نسخه چاپی

حل بحران سوریه بدون ایران به نتیجه‌ای نمی رسد

استفان دیمستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: اگر ایران بخشی از راه حل نباشد، راه حلی در كار نخواهد بود.

به گزارش نما ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از سی‌ان‌ان نوشت: دیمستورا درباره بهترین نتیجه ای که وی امید دارد از نشست وین به دست آید گفت باید روشن بگویم، همین نشست به خودی خود یک دستاورد به شمار می آید. فکر کنید و ببینید چند هفته پیش چه روی می داد، همه می گفتند که بایست روسها و آمریکایی ها بنشینند و گفتگو کنند و این نیز کافی نیست بلکه قدرت های منطقه ای که نفوذ دارند، باید حضور داشته باشند. باور ما این است که نشستن روسها و آمریکایی ها، ایرانیان و سعودی ها در کنار هم یک دستاورد است.

وی گفت: ما به دیدارهای تشریفاتی نیازی نداریم بلکه باید به موضوع اصلی پرداخته شود. موضوع اصلی نیز این است که راه حل نظامی راه به جایی نمی برد بلکه همزمان می بایست راه حل سیاسی را نیز بر اساس دولت جدید انتقالی در سوریه دنبال کرد. در صورتی که همه بر سر این موضوع توافق کنند، می توان به این نیز رسید.

دیمستورا درباره دعوت نشدن گروه های سوری به این نشست گفت: دلیل آن بسیار ساده است، سوری ها خود به ما گفته اند تا زمانی که کسانی که از آنان حمایت می کنند به زمینه ای مشترک به تفاهم نرسند، آنها نیز زمینه تفاهمی نخواهند داشت. گروه های مختلف سوری و دولت سوریه حضور خواهند داشت و باید حضور داشته باشند. برای همین نیز گروه کاری تشکیل شده است که شروع به کار می کند ولی این گروه باید از حمایت بین المللی و منطقه ای برخوردار باشد، این را آموخته ایم زیرا در غیر این صورت، موفق نخواهیم شد.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه درباره حضور ایران و نقش این حضور در نشست وین گفت: این موضوع، تفاوت عمده ای ایجاد می کند. باید این را در نظر داشت که در اتاق مذاکره، ایران و عربستان سعودی را در کنار روسیه، آمریکا، ترکیه و بسیاری دیگر از کشورها که در یافتن راه حل نفوذ دارند و می توانند نفوذ بیشتری داشته باشند، داریم. در کنار این، بر کسی پوشیده نیست که ایران نقش زیادی در سوریه دارد، با قدرت از دولت فعلی حمایت می کند و از این رو، در صورتی که آنان بخشی از راه حل نباشند، راه حلی در کار نخواهد بود. آنها و ما می دانیم که راه حل نظامی در کار نخواهد بود.

وی درباره نظر سعودی ها در خصوص حضور ایران در این گفتگوها گفت: من نمی خواهم این موضوع را مطرح کنم زیرا حقایق جاری، عمده ترین مساله هستند و حقیقت این است که عربستان سعودی و ایران در یک اتاق در وین حاضر می شوند و اگر ما به صورت جدی درباره فرایند سیاسی شروع به مذاکره کنیم، این اتاق می تواند تاریخ ساز باشد.

دیمستورا گفت: باید امیدوار باشیم، مردم سوریه باید این احساس را داشته باشند که جامعه جهانی این بار به صورت جدی به دنبال یک فرایند سیاسی است. تصور کنید که اوضاع در گفتگوها خوب پیش برود یا اینکه فرصت را غنیمت بشماریم، می توانیم خیلی سریع با نهادها و مردم سوریه ارتباط برقرار کنیم.

وی گفت: من به صورتی محتاط، خوش بین هستم. می دانید که ما فراز و فرودهای زیادی در این مسیر داشته ایم ولی نخستین بار است که نشستی واقعی و جدی صورت می گیرد و ما نه فقط امیدوار، بلکه مصمم هستیم که این فرصت را از دست ندهیم.

۱۳۹۴/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...