نسخه چاپی

چوب حراج دوباره به ریه‌های تنفسی شهر/ این بار عباس آباد را چند فروختید؟

غلامحسین كرباسچی شهردار وقت تهران تپه‌های عباس آباد را بین ۳۰ تا ۱۰۸ هزار تومان فروخت و حال دوباره ۸۰ هزار متر از این اراضی در سال ۹۰ هم به صورت غیر قانونی فروخته شده است و باید گفت كه ریه‌های تنفسی شهر رو به نابودی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، در تاریخ 28 فروردین 1392 خبری مبنی بر فروش اراضی عباس آباد منتشر شد.

حجت‌الله ملاصالحی مدیر عامل وقت شرکت نوسازی عباس آباد در این باره به فارس، گفت: برای اراضی عباس‌آباد قبل از انقلاب در سال 52 تصمیم‌گیری شده بود و قرار بود این نقطه به مرکز تهران تبدیل شود.

مدیرعامل وقت سازمان نوسازی اراضی عباس‌آباد، ادامه داد: در آن زمان 10 الی 11 هزار پلاک آزاد کردند تا بتوانند این نقطه را به مرکز تهران تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی در آن زمان آمده و طرح جامعی برای این اراضی ایجاد کردند، گفت: در سال 52 شرکت نوسازی عباس آباد تأسیس شد و یک بودجه کلانی هم برای آن در نظر گرفتند و یک هیأت مدیره سه نفره و مدیرعامل برای آن در نظر گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در اوایل انقلاب این طرح متوقف شد.

وی با تأکید بر اینکه طرح مرکز تهران در همان سال متوقف شد گفت: پروژه‌های دیگری از جمله ایجاد شهرک دیپلماتیک در دستور کار قرار گرفت که این موضوع هم تحقق نیافت.

ملاصالحی بیان کرد: در سالهایی که کرباسچی شهردار تهران بود قرار شد این نقطه به مرکز اداری تبدیل شود و حدود 30 تا 40 ارگان زمین در این نقطه خریداری کرده و سند و پروانه و مجوز به آنها داده شد که بعضی از آنها فعالیت خود را آغاز کرده و برخی این کار را نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال 84 تصویب شد که تپه‌های عباس آباد به ریه تنفسی شهر تبدیل شود و در سال 87 نیز طرح تفصیلی برای آن در نظر گرفته شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی عباس‌آباد اضافه کرد: از 40 ارگانی که زمین‌هایی در تپه‌های عباس‌آباد خریده بودند 5 ارگان ساخت و ساز انجام داده بود و الباقی کاری انجام نداده بودند.

وی افزود: شورای عالی شهرسازی مصوبه داد تا درصدی ساخت و ساز در تپه‌های عباس‌آباد با مشخصات شورا که در طرح تفصیلی دیده شده انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کرباسچی اعلام کرده که من زمینی نفروخته‌ام شهرداری فروخته است، گفت: کرباسچی در آن زمان چه کاره بود؟ شهردار وقت بوده است.

به گفته ملاصالحی ساخت و سازها در لکه‌هایی که در طرح تفصیلی دیده شده باید انجام شود البته باید کاربری این ساختمانها عوض شود که تاکنون این امر رخ نداده است و باید این ساختمان‌ها به مراکز فرهنگی و تفریحی تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی عباس‌آباد تأکید کرد که بزرگترین مشکل ساختمانهایی که در این محل ساخته شده است پارکینگ است گفت: پارکینگ برای مجتمع‌ها در نظر گرفته نشده و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

وی در خصوص قیمت فروش زمین در زمان کرباسچی گفت: زمین بین 30 تا 108 هزار تومان در آن زمان فروخته شده است.

ملاصالحی ادامه داد: مثلاً زمینی که به بانک رفاه فروخته شده و حدود 2 تا 3 هزار متر است که یک میلیارد و 600یا700 فروخته شده است.

حال در جلسه غیرعلنی شورا که به حسابرسی عملکرد شهرداری پرداخته اند خبر رسیده که در دوره فعلی شهرداری تهران هم 80 هزار متر مربع از این اراضی به فروش رفته است.

رحمت‌اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در جلسه ارائه گزارش حسابرس شورا از عملکرد مالی شرکت نوسازی عباس آباد، با اشاره به بند چهار این گزارش، گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 84 مصوبه‌ای داشته که به استناد این مصوبه هرگونه خرید و فروش، واگذاری، تملک و تصرف در اراضی عباس آباد ممنوع است.

وی با بیان اینکه این مصوبه در سال 85 ابلاغ شده است، تصریح کرد: بر اساس گزارش حسابرس شورا در سال 90 حدود 80 هزار متر از این املاک به صورت غیرقانونی فروخته شده است. این اقدام قابل قبول نیست، چگونه می توانیم این مساله را بپذیریم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه مصادیقی متعددی در خصوص عملکرد نامناسب شرکت‌ها و سازمان های شهرداری تهران وجود دارد، افزود: شهرداری با این تخلفات و بی توجهی به مصوبات بالادست، از شورا می‌خواهد تا برای باز پس گرفتن اراضی عباس آباد به شهرداری کمک کنیم.

حافظی گفت: شهرداری تهران مکلف است نسبت به این تخلف و سایر تخلفات مندرج در گزارش حسابرس پاسخگو باشد.

به گزارش فارس، عباس‌آباد یکی از محله‌های شهر تهران است که بخش عمده آن در منطقه 7 شهرداری تهران و بخش کوچکی از آن در منطقه 6 شهرداری تهران واقع شده است. این محله در واقع قسمتی از اراضی بزرگ عباس آباد محسوب می‌شود.

نام خیابان اصلی این محله نیز خیابان عباس‌آباد است که پس از هفتم تیر 1360 به نام خیابان شهید بهشتی تغییر یافت. از خیابان‌های مهم این محله می‌توان به سهروردی، آپادانا، نیلوفر، نوبخت، مهناز، اندیشه، سورنا، میرعماد و پارسا اشاره کرد. این محله از شرق به خیابان شریعتی از شمال به بزرگراه رسالت و اراضی عباس‌آباد، از غرب به خیابان ولیعصر و محله یوسف آباد و از جنوب به خیابان مطهری (تخت‌طاووس) منتهی می‌شود.

ساختمان‌های کتابخانه ملی ایران، موزه بانک مرکزی، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت راه و ترابری، استانداری تهران، مجموعه فرهنگستانها، مصلی تهران، بوستان نوروز، بوستان آب و آتش، بوستان طالقانی (بوستان جهان کودک) و باغ موزهٔ دفاع مقدس مهم‌ترین بناهایی هستند که در این منطقه خودنمایی می‌کنند.

به گزارش فارس، اراضی عباس آباد تنفس گاه شهر تهران است. حال با چوب حراج زدن به آن معلوم نیست وضعیت ریه تنفسی شهر چه می‌شود.

۱۳۹۴/۸/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...