نسخه چاپی

حذف یك میلیون نفر دیگر از یارانه بگیران

به نظر می‌رسد با وجود حذف یارانه 3 میلیون نفر از غیرنیازمندان، تنها 136 میلیارد و 500 میلیون تومان از حجم یارانه نقدی در ماه پرداختی كاسته شده است. این در حالی است كه در ماه تاكنون دولت 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌كرده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: به نظر می‌رسد با وجود حذف یارانه 3 میلیون نفر از غیرنیازمندان، تنها 136 میلیارد و 500 میلیون تومان از حجم یارانه نقدی در ماه پرداختی کاسته شده است. این در حالی است که در ماه تاکنون دولت 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کرده است.

سیاست حذف یارانه‌ پردرآمد و برنامه دولت برای حذف 6 میلیون یارانه‌بگیر به نیمه راه رسید و بنا به اطلاعاتی که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسب شده، در حال حاضر 3 میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شده‌اند.

براساس قانون بودجه سال 1394، دولت باید 6 میلیون نفر از غیرنیازمندان را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند. بر همین اساس،چندی پیش علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه گفته بود که «برای حذف یارانه پردرآمدها طبق نظر مجلس عمل می‌کنیم.» منظور مصوبه قانون بودجه است که اعتبار هدفمند کردن یارانه‌ها کاهش پیدا کرده و دولت موظف به حذف بخشی از یارانه‌بگیران شده است.

حذف یارانه‌بگیران در حالی هم‌اکنون توسط دولت صورت می‌گیرد که کارشناسان با وجود تاکید بر حذف ثروتمندان از لیست یارانه‌بگیران، بارها از هزینه سیاسی و اجتماعی این موضوع سخن گفته‌اند، اما به نظر می‌رسد که دولت حاضر شده که این هزینه‌ها را تحمل کند، اما این استخوان در گلو مانده از دولت قبل را مداوا کند.

پیش از این، بارها و بارها مقامات دولت از شرایطی که در شب پرداخت یارانه‌ها برای دولت به‌وجود می‌آید، سخن گفته بودند. یک‌بار علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد عنوان کرد که «دولت ماهانه بیش از 3 هزار میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و شب‌هایی که قرار است یارانه بپردازیم، شب مصیبت عظمای دولت است.»

بعد از این اظهارنظر نیز، بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره احساس خود درباره واژه هدفمندی یارانه‌ها گفت: «خیلی عذاب‌آور است.»

به گفته وی، «جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به موقع آن واقعا عذاب الیمی است و همان‌طور که آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز گفته‌اند، واقعا عذاب‌آور است.»

گزارش‌ها درباره عملکرد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های 1390 و 1391 منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مجموع مبلغ 81 هزار و 433 میلیارد تومان بوده که 78 هزار و 813 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. از این مبلغ پرداختی، 78 هزار و 638 میلیارد تومان، یعنی 99.77 درصد صرف پرداخت یارانه نقدی شده است.

طی سال‌های 1392 و 1393 نیز منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجموع مبلغ 89 هزار و 781 میلیارد تومان و مصارف آن مبلغ 88 هزار و 90 میلیارد تومان بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که از این رقم، 84 هزار و 133 میلیارد تومان و معادل 95.5 درصد از پرداختی‌ها صرف پرداخت یارانه نقدی شده است.

براساس اطلاعات کسب شده، تا تیرماه امسال حدود 75.9 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کردند که دولت براساس قانون بودجه، هر ماهه باید تعدادی از افراد متمول و متمکن را از تعداد یارانه‌بگیران حذف کند.

در این شرایط، به نظر می‌رسد با وجود حذف یارانه 3 میلیون نفر از غیرنیازمندان، تنها 136 میلیارد و 500 میلیون تومان از حجم یارانه نقدی در ماه پرداختی کاسته شده است. این در حالی است که در ماه تاکنون دولت بیش از 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کرده است.

بر این اساس، با توجه به رقم کاهش میزان یارانه نقدی 3 میلیون نفر، یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که دولت همچنان باید بیش از 3 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه پرداخت کند.

بنا به اطلاعات کسب شده، به نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز خبر حذف تعدادی دیگر از یارانه‌بگیران شنیده شود و یک میلیون نفر دیگر به زودی از لیست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد.

۱۳۹۴/۸/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...