نسخه چاپی

واشنگتن به داد ریاض رسید

در حالی كه عربستان با گذشت هشت ماه از جنگ علیه یمن هیچ دستاوردی نداشته است آمریكا تا نیمه ماه جاری میلادی به آن فرصت داد كه یك دستاورد كوچك میدانی را در یمن محقق سازد تا چیزی برای عرضه داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، با گذشت هشت ماه از آغاز حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن ناکامی ریاض در تحقق اهداف مورد نظر موجب شد آمریکا تا نیمه ماه جاری میلادی برای آن ضرب الاجل تعیین کند.

به نظر می رسد اظهارات اخیر مسئولان سعودی و غربی در مورد نزدیک شدن زمان پایان جنگ علیه یمن از توافق آمریکا و عربستان در این خصوص حکایت دارد.

بر اساس این توافق واشنگتن در پی شکست های پی درپی نظامی عربستان در طول هشت ماه جنگ علیه یمن، تا نیمه ماه جاری میلادی به ریاض مهلت داد تا دستاوردهایی در صحنه میدانی یمن محقق سازد و از آن تواند در میز مذاکرات استفاده کند.

پی بردن خاندان سعودی به مشکلات جنگ علیه یمن

اکنون برای نخستین بار از زمان حمله عربستان به یمن نشانه های نزدیک بودن پایان حملات سعودی به یمن نمود یافته است به این معنی که خاندان حاکم سعودی با گذشت زمان به تنگنایی که اقتصاد این کشور را به کام خود فرو می برد، پی برده اند آن هم در شرایطی که جنگ یمن موجب دسته بندی شدید داخلی شده است و همزمان با آن احساس شکست و ناامیدی افزایش یافته و وجهه عربستان در داخل و خارج کشور خدشه دار شده است.

عمر کوتاه پیروزی ادعایی عربستان در جنوب یمن

با وجود ادامه حملات علیه یمن در طول هشت ماه اخیر عربستان از هرگونه پیشروی یا تحقق دستاورد نظامی در این کشور ناکام ماند و اشغال جنوب یمن نیز که عربستان آن را پیروزی خود می دانست، به سرعت با شورش القاعده و داعش و در دست گرفتن زمام امور این منطقه نقش برآب شد.

به این ترتیب ائتلاف علیه یمن به رهبری عربستان از سرمایه گذاری سیاسی و بهره گیری برگ برنده جنوب در میز مذاکرات ناتوان ماند و از این گذشته اوضاع خطرناک جنوب یمن و تسلط نیروهای افراطی بر آن به اضافه رشد گروهک های سازمان یافته و عملیات غارت و کشتار روزمره در شهرهای جنوبی به ویژه عدن به باری به دوش عربستان تبدیل شد.

در مقابل، اوضاع موجود در جنوب یمن برای جنبش انصار الله نقطه قدرت به شمار می آید، زیرا هنگام استقرار در این منطقه دیدگاه روشنی داشته و اعلام کرد که آماده است مناطق تحت کنترل خود را به نیروهای جنوبی تحویل دهد.

در آن زمان موضوع جلوگیری از تسلط نیروهای افراطی بر شهرهای جنوبی در حال بررسی بود که عربستان این پیشنهاد را رد کرد.

عربستان بدون راهبرد مشخص وارد جنگ یمن شد

در این میان کارشناسان و مراکز تحقیقاتی و نیز روزنامه های معروف غربی که از زمان جنگ عربستان در یمن موسوم به «جنگ فراموش شده» سکوت اختیار کرده بوددند، از چند هفته پیش سکوت خود را شکسته و اعتراف کردند که عربستان راهبرد روشنی برای تحقق اهداف خود ندارد و علاوه بر این برای خروج آبرومندانه از این جنگ هیچ راهبردی طراحی نکرده است آن هم در شرایطی که جنگ علیه یمن هزینه های سنگینی را چه در سطح مالی و چه معنوی بر ریاض تحمیل کرد.

این مراجع با انجام تحقیقات متعدد و انتشار مقالات و تحلیل های فراوان و نیز جمع آوری اطلاعات قابل ملاحظه اعلام کردند که اقدامات عربستان در جریان جنگ علیه یمن بیانگر بی تجربگی آن در مشخص کردن اهدافی است که توان تحقق آن را دارد، زیرا معمولا جنگ به منظور تحقق نتایج سیاسی مشخص آغاز می شود و جالب اینکه عربستان هدف از این جنگ را شکست کامل یمن اعلام کرده بود.

در این میان آمریکا گفت وگوهای سیاسی با یمن را تحت سرپرستی سازمان ملل مدیریت کرد به اضافه اینکه مدیریت عملیات نظامی در یمن را بدون در نظر گرفتن متغییرات میدانی و واقعیت های موجود در صحنه عملی که از همان آغاز به نفع آن نبود، به دست گرفت.

عربستان مجری شکست خورده قیومیت آمریکا در خاورمیانه

نحوه برخورد ریاض نیز با موضوع یمن کاملا سیاسی و برخاسته از این ادعا بود که بر یمن قیمومیت دارد غافل از اینکه این قیمومیت برگرفته از نظام سلطه جهانی به رهبری آمریکا بود و با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه تغییر بزرگی رخ داده و آمریکا به جای اداره مستقیم پرونده های خاورمیانه این مسائل را از طریق متحدانش از جمله عربستان مدیریت می کند؛ متحدی که نشان داد از تحقق منافع مشترک ناتوان است.

با این حال واشنگتن تلاش کرد با حمایت اطلاعاتی و لوجستیکی مستقیم از عربستان، به آن برای تحقق اهداف نظامی مورد نظر فرصت کافی بدهد.

پی بردن آمریکا به توان جنبش انصارالله

آمریکا کاملا متقاعد شد که جایی برای سیاست به حاشیه راندن و حذف طرف های سیاسی یمن و به عبارت بهتر جنبش انصار الله و کنگره مردمی وجود ندارد از همین رو تلاش کرد حد وسط را حفظ کند، به ویژه اینکه به خوبی می داند نابودی انصارالله محال است، از همین رو تلاش دارد از طریق برخی میانجی ها باب گفت وگو با انصار الله را باز کند .

به هر حال پرواضح است که آنچه تا پیش از این به طور پنهانی و پشت پرده در مورد پایان جنگ علیه یمن گفه می شد، امروز از سوی غرب و به عبارت دقیق تر آمریکا و انگلیس علنی شده است.

همچنین به نظر می رسد غرب نمیه ماه جاری را به عنوان آخرین مهلت ریاض در نظر گرفت زیرا در آن زمان گفت وگوها در یمن آغاز خواهد شد و تا آن زمان عربستان باید دست کم یک دستاورد کوچک میدانی در یمن محقق سازد تا بتواند بر سر میز مذاکره آن را عرضه کند و ادعای پیروزی را برایش آسان سازد.

۱۳۹۴/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...