نسخه چاپی

آینده «ستون فقرات» ارتش آمریكا در ابهام

عکس خبري -آينده «ستون فقرات» ارتش آمريکا در ابهام

گزارش یكی از اندیشكده‌های آمریكایی نشان می‌دهد پیشرفت توان موشكی رقبای آمریكا موجب شده تا محافظت از ناوهای هواپیمابر بسیار دشوار شود، تا جایی كه این شناورهای غول پیكر شاید به زودی ناكارآمد شوند.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که مقامات وزارت دفاع آمریکا ناوهای هواپیمابر این کشور را که در نقاط مختلف جهان مستقر هستند، «ستون فقرات» نیروهای مسلح خود می‌دانند، گزارش تازه‌ای که در مورد توان رقبای آمریکا منتشر شده، تردیدهای جدی‌ای در مورد آینده این کشتی‌ها به وجود آورده است.

در حالی که پیش از این گفته شده بود افزایش تعداد ناوها و همچنین انجام تعمیرات و به روزرسانی‌های مداوم می‌تواند نقاط ضعف موجود را برطرف کند، اما این گزارش نشان می‌دهد که ضعف ناوها فراتر از مسئله تعداد و نحوه نگهداری از آن‌هاست.

«جری هندریکس» نویسنده این گزارش 70 صفحه‌ای که تحت عنوان «کاهش برد؛ ظهور و افول هوانوردی ناوی» در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» منتشر شده می‌گوید با وجود تمرکزی که واشنگتن بر این شناورهای غول پیکر دارد، اما رشد تکنولوژیکی رقبای آمریکا که آن‌ها را قادر ساخته این ناوها را غرق کنند، می‌تواند موجب شود که این کشتی‌ها تا چند سال دیگر به کلی ناکارآمد شوند.



در این گزارش عنوان شده است که افزایش برد و توان موشکی کشورها موجب شده که ناوها برای تأمین امنیت خود مجبور شوند بیش از گذشته از ساحل دور شوند، تا جایی که این فاصله از برد پرواز هواپیماهایی که حمل می‌کنند هم بیشتر می‌شود، که این امر «امکان ناو برای استفاده از توانمندی‌هایش را کاهش داده و به همین جهت اعتبار ایالات متحده را تضعیف می‌کند.»

ناوهای هواپیمابر آمریکا و هواپیماهای سوار بر آن‌ها از بعد جنگ جهانی دوم تاکنون همواره به عنوان اصلی‌ترین پایه نیروی دریایی آمریکا به شمار آمده‌اند. در این دوره 70 ساله، آمریکا به صورت مداوم شمار و کیفیت ناوگان خود و هواپیماهای آن‌ها را افزایش داده است. به نوشته سایت شبکه سی‌ان‌ان، هریک از این ناوها حدود 12 میلیارد دلار قیمت دارند. ناوهای آمریکایی این امکان را برای واشنگتن فراهم آورده‌اند که تقریبا در سرتاسر جهان حضور نظامی داشته باشد.

در گزارش اندیشکده آمریکایی عنوان شده است که سیاستگذاری غلط در مورد نوع هواپیماهای مورد استفاده در ناوها، که اکنون جنگند‌ه‌هایی با برد کوتاه هستند و همچنین ارتقا توان چندین کشور متخاصم با آمریکا در تولید موشک‌های ضدکشتی، امنیت ناوهای آمریکایی را کاهش داده است.

به گفته هندریکس، هرچند آمریکا پس از آنکه 7 فروند ناو خود را در طول جنگ جهانی دوم از دست داد به استقرار جنگنده‌های برد بلند بر روی عرشه ناوها روی آورد تا بتواند ناوها را در فاصله بیشتری از ساحل مستقر کند و در عین حال پایگاه‌های زمینی دشمن را هدف قرار دهد، اما فروپاشی شوروی و کاهش تهدیدات موجب شد تا واشنگتن بار دیگر به جنگنده‌های سبک و برد کوتاه متمایل شود.

جنگنده‌های برد کوتاهی که اکنون روی ناوهای آمریکایی مستقر هستند، هزینه نگهداری کمتری دارند و در زمان کمتری آماده پرواز می‌شوند.

نویسنده این گزارش از چین به عنوان کشوری یاد کرده است که به موشک‌های ضدکشتی برد بلند دست یافته و نوشته است که روسیه، کره شمالی و ایران هم در حال سرمایه‌گذاری روی چنین موشک‌هایی هستند.

به نوشته هندریکس، هدف از ساخت این موشک‌ها استفاده از برد کوتاه جنگنده‌های آمریکایی و به عقب راندن ناوهای آمریکایی به حدی است که دیگر این جنگنده‌ها نتوانند به ساحل برسند.

با این حال «ویلیام مارکس» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا این مسئله را رد کرده و گفته است که ناوهای آمریکایی به سامانه‌هایی مجهز هستند که قادرند اجسامی را که از دور به آن‌ها نزدیک می‌شوند، شناسایی کرده و اطلاعات آن را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و در صورت نیاز آن را هدف قرار دهند.

اما هندریکس می‌گوید این سامانه‌ها تا زمانی که برد جنگنده‌ها افزایش نیابند، کارآمد نخواهند بود.

۱۳۹۴/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...