی در آنجا داریم.»

وی حمایت ایران از بشار اسد، رئیس‌ جمهور قانونی سوریه و حزب‌الله لبنان را مورد انتقاد قرار داده و ادعا کرد تهران در تحولات سوریه نقشی غیرمفید بازی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره ایران گفت: «آنها در این فرایند ذی‌نفع هستند. با رژیم اسد رابطه دارند. وزیر خارجه کاملاً آگاه است که این فرایند بسیار پیچیده است. این، به زمان نیاز خواهد داشت و ناگزیر، همه باید بر سر آن به نوعی مصالحه کنند.»

۱۳۹۴/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...