نسخه چاپی

واكنش علی لاریجانی به اظهارات برادرش

عکس خبري -واکنش علي لاريجاني به اظهارات برادرش

رئیس مجلس همچنین گفت: اصل بحث اینكه نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی و اظهار نظر و رای‌شان كاملا آزادند و كسی در این زمینه حق تعقیب یا توقیف نمایندگان را ندارد، این یك اصل قانونی است و كسی حق ابطال آن را ندارد و كسی نمی‌تواند خلاف آن نظر دهد اما بحث در توهین و افتراست.


به گزارش نما به نقل از فارس ، رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده اردکان گفت: هیج قوه‌ای نمی‌تواند نماینده‌ای را به دلیل اظهارنظر در مقام ایفای وظایف نمایندگی‌اش، بازخواست کند و تحت تعقیب قرار دهد.

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در اخطاری با استناد به اصول 76، 84 و 86 قانون اساسی، اظهار داشت: تا به حال مسئله در رأس امور بودن مجلس توسط ریاست قوه مجریه مورد تردید قرار می‌گرفت که اخیراً ریاست قوه قضائیه نیز موضوع مصونیت پارلمانی نمایندگان مجلس را منتفی دانست.

اشاره تابش به اظهارات آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه است که در جلسه هفته گذشته مسئولان عالی قضایی گفته بود در هیچ جای قانون اساسی گفته نشده که مثلا یک نماینده مجلس دارای مصونیت قضایی است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه "‌نمایندگان مجلس در مقام اجرای وظایف نمایندگی خود آزادند اما این مسئله معنایش مصونیت قضایی نیست،" تفسیر مصونیت قضایی از اصل 86 قانون اساسی را توهم باطل خوانده و با اشاره به تفاسیر ‌شورای ‌نگهبان درباره این اصل گفته بود که‌ تعبیر مصونیت قضایی در اصل 86 اصلا وجود ندارد و حتی محتوای آن نیز نیامده است و نماینده و غیرنماینده در مسئله جرم هیچ‌ فرقی با هم ندارند و اگر جرمی مرتکب شدند، برحسب رویه قانونی و با رعایت تشریفات موجود در قانون باید به دادسرا احضار شوند.

رئیس دستگاه قضایی با تأکید بر اینکه "توهین، افترا و دشنام از وظایف نمایندگی و البته وظایف رسانه‌ها و هیچ شخص و گروهی نیست"، افزوده بود: نباید هیچ شخص، گروه، رسانه و فرد حقیقی و حقوقی به خود اجازه دهد که به دیگران توهین کند و افترا ببندد و آن وقت تصور کند و توقع داشته باشد که قوه قضاییه به آن رسیدگی نکند.

تابش در جلسه علنی صبح امروز مجلس در واکنش به این اظهارات گفت: اگر در نظام مردم‌سالار ما، مجلس و نمایندگان مردم از پشتوانه‌های قانونی در مقام ایفای وظایف نمایندگی برخوردار نباشند، چگونه می‌توانند به وظایف قانونی خود عمل کنند و با مسئولان امر و دستگاه‌هایی که تخلفی مرتکب شده‌اند و حق مردم را ضایع کردند، برخورد کرده و کجی‌ها و ناروایی‌هایی را افشا کنند؟ لذا ‌انتظار از رئیس مجلس این بود بر اساس ماده 107 آئین نامه داخلی مجلس، امروز در نطق خود به این موضوع مهم اشاره‌ای می‌کرد و از حیثیت مجلس و اختیارات نمایندگان دفاع می‌کرد.‌

تابش بر همین اساس یادآور شد: قانون اساسی در اصل 86 که متن آن عینا در ماده 75 آئین‌نامه داخلی آمده،‌ مقرر می‌دارد که نمایندگان مجلس طبق اصل 86، در مقام ایفای وظایف نمایندگی، در اظهارنظر خود کاملاً آزاداند و نمی‌توان آنها را به دلیل نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند، یا آرایی که در مقام ایفای وظایف خود دادند، تعقیب کرد.

به گفته وی، اخیراً مسئولان قضایی کشور اظهاراتی داشتند و گفتند که نمایندگان مصونیت ندارند و اعلام کردند که اگر نمایندگان حین نطق که از جمله وظایف نمایندگی اوست،‌ مرتکب جرمی از قبیل افترا، توهین و نشر اکاذیب شوند، توسط مقامات قضایی قابل تعقیب است.

در ادامه علی لاریجانی به تابش پاسخ داد: این اختیار رئیس جلسه است که می‌تواند سخنرانی و نکته‌ای را مطرح کند یا مطرح نکند و این موضوع اخطار ندارد.

وی افزود: اخطار باید درباره دستور جلسه باشد، سخنرانی بنده امر مجازی است و می‌توانم سخنرانی داشته باشم یا نداشته باشم و این موضوع اخطار ندارد.

رئیس مجلس همچنین گفت: اصل بحث اینکه نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی و اظهار نظر و رای‌شان کاملا آزادند و کسی در این زمینه حق تعقیب یا توقیف نمایندگان را ندارد، این یک اصل قانونی است و کسی حق ابطال آن را ندارد و کسی نمی‌تواند خلاف آن نظر دهد اما بحث در توهین و افتراست.

لاریجانی اضافه کرد: نمایندگان در ایفای وظایف نمایندگی خودشان آزادند و می‌توانند نظر دهند و هیچ قوه‌ای نمی‌تواند این نمایندگان را بازخواست کند و آنها را تحت تعقیب قرار دهد اما بحث افترا و توهین موضوع دیگری است.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان با تأکید بر اینکه کسی به خاطر آزادی بیان نباید به فرد دیگری توهین کند یا افترا بزند، گفت: اینکه کسی تصور کند قوه قضائیه می‌تواند به خاطر اظهارنظر نمایندگان به دلیل ایفای وظایف نمایندگی، مقابل آنها را بگیرد، این تصور باطلی است اما اگر افترا و توهین بزند، بحث دیگری است.

علی لاریجانی در خاتمه گفت:‌ اگر کسی از نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی خودش، کاری انجام داد، نمی‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد و این موضوع نص صریح قانون اساسی است اما مسئله توهین وافترا بحث دیگری است.

۱۳۹۱/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...