نسخه چاپی

دیوار چین بزرگ‌ تر شد

بررسی‌های محققان سازمان میراث فرهنگی چین و چند دانشگاه اروپایی و آسیایی كه به تازگی و در قالب پروژه‌ای بین‌المللی پایان یافته نشان می‌دهد كه كه طول واقعی دیوار چین بیش از دو برابر طول فعلی آن بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اي‌بي‌سي نيوز، بررسي‌هاي جديد محققان نشان مي‌دهد كه ديوار چين 13 هزار و 170 مايل طول دارد، اين در حاليست كه براساس بررسي‌هاي انجام شده در سال 2009، طول اين اثر شاخص تاريخي 5500 مايل برآورد شد.

محققان در تحقيقات ميداني خود در 15 استان چين موفق به كشف 43 هزار و 721 محوطه تاريخي شدند كه يا بخشي از ديوار چين بوده و يا با آن در ارتباط بوده‌اند.

كارشناسان ناپديد شدن بخشهاي زيادي از ديوار چين را ناشي از توسعه شهرها، كارخانه‌ها و يا عمليات جاده‌سازي مي‌دانند، اين در حاليست كه كارشناسان شرايط اين اثر تاريخي منحصر به فرد را بحراني دانست و بر اين باورند كه تنها 20 درصد ديوار چين در شرايط مطلوبي بوده و مابقي يا به مرمت جدي نياز داشته و يا به دليل قرار گرفتن در مناطق دورافتاده و استفاده بخش‌هايي از آن به عنوان مصالح ساختماني توسط روستائيان در حال ناپديد شدن است.

ديوار چين با 8850 كيلومتر طول، يكي از عجايب هفت‌گانه جهان شمرده مي‌شود و در جهان به لحاظ زمان ساخت طولاني‌ترين و بزرگترين مهندسي تدافعي نظامي دنياي باستان است. تاريخ ساخت ديوار چين به قرن 9 قبل از ميلاد باز مي‌گردد. حكومت وقت چين براي جلوگيري از حملات مليت‌هاي شمالي، برجهاي آتش براي خبررساني و يا قلعه‌هاي مرزي براي حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با ديوار و بر روي آن ايجاد كرد.

ديوار بزرگ چين يكي از عجايب هفت‌گانه دنياي باستان به شمار مي‌آيد كه سال 1987 در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.

۱۳۹۱/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...