نسخه چاپی

حلقه مفقوده معمای گرانی مرغ

عکس خبري -حلقه مفقوده معماي گراني مرغ

قیمت مرغ طی ماههای اخیر به صورت غیر متعارفی افزایش یافته، به طوری كه تاكنون اقدامات كنترلی دولت در تنظیم بازار این كالای پر مصرف بی‌تاثیر بوده است.


به گزارش نما به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان غربی، قیمت مرغ طی یک برهه زمانی 4 ماهه از 3100 تومان به ازای هر کیلو به بيش از 7000 تومان رسیده است.

نکته درخور توجه در رابطه با این افزایش قیمت، هشدارهای فعالان این بخش و آگاهی مسوولان مربوطه، از چندین ماه پیش است. هشدارهایی که به طور شفاف در جلسات اقتصادی و کارگروههای تنظیم بازار مطرح می‌شد و هر بار اخبار توزیع مرغ به قیمت دولتی رنگ می‌باخت.

افزایش نرخ ارز و محدودیت تبادلات پولی بر اثر تحریم‌ها که قدرت واردات این محصول را کم می‌کرد، عواملی هستند که از چند ماه پیش باعث افزایش قیمت نهاده‌های دامی در کشور شده‌اند.

در پی افزایش نرخ نهاده‌های دامی از همان ابتدای نوسانات نرخ ارز، تمایل مرغداران نسبت به جوجه ریزی کاهش یافت و این عامل باعث ایجاد شکافی در جوجه ریزی شد که اثرات آن امروز بر بازار مرغ نمایان شده است.

عدم تعادل میان عرضه و تقاضای این محصول، کاهش چشمگیر مصرف در میان مردم را به دنبال داشته است.

در این میان واردات نهاده‌های دامی و توزیع آن در میان مرغداری‌ها در راستای کاهش قیمت مرغ نیز با حرف و حدیثهایی همراه شده است. کنجاله سویای وارداتی که باید در اختیار مراغدار قرار می‌گرفت، به اذعان برخی مسوولان و انکار برخی دیگر، سر از جایی دیگر درآورد.

گفتنی است که چانه زنی بر روی نرخ مرغ از 3100 تومان آغاز شد، به طوری که در کارگروههای تنظیم بازار، این سوال همیشه مطرح بود که قیمت مرغ چرا باید به این رقم برسد.

هم اکنون توزیع مرغ به نرخ چهار هزار و 700 تومان نشان از آن دارد که مسوولان اين بخش نیز به نوعی با این قیمتها کنار آمده‌اند.

توزیع مرغ دولتی آنهم به صورت محدود و با صف‌های طولانی که البته برای مردم ما به عادتی ماندگار تبدیل شده است، در حدود 34 درصد بالاتر از نرخ چهار ماه پیش مرغی است که بر روی متعادل بودن نرخ آن جای بحث وجود داشت.

از سویی دیگر طبق گفته‌های فعالین این بخش قیمت سویا دیگر سیر صودی ندارد، اما قیمت مرغ همچنان رو به جلو می‌تازد.

"نادر قاضی‌پور"، یکی از نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با علل افزایش قیمت مرغ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عدم نظارت صحیح در بازار فرصت سوء استفاده را برای سوداگران اقتصادی فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: فرصت طلبانی که از بالا رفتن نرخ ارز و سکه در کشور نهایت استفاده را بردند، امروز نیز در رابطه با واردات گوشت و قیمت آن دست به کار شده‌اند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید در این بحث حساس باشد، ادامه داد: امیدواریم بعد از بسته شدن پرونده اختلاس‌، نوبت به سلطان گوشت ایران برسد.

وی اظهار کرد: مسوولان با نهایت دقت و برنامه‌ریزی‌های دقیق اجازه ندهند تا برخی‌ها از آب گل آلود ماهی بگیرند.

قاضی‌پور در ادامه گفت: متاسفانه تعداد کم مراکز توزیع گوشت مرغ یارانه‌ای، چهره‌ای نامناسب به برخی نقاط شهر بخشیده، به طوری که در برخی مواقع شاهد به وجود آمدن صفهای طولانی، ترافیک‌هاي سنگین و حتی بروز درگیری هستیم.

وی تصریح کرد: این مشکلات در شان نظام اسلامی نیست و سریعا باید رسیدگی شود.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت با بیان اینکه، هماهنگی اولیه بانک مرکزی، وزارت بازرگانی و صنایع معادن، وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی مي‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش قیمت گوشت مرغ داشته باشد، بیان کرد: متاسفانه تاکنون این دستگاهها هماهنگی قابل قبولی نداشته‌اند.

قاضی‌پور همچنین در رابطه با گوشت مرغهاي خریداری شده از خارج کشور، گفت: بعید می‌دانم گوشتهای خریداری شده تا قبل از اواسط ماه رمضان وارد بازار شود.

به گزارش ایسنا، "غلامرضا دیزج‌نژاد"، معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی نیز، وقفه 45 روزه در جوجه ريزي توسط مرغداري‌ها را عامل افزايش نرخ مرغ اعلام کرد.

وی اضافه کرد: ميزان جوجه‌ريزي در مرغداري‌ها نسبت به سال گذشته 10 درصد كاهش داشته است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی اظهار كرد: ميزان عرضه مرغ با توجه به افزايش قيمت آن، نشان از كاهش مصرف اين كالا در استان دارد.

دیزج‌نژاد تصريح كرد: سازمان بازرگاني با همكاري جهاد كشاورزي بايد اقدامات لازم را براي تامين مرغ مصرفي مردم و كاهش فشار از آنها انجام دهند.

همچنین طبق گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی، در حال حاضر بیش از 60 تن مرغ گرم به نرخ 4700 تومان در سطح استان توزیع می‌شد.

سلیمان علیزاده با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ استان روزانه 140 تن است، به ايسنا، گفت: به دلیل محدودیت منابع در کشور مقدار مشخصی مرغ یارانه‌ای در اختیار استانها قرار گرفته است.

احتکار، نظام نامناسب توزیع، افزایش نرخ نهاده‌های دامی و عدم تناسب عرضه و تقاضا گزینه‌های مطرح در زمینه علل افزیش قیمت مرغ است، اما تاکنون هیچ راهکار مناسبی که بتواند به طور قطعی قیمت مرغ را کاهش دهد و یا حتی ثابت نگه دارد، از سوی مسئولان ارائه نشده است.

۱۳۹۱/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...