نسخه چاپی

عبور قیمت نفت خام برنت دریای شمال از مرز 124 دلار

در پی تحریم یكجانبه غرب علیه صنعت نفت ایران، علاوه بر افزایش بی سابقه بنزین و گازوئیل امروز جمعه شاهد عبور قیمت نفت خام برنت دریای شمال از مرز 124 دلار در هر بشكه بودیم.

به گزارش مهر ، همزمان با افزایش نگرانی ها درباره به خطر افتادن اقتصاد غرب با تحریم ایران، قیمت نفت خام برنت دریای شمال امروز جمعه به بیش از 124 دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام آمریکا روز گذشته به بی سابقه ترین رقم در 9 ماه گذشته رسید.

قیمت نفت در چند روز اخیر در مقایسه با قیمت آن نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام برنت روز گذشته با 45 سنت افزایش به 124.07 دلار رسید که این بالاترین میزان نفت برنت از دوم مه سال گذشته تاکنون بود.

افزایش قیمت نفت همچنین بر نگرانی ها در خصوص کاهش میزان تقاضا افزوده است و این رکود قیمت هرگونه فرصت را برای بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو از بین برده است.

هم اکنون منطقه یورو که وارد دومین رکود اقتصادی تنها در سه سال گذشته شده با بدترین بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و چشم انداز روشنی برای بهبود اوضاع اقتصادی وجود ندارد.

همچنین افزایش قیمت نفت باعث شده تا بنزین موضوع اصلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 در آمریکا شود و چهارشنبه گذشته سه عضو دموکرات کنگره آمریکا خواستار موافقت کاخ سفید برای استفاده از ذخایر ملی شدند.

قیمت بنزین با افزایش بیش از 25 سنتی از اول ژانویه تاکنون به گالنی 4 دلار رسیده است و کارشناسان پیش بینی می کنند که احتمال افزایش قیمت به گالنی 4.25 دلار در اواخر آوریل وجود دارد و اگر تا آخر سال همین طور ادامه یابد برای اقتصاد آمریکا حدود 35 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

کارشناسان مسائل سیاسی درباره کاهش صادرات نفت ایران ابراز نگرانی کردند زیرا نیمی از ذخایر کشورهای اروپایی از طریف نفت خام این کشور تامین می شود.

در همین حال "جیم ریتربوس" تحلیلگر روزنامه ایندیپندنت اعلام کرد که ایران نقش عمده ای را در قیمت نفت دارد و تحریم این کشور می تواند باعث افزایش چشمگیر قیمت نفت شود.

تحلیلگر وب سایت "اینتر پرس سرویس"(IPS) می گوید: با تحریم نفتی ایران، اقتصاد آمریکا و اروپا دوباره به خطر خواهد افتاد و این یک مسئله مهم برای دولت اوباماست. این امکان هم وجود دارد که با تشدید بحران مالی، اقتصاد غرب متلاشی شود، که این امر می تواند در انتخاب مجدد اوباما تاثیرگذار باشد.

۱۳۹۰/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...