نسخه چاپی

خانوارهای شهری چقدر پول سس و ادویه دادند؟

براوردها حاكی از آن است كه در سال گذشته هر خانوار شهری نزدیك به صد هزار تومان صرف خرید سس و ادویه و ... كرده است

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاين طي سال هاي اخير مكمل هاي غذايي مانند سس ها و ادويه‌ها جايگاه ويژه‌اي در سبد غذايي خانوار از آن خود كرده اند به طوري كه برآوردها نشان مي دهد 3 دهم درصد از هزينه‌هاي سالانه هر خانوار شهري صرف خريد انواع سس و ادويه مي شود .

اين گزارش تنها چرخش مالي بازار سس ها و ادويه ها در بخشي از بازار بزرگ شهرها را نشان مي دهد اين در حالي است كه خوراكي هاي مذكور در سال هاي اخير جايگاه قابل توجهي در روستاها پيدا كرده است به اين ترتيب گردش مالي اين بازار بيش از 1500 ميليارد تومان است . بازار سس‌ها با توجه به افزايش قابل توجه مصرف فست‌فود در ايران با افزايش قابل توجهي روبرو شده است در حاليكه بررسي بانك مركزي تنها ميزان خريد سس و ادويه از سوي خانوار شهري را شامل مي‌شود . حضور برندهاي متعدد توليد كننده سس و انواع ادويه و ... تبليغات وسيع تلويزيوني نشان دهنده رونق و سودآور بودن اين بازار است . بخش مهمي از بازار سس ايران در اختيار توليدكنندگان داخلي است و سس ها و ادويه هاي خارجي جايگاه كوچكي در بازار ايران دارند . در سال‌هاي اخير با افزايش تبليغات در خصوص مضر بودن برخي از سس‌ها براي سلامتي، انواع جديدي از سس‌ها با تركيبات سالم تر راهي بازار شده است تا سهم بازار اين ماده غذايي از دست نرود .

براوردها حاكي از آن است كه در سال گذشته هر خانوار شهري نزديك به صد هزار تومان صرف خريد سس و ادويه و ... كرده است . رقم دقيق اين هزينه در سبد غذايي خانوار در حدود 99 هزار و 515 تومان گزارش شده است . هر چند سهم اين هزينه در سبد خانوار تغييري نكرده است اما رشد قيمت ها سبب شده است قيمت اين گروه كالايي در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.5 درصد افزايش يابد .

بر اساس اين گزارش در سال 1392 سس ها و ادويه ها 83 هزار و 972 تومان هزينه روي دست هر خانوار باقي گذاشت .

۱۳۹۴/۸/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...