نسخه چاپی

كلام مولا علی(ع)

هشدار از ریختن خون ناحق/دشمنی بزرگ نزد خدا

امیرالمومنین حضرت علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می فرمایند:از خون ریزی بپرهیز و از خون ناحق پرواکن، که هیچ چیز مانند خون ناحق کیفر الهی را نزدیک، مجازات را بزرگ نمی کند و نابودی نعمت ها را سرعت نمی بخشد و زوال حکومت را نزدیک نمی گرداند، و روز قیامت خدای سبحان قبل از رسیدگی اعمال بندگان، نسبت به خون ناحق ریخته شده داوری خواهد کرد، پس با ریختن خونی حرام، حکومت خود را تقویت مکن.
زیرا خون ناحق، پایه ها حکومت را سست و پست می کند و بنیاد آن را برکنده به دیگری منتقل می سازد، وتو، نه در نزد من، و نه در پیشگاه خداوند، عذری در خون ناحق نخواهی داشت چرا که کیفر آن قصاص است و از آن گریزی نیست.
اگر به خطا خون کسی را ریختی، یا تازیانه یا شمشیر، یا دستت دچار تندروی شد مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خون بها به بازماندگان مقتول باز دارد.

* هشدار از منت گذاری
مبادا با خدمت هایی که انجام دادی بر مردم منت گذاری، یا آنچه را انجام داده ای بزرگ شماری، یا مردم را وعده داده سپس خلف وعده نمایی.منت نهادن، پاداش نیکوکاری را ازبین می برد، و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل کردن، خشم خدا و مردم را برمی انگیزاند که خدا بزرگ فرمود: دشمنی بزرگ نزد خدا آن که ، بگویید و عمل نکنید.

۱۳۹۴/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...