نسخه چاپی

دلیل مراجعه 7 هزار اهوازی به بیمارستان

قاسم منصور آل‌كثیر در روزنامه اعتماد نوشت: بارانی كه تنها سه میلیمتر بود منجر به روانه شدن 7 هزار نفر به بیمارستان در خوزستان شد؛ بارانی كه از سوی ساكنان منطقه، اسیدی خوانده می‌شود و در سال‌های ٩٢ و ٩٣ نیز تكرار شده اما پس از سه سال علت آن هنوز مشخص نشده است.

به گزارش نما، قاسم منصور آل‌كثير در روزنامه اعتماد نوشت: باراني كه تنها سه ميليمتر بود منجر به روانه شدن 7 هزار نفر به بيمارستان در خوزستان شد؛ باراني كه از سوي ساكنان منطقه، اسيدي خوانده مي‌شود و در سال‌هاي ٩٢ و ٩٣ نيز تكرار شده اما پس از سه سال علت آن هنوز مشخص نشده است.

باران اسيدي، مساله‌اي كه از سال ٩٢ پس از اولين بارش پاييزي در اهواز مطرح شد و تاكنون مسوولان بارش چنين باراني را رد مي‌كنند. موضوعي كه همچنان دغدغه شهروندان اهوازي است، مشخص نبودن دليل تنگي نفس‌هاي بعد از اولين بارش پاييزي است.

در دو روز اخيرا بارش باران در اهواز باعث شد بسياري از شهروندان دچار تنگي نفس شوند. در ساعات اول سه هزار نفر مشكل تنگي نفس پيدا كردند و تا عصر جمعه آمار مراجعه كنندگان به بيمارستان به بيش از هفت هزار نفر رسيد. بارش «باران اسيدي» در پاييز ٩٢ و ٩٣ نيز به عنوان علت تنگي نفس مطرح شده بود اما بعد از مدتي رد شد. مديركل هواشناسي خوزستان وقوع باران اسيدي در روزهاي اخير را منتفي دانست.

در سال ٩٢ حدود ٢٢ هزار نفر و در سال گذشته نيز حدود ١٦ هزار نفر به دليل تنگي نفس به مراكز درماني مراجعه كرده‌اند و گزارش دانشگاه علوم پزشكي نشان مي‌دهد عمده مراجعان سابقه بيماري تنفسي و آلرژي داشته‌اند.

مدير كل محيط زيست خوزستان با بيان اينكه علت اصلي بروز تنگي تنفس در خوزستان تاكنون قطعي نشده است، توضيح داد: تنها چيزي كه در گزارش‌هاي اين سه سال قطعي شده اين است كه باران اسيدي نبوده است. ستاد بحران استان نيز اعلام كرد كه در سال‌هاي گذشته ١٨ گزينه به عنوان علت‌هاي اين عارضه مطرح شد كه در نهايت چهار مورد از آنها شامل آلودگي فلرهاي نفتي (دودكش)، سوزاندن مزارع نيشكر، سوزاندن لاستيك و زباله و گرده افشاني گياهان در اولويت قرار گرفت.

چه اسيدي در هواي اهواز است؟

مديريت امور بيمارستاني دانشگاه علوم پزشكي اهواز در گفت‌وگو با «اعتماد» توضيح داد: دو روز قبل از بارش‌ها از طريق معاونت غذا و داروي شهرستان اهواز ستاد بحران تشكيل شد، از طريق معاونت درمان نيز به ساير بيمارستان‌هاي استان اعلام آماده باش داده شد، دارو و ملزومات را نيز آماده كرديم و در عرض حداكثر سه ساعت بحران جمع شد.

ميثم معزي افزود: انتظار نداشتيم چنين تعدادي مراجعه‌كننده داشته باشيم. بيشترين مراجعه‌كنندگان در اهواز و بيمارستان امام خميني اين شهر بود.

وي همچنين با بيان اينكه بايد اطلاع‌رساني شود چه چيزي در هوا است كه باعث تنگي نفس‌هاي بعد از بارندگي مي‌شود، افزود: چرا تاكنون اين وضعيت كنترل نشده است؟ بايد كارشناسان مربوطه وارد كار شوند. سه سال است كه هيچ اقدام تاثيرگذاري از سوي مسوولان مربوطه انجام نشده است و ما فقط خود را براي درمان مردم آماده مي‌كنيم اما علت همچنان مبهم است.

تنگي نفس بي‌اهميت براي مسوولان

يك مقام آگاه از دانشگاه علوم پزشكي كه نخواست نامش ذكر شود نيز ضمن ابراز نگراني از اين وضعيت توضيح داد: ستادهاي نظارتي بايد به طور جدي‌تر وارد كار شوند. موضوعي را كه طي اين سه سال مي‌بينم اين است كه مسوولان به شكل كاملا عادي به اين موضوع نگاه مي‌كنند و گويي اتفاق ساده‌اي است كه رفع مي‌شود.

وي افزود: مثلا واكنشي كه امسال از برخي صاحب‌نظران ديدم اين بود كه مسوولان احساس مي‌كنند تنگي نفس عادي است و همچون دو سال گذشته و پس از دو بارندگي به حالت عادي خود بازمي‌گردد.

اين مقام آگاه اظهار كرد: آمار مبتلايان به تنگي‌نفس و مراجعه آنها به بيمارستان‌ها براي ما هزينه سنگيني دارد. همچنين ايجاد فضاي استرس در سطح استان از ديگر آسيب‌هايي است كه بايد آسيب‌شناسي و حل شود.

تاييد و رد بارش باران اسيدي در اهواز محل بحث بسياري از كارشناسان استان خوزستان شده است و اين باعث شده كه علت اصلي تنگي‌نفس مردم در حاشيه نگه داشته شود.

به طوري كه از سال ٩٢ تاكنون هيچ نهاد نظارتي تخصصي براي بهبود اين وضعيت در نظر گرفته نشده است و علت اصلي تنگي‌نفس‌هاي مردم همچنان نامشخص است. مسوولان مربوطه در توضيح مي‌گويند كه مردم هنگام بارش‌هاي پاييزي در خانه‌ها بمانند، اين تنها توصيه آنها است و گويا روش‌هاي سنتي همچنان بر روش‌هاي نوين غالب است.

۱۳۹۴/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...