نسخه چاپی

500 لیتر آب بر صحنه‌ی تئاتر +عكس

یكی از ویژگی‌های دكور و صحنه نمایش، جدیدترین اثر دكتر علی رفیعی، طراحی 4500 لیتر آب در آن است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر علی رفیعی درباره‌ی طراحی صحنه ویژه نمایش «خاطرات و کابوس های یک جامه دار...» چندی پیش گفت:در این نمایش استفاده بهتر و بیشتری از فضای سن خواهیم کرد و صحنه به شدت کاربردی است و هر چه که در آن دیده می‌شود معنا، مفهوم و کاربرد خواهد داشت. در اجرای اول این نمایش که 38 سال پیش در تئاترشهر روی صحنه رفت، صحنه دو طبقه بود، به طوری که طبقه اول حمام و طبقه بالایی کاخ سلطنتی را نشان می‌داد اما در این اجرا طبقه بالا حذف شده چون با درون کاخ، کاری نداریم و تنها یک پلکان ما را به فضای بیرونی متصل می‌کند.

او یادآور شد: در اجرای سال 56 هم آب روی صحنه بود، البته در آن اجرا تا لب صحنه پر از آب بود و عمق آن هم بیشتر بود به طوری که بازیگر نقشه جامه‌دار، یعنی رضا ژیان تا کمر در آب فرو می‌رفت اما در این اجرا عمق آب چند سانتی متر است و در حال حاضر چهار تُن آب روی صحنه است که در اجرای اصلی به شش تُن افزایش پیدا خواهد کرد. برای آوردن آب در صحنه هم تحقیقات زیادی انجام دادیم که بتوانیم بطور کامل صحنه را عایق‌بندی کنیم تا قطره‌ای آب به بیرون نشت نکند.

او درباره‌ی روایت این نمایش نیز توضیح داد: تمام این نمایش از منظر جامه‌دار روایت می‌شود. وقتی که میرزا تقی‌خان را به قتل می‌رسانند تنها شاهد این ماجرا جامه‌دار است و امیرکبیر از او می‌خواهد که رگ‌هایش را ببرد که او این کار را می‌کند اما قاتلان تحمل صبرکردن برای خارج شدن خون از بدن او را ندارند و در نهایت با یک لُنگ خیس او را خفه می‌کنند.

مشاور طراحی و اجرای صحنه این نمایش بر عهده منوچهر شجاع بوده است.

عوامل صحنه تئاتر «خاطرات و کابوس های یک جامه دار...» عبارتند از:طراح صحنه: علی رفیعی، مشاورطراحی واجرای صحنه: منوچهرشجاع، مشاورفنی: مهندس علی‌اصغر زعیمی، اسکیس،نقشه،ماکت و اجرای صحنه: محمدموسوی،هماهنگی اجرای دکور و مجری صحنه: هادی بادپا، تهیه آکسسوار و مجری صحنه: مهشید جوادی، مدیریت ساخت و اجرای دکور: آرش پاشایی، دستیاران ساخت: حامداحمدزاده،مجیدخنجری،عیسی سلیمانی،محسن نجفی، مدیران صحنه: قاسم غضنفری،امیراخوان،هاجرپورسینا،سپهرتقی‌لو.

227537_811.jpg

227538_892.jpg

۱۳۹۴/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...