نسخه چاپی

برداشت از منابع آب زیرزمینی اصفهان نگران كننده تر از میانگین كشور است

استاندار اصفهان گفت: برداشت مازاد از منابع آب زیرزمینی در ایران به صورت حاد و در استان اصفهان بسیار حادتر و نگران كننده تر از كل كشور رخ می دهد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، روابط عمومی استانداری اصفهان روز شنبه به نقل از رسول زرگرپور اعلام کرد: از 35 دشت و منطقه مطالعاتی آب زیرزمینی استان، هشت منطقه در مرحله ممنوعه بحرانی و به عبارتی در وضعیت بسیار نگران کننده قرار دارد.
وی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان ادامه داد: در برخی از این دشت ها در طول سال نزدیک به یکصد سانتی متر آب زیرزمینی بیشتر از حد برداشت می شود که نشست ها و ترک هایی ایجاد کرده و مشکل هایی دربرداشته است.
استاندار اصفهان تاکید کرد: تعادل بخشی آب های زیرزمینی برای استان بسیار مهم و اساسی است که برای این امر باید در ابتدا چاه های غیر مجاز مسدود شود.
زرگرپور افزود: چاه های غیرمجاز، چاه هایی است که افراد بدون گرفتن مجوز لازم اقدام به حفاری کرده اند و از این آب به صورت غیرقانونی و غیر شرعی بهره برداری می کنند.
وی ادامه داد: این افراد منابع آب زیرزمینی را مورد هجمه قرار می دهند و به کسانی که از آب به صورت قانونی استفاده می کنند، خسارت می زنند.
زرگرپور تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده، مقدار برداشت از منابع آب زیرزمینی استان و همچنین مازاد بر پروانه بالغ بر 300 میلیون متر مکعب است که اگر این مقدار آب را در حوضه آب زاینده رود داشته باشیم، بسیاری از مسائل حل خواهد شد که باید به این کار به صورت جدی پرداخته شود.
استاندار اصفهان همچنین به حوادث رانندگی اشاره و اظهار کرد: در دنیا به ازای هر یکصد هزار نفر حدود 20 نفر در حوادث رانندگی کشته می شوند که در ایران این تعداد به 40 نفر می رسد.
وی افزود: در استان اصفهان هر سال نزدیک به یکهزار و 200 نفر در حوادث رانندگی کشته می شوند که بالغ بر 700 نفر از آنها در حوادث برون شهری و 500 نفر در حوادث درون شهری جان خود را از دست می دهند.
وی این آمار را بسیار نگران کننده خواند و گفت: طرح کاهش تصادفات رانندگی در استان تهیه شده است و در جلسه آینده، پیشرفت این طرح بررسی می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید جلوی این حوادث گرفته شود، افزود: در کمربندی داران، الیگودرز و دامنه در شش ماهه نخست امسال بیش از 36 نفر جان خود را از دست دادند که این موضوع به هیچ وجه قابل تحمل نیست.
استاندار اصفهان به توزیع اعتبارهای حوادث نیز اشاره و اعلام کرد: منابع قابل قبولی در اختیار استان قرار گرفته است که محل مصرف و شهرستان محل توزیع آن مشخص است و این اعتبارات در اختیار شهرستان ها قرار خواهد گرفت تا بتوانند مشکل ها و مسائل خود را برطرف کنند.
زرگرپور در این جلسه همچنین به حضور پرشور و آگاهانه مردم اصفهان بویژه دانش آموزان، دانشجویان و مسوولان استان در مراسم 13 آبان امسال و طنین دوباره شعار محوری مرگ بر آمریکا در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در راستای مواضع اصولی امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و آن را ارج نهاد.

۱۳۹۴/۸/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...