نسخه چاپی

یادداشت/ هادی محمدی

محل جدید جنگ‌افروزی آمریكا در منطقه

عکس خبري -محل جديد جنگ‌افروزي آمريکا در منطقه

آمریكایی‌ها با راه‌اندازی یك جریان جدید به نام «نیروهای دمكراتیك سوریه» با تركیبی از كردهای وابسته به بارزانی در سوریه و برخی عناصر عرب و مسیحی در سوریه شانس گسترش درگیری و شعله‌های بیشتر جنگ، را قوت بخشیده و نیازمند ورود كشورهای مرتجع عرب می‌باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس؛ وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا طی سخنانی که خطاب به اعضای شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرد با انتقاد از نوع تلاش‌های نظامی و تسلیحاتی آنها،‌که بیشتر بر روی تأمین و تقویت نیروی هوایی خود متمرکز شده‌اند، خواستار رویکرد فعال‌تر و هماهنگ با آمریکا در منطقه غرب آسیا برای مقابله با ایران شد. وی از این کشورها خواست با تقویت و تمرکز بر توان نیروی زمینی، همانند امارات، در سوریه و عراق در مقابل ایران قرار گیرند. اگرچه پنتاگون در گزارش اخیر خود، تلاش کرده است تا پیروزی و عملیات‌های هوایی و زمینی بر علیه گروه‌های تروریستی را بی‌اثر معرفی کند ولی این اظهارات اشتون کارتر برای «تحریک جنگ‌افروزی جدید» و استمرار و تعمیق جنگ و درگیری در سوریه و عراق برای نجات تروریست‌ها و سفر وزیر خارجه آل‌سعود به مسقط در مورد تلاش‌های سیاسی برای پایان دادن به تجاوز به یمن، بیانگر تنگناها و شکست و ناتوانی آمریکا در راهبردهای منطقه‌ای خود می‌باشد. مقامات آمریکایی به خوبی درک می‌کنند که گزینه‌های تقویت تروریست‌ها و ارسال سلاح و هدایت‌ میدانی آنها در عراق و سوریه قابلیت تغییر معادله فعلی را نداشته و در یمن نیز، جنگ تجاوزکارانه آل‌سعود، به باتلاقی برای بلعیدن امکانات آنها مبدل شده و هزینه‌های نامحدود این تجاوز، نیازهای راهبردی آمریکا در منطقه را تأمین نمی‌کند.

لذا در یک اقدام فرار به جلو و تحریک‌آمیز، از دولت‌های مرتجع حاشیه خلیج فارس می‌خواهد تا تمام قد در مقابل نفوذ منطقه‌ای ایران و به ویژه در عراق و سوریه وارد عمل شوند.

این موضع اشتون کارتر، از یک سو این دولت‌ها را وادار به خریدهای نظامی جدید برای تقویت نیروی زمینی آنها از آمریکا و غرب خواهد کرد تا بن‌بست‌های اقتصادی و بحران حاکم بر اقتصاد غرب را جان تازه‌ای ببخشند و از سوی دیگر با نادیده گرفتن جنایات مستمر و گسترده ابزارهای تروریستی خود در منطقه و به ویژه عراق و سوریه امیدوار است تا با جنگ‌افروزی جدید، امکان باقی ماندن در خاورمیانه را از دست ندهد.

این در حالی است که بنا به توصیف خبرگزاری انگلیسی رویتر، عربستان «به شکل جنون آمیزی، حمایت‌های خود از تروریست‌های فعال در سوریه را تشدید کرده است» و آمریکایی‌ها با راه‌اندازی یک جریان جدید به نام «نیروهای دمکراتیک سوریه» با ترکیبی از کردهای وابسته به بارزانی در سوریه و برخی عناصر عرب و مسیحی در سوریه شانس و زمینه مقدماتی برای گسترش درگیری و شعله‌های بیشتر جنگ، را قوت بخشیده و نیازمند ورود کشورهای مرتجع عرب و به ویژه دولت‌‌های حاشیه خلیج فارس و ترکیه می‌باشد تا ضریب توفیق و تحقق اهداف و منافع استعماری در غرب آسیا را ارتقاء دهد.

ترک‌ها هم اعلام کرده‌اند در حال بررسی ورود به جنگ زمینی در سوریه هستند و این رویکرد و ماجراجویی آمریکایی نه تنها در استان حسکه و شمال سوریه، بلکه در اقلیم کردستان عراق و اربیل، با کسب تأیید مسعود بارزانی در حال پیگیری است.

مقامات نظامی آمریکایی برای جلوگیری از اخراج از سوریه و عراق، به دنبال مشارکت شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستند و با اعزام نیروهای جدید رزمی و اطلاعاتی و ستادی به اربیل و شمال شرق سوریه،‌آتش‌افروزی جدیدی را در برنامه دارند.

همانگونه که رهبری معظم انقلاب در سخنان اخیر خود تأکید کردند، آمریکا نه تنها به دنبال حل بحران‌ها و مشکلات منطقه نیست، بلکه تمامی توان خود و دولت‌های وابسته را برای تأمین منافع غیرقانونی و استعماری و حفظ هژمونی منطقه‌ای، قرار داده است.

این رویکرد، به ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر در سوریه و عراق معطوف می‌باشد و پدیده جنگی در منطقه را گسترش خواهد داد و بدیهی است که کشورهای مستقل منطقه و فرامنطقه‌ای نسبت به آن واکنش خواهند داشت تا امنیت و منافع خود را تأمین نمایند.

۱۳۹۴/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...