نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با نما :

طبق شواهد، دولت اجرای برجام را بدون گرفتن تضمین كافی آغاز كرده است/كمیته نظارت مجلس هر چه سریعتر تشكیل شود

عکس خبري -طبق شواهد دولت اجراي برجام را بدون گرفتن تضمين کافي آغاز کرد/کميته نظارت مجلس هر چه سريعتر تشکيل شود

محمد صالح جوكار گفت : نمایندگان به دولت تذكر دادند تا تضمین و تعهد طرف مقابل و سند آن به صورت رسمی ارائه نشده است ما اقدامی انجام ندهیم .

به گزارش نما ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر خود به ژاپن در مصاحبه با خبرگزاری کیودو گفت که ایران اجرای توافق هسته‌ای را با جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است این خبر با موجی از واکنشها مواجه شد چرا که بر اساس نامه رهبری به رئیس جمهور درباره برجام قرار بود ایران اجرایی تعهدات خود را آغاز نکند تا امریکا و اروپا درباره لغو تحریم ها تضمین کتبی دهند ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این خصوص گفت: در اجرای تعهدات ایران در برجام در خصوص جمع آوری سانتریفیوژها قطعا موضوع بازگشت پذیری رعایت خواهد شد  و آنچه درباره شروع برچیدن سانتریفیوژها مطرح شده است،‌ دستگاه‌های غیرفعال را شامل می‌شود .نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر لزوم توجه به الزامات رهبری اعلام کردند: پیش از لغو کامل تحریم‌ها هیچ اقدام عملی نباید در اجرای برجام صورت گیرد. سید عباس عراقچی رییس کمیسیون برجام در وزارت خارجه نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به آغاز اجرای اقدامات ایران طبق برجام گفت: هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع آوری نشده است و سازمان انرژی اتمی در حال فراهم کردن مقدمات کار است. ممکن است در چند روز آینده جمع آوری سانتریفیوژها آغاز شود. طبق برجام اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای را متوقف و دستورات اجرایی رییس جمهور آمریکا لغو و نیز تحریم‌های کنگره با دستور رییس جمهور متوقف شد که در روز 26 مهر این اتفاق افتاد، بنابراین از نظر ما تضمین لازم ظاهرا محقق شده است. با این حال ما هنوز حقوق دانان‌مان در حال بررسی سندهای صادر شده از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا هستند ، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سراغ محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی رفتیم.

آیا تضمین های لازم طبق نامه الزامات اجرای برجام از سوی رهبری از طرف مقابل گرفته شده است که برخی از مسئولان دولتی از  شروع مقدمات اجرای برجام و برچیده شدن سانتریفیوژها خبر می دهند ؟
آقای عراقچی در کمیسیون امنیت ملی به نمایندگان اعلام کرد همان اسنادی که اتحادیه اروپا داده و سندی که اوباما امضا کرده به عنوان تضمین برای ما کفایت می کند  ، یعنی سند رسمی برای شروع مقدمات اجرای برجام طبق نامه رهبری وجود ندارد چرا که این تضمین ها قبل از ابلاغ الزامات اجرای برجام به تیم مذاکره کننده داده شده بود ، آن چیزی که اوباما اعلام کرد درباره تحریم ها و کلید خوردن کار بود نه به عنوان  تضمینی که بعد از اجرای تعهدات ما ، طرف مقابل تعهدات خودش را عملیاتی می کند بلکه شروع کار را درعنوان کرد.

اگر تضمین های لازم از سوی ایران گرفته نشده چه عجله ای برای فراهم کردن مقدمات برچیده شدن سانتریفیوژها وجود دارد؟
تذکر هفته گذشته نمایندگان به دولت در همین ارتباط بود  تا تضمین و تعهد طرف مقابل و سند آن به صورت رسمی ارائه نشده است ما اقدامی انجام ندهیم البته اخباری من دارم که در نطنز کار را شروع کردند ولی آقایان اعلام می کنند ما این کار را هنوز انجام ندادیم.

یکی دیگر از مطالبات جدی افکار عمومی در هفته های گذشته تشکیل هیئت نظارت شورای عالی امنیت ملی براجرای برجام است که بعد از گذشت دو هفته از ابلاغ نامه رهبری به رئیس جمهور متأسفانه تاکنون خبری از اعضا و روش کار آن بیرون نیامده است به نظر شما نباید هر چه سریعتر اعضای هیئت نظارت بر برجام مشخص شود نا بتواند بر اجرای برجام نظارت داشته باشد ؟
قرار بود از زمان اجرای برجام باید این هیئت نظارت تشکیل شود تا بتواند بر نحوه اجرای برجام از سوی ایران و طرف مقابل نظارت داشته باشد ،ولی اعضای این هیئت که رهبر معظم انقلاب فرمودند در شورای عالی امنیت ملی مشخص شود تاکنون تشکیل نشده است ، کمیته نظارتی که مجلس هم باید اعضای آن را مشخص کند هم تاکنون مشخص نشده است. با توجه به تعطیلی مجلس در هفته آینده در اولین روز برگزاری جلسه در کمیسیون امنیت ملی جلسه برای تعیین اعضای ناظر مجلس در اجرای برجام تشکیل می شود.

آیا وظایف آقای عراقچی به عنوان رئیس ستاد پیگیری برجام با وظایف هیئت نظارت براجرای برجام تداخلی نخواهد داشت ؟
بخش اجرای برجام به عهده دولت است ولی ما بحث اصلی که داریم بر روی نظارت است ، هیئت نظارت و یا کمیته نظارت مجلس هم  بایستی هر چه سریعتر تشکیل شود و از شروع برنامه ایران این هیئت نظارت کامل داشته باشد تا همه شروطی که رهبر معظم انقلاب در نامه خود به آن اشاره کردند همزمان اجرایی شود  نه اینکه ما در اجرایی تعهدات جلوتر از طرف مقابل باشیم تا دچار مشکلات احتمالی شویم.

۱۳۹۴/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...