نسخه چاپی

آفت شهرت پزشكان ایرانی با تبلیغ‌های تلویزیونی

رئیس پژوهشكده نقشه‌برداری مغز با انتقاد بر نبود نظارت و آمار عملكردی پزشكان از آفت شهرت پزشكان ایرانی با تبلیغ‌های تلویزیونی گلایه كرد و گفت: باید آمار موفقیت، شكست و حتی عوارض بیماران پزشكان و جراحان كاملاً مشخص شود درحالیكه در ایران این چنین نیست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، دکتر مجتبی زارعی در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز اظهار داشت: یکی از گرفتاریهای پزشکی در ایران این است که نظارتی وجود ندارد و معلوم نیست یک پزشک یا متخصص چند درصد تجویز و عملکردش با موفقیت مواجه شده است و اگر در ایران عنوان می‌شود مثلاً دکتر X کارش خوب است نه به دلیل آمارهای عملکردی؛ بلکه مردم دهان به دهان این مسئله را تبلیغ می‌کنند در حالیکه باید مشخص شود یک پزشک و متخصص از هر 100 جراحی تومور چند درصد را با موفقیت، چند درصد منتهی به مرگ و چه مقدار از بیمارانش نیز دچار عفونت شده‌اند. بنابراین، این آمارها وجود ندارد.

وی ادامه داد: براین اساس تبلیغ کار یک پزشک نباید با حضور در تلویزیون و کسب لوح و کسب شهرت ایجاد شود و این مسائل در ایران ملاک است در حالیکه باید آمار مشخصی از نتایج عملکرد پزشک یا متخصص به عنوان گواهی عملکردی وی وجود داشته باشد که این شواهد هم اکنون در ایران وجود ندارد.

رئیس دومین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز در توضیح بیشتر درباره فواید نقشه‌برداری مغز عنوان کرد: مثلاً وقتی دستگاه‌ها ضایعات مغزی را تشخیص ندهند کجا را می‌توان جراحی کرد؟ و یا اگر ضایعی را تشخیص دهند از کجا معلوم می‌شود که کانون بیماری صرع است. بنابراین نقشه‌برداری مغز کیفیت این کارها را بالا می‌برد.

زارعی که حدود دو دهه در کشور انگلستان و دانشگاه آکسفورد فعالیت کرده است، درباره عملکرد پزشکی در انگلستان توضیح داد: برای تمام عملکرد پزشکان در انگلیس آمار عملکردی وجود دارد زیرا پزشکی در این کشور ملی است و همه کادر پزشکی کارمند دولت محسوب می‌شوند و اگر عملکرد پزشکی درست نباشد نظام‌پزشکی انگلستان بازخواست می‌کند که یک نمونه بارز آن تعطیلی بخش قلب اطفال دانشگاه بریستول (University of Bristol) بود زیرا در این بخش برخی اطفال پس از جراحی زنده نمی‌ماندند.

رئیس پژوهشکده نقشه‌برداری مغز ادامه داد: بنابراین در طرح تحول سلامت باید یک تحول کیفیت در حوزه سلامت ایجاد شود و براین اساس تکنولوژی نقشه‌برداری مغز کیفیت را بالا می‌برد که بیشترین گروه هدف آن نیز مربوط به بیماریان آلزایمری، پارکینسون، ام‌اس و سکته مغزی است که باعث تشخیص و درمان بهتر بیمار می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون در منطقه ما خدمات درستی در حوزه نقشه‌برداری مغز نداریم و امیدوار بودم پس از بازگشت به ایران بتوانم با دانشی که در این حوزه داریم ایران سرآمد این حوزه شود ولی فعلاً اینگونه نشده است. حتی به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز سفر کردم و قرار بود نخبگان ایرانی مقیم آن کشور‌ها برای همکاری به ایران بیایند ولی با گرفتن بودجه مرکز نقشه‌برداری مغز علناً این مسیر منحرف شد و نتوانستیم از آنها دعوت به عمل آوریم.

این استاد نورولوژی و نوروساینس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: هم اکنون خدمات نقشه‌برداری مغز در برخی کشورها مانند هند، چین، روسیه، رژیم اشغالگر قدس و جدیداً هم ترکیه در قالب کارهای تبلیغاتی صورت می‌پذیرد ولی ما می‌توانستیم سرآمد منطقه در حوزه نقشه‌برداری مغز شویم.

۱۳۹۴/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...