نسخه چاپی

فراخوان مسجد جامعی برای پنجشنبه

احمد مسجدجامعی با انتشار فراخوانی از اهالی فرهنگ و هنر و مردم خواست پنجشنبه ۲۸ آبان، كه آخرین روز هفته كتاب است، به كتاب‌فروشی‌ها رفته و كتاب بخرند.

به گزارش نما به نقل از روزنامه شرق: احمد مسجدجامعی با انتشار فراخوانی از اهالی فرهنگ و هنر و مردم خواست پنجشنبه ۲۸ آبان، که آخرین روز هفته کتاب است، به کتاب‌فروشی‌ها رفته و کتاب بخرند. در این فراخوان آمده است: «مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد با وجود همه پیشرفت‌های فناورانه کماکان کتاب‌خواندن برای جامعه مؤثرترین و مفیدترین نوع مصرف فرهنگی است و آثار و برکات کتاب‌خوانی هر فرد به کل جامعه می‌رسد.

شاید از همین‌رو است که در کشورهای مختلف، حتی آن دسته از کشورهایی که اقتصاد آزاد دارند، برای رونق و تقویت کتاب‌خوانی از بودجه‌های عمومی هزینه می‌کنند».این فراخوان می‌افزاید: «در متون دینی و سخنان بزرگان ما نیز کتاب‌خوانی و توجه به کتاب جایگاه بالایی دارد، اما متأسفانه این تأکیدات و توصیه‌ها در عمل منجر به رشد کتاب‌خوانی در کشورمان نشده و وضعیت کتاب در ایران به گونه‌ای است که برای حفظ و تقویت آن مسئولیت همگانی داریم».در این فراخوان همچنین آمده است: «راه رونق صنعت نشر یا از قفسه کتابخانه‌ها می‌گذرد یا از قفسه کتاب‌فروشی‌ها. امروز دریافته‌ایم که اهمیت کتاب‌فروشی اگر از نشر بیشتر نباشد، کمتر نیست. برای اصلاح وضعیت کتاب و برای تبلیغ و ترویج کتاب‌خوانی باید تلاش کنیم مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها افزایش یابد.

با این همه متأسفانه ما با پدیده تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها روبه‌رو هستیم. اگر کتاب‌فروشی‌ها کم‌رونق شوند، همه زیان می‌بینیم. کل کشور زیان می‌بیند. آینده ما در گرو رونق امروز کتاب‌فروشی‌هاست».این فراخوان تأکید می‌کند: «باید همه کمک کنیم که رونق به کتاب‌فروشی‌ها برگردد. سال گذشته در آخرین پنجشنبه هفته کتاب همراه با گروهی از اهل علم و دانش و بزرگان دینی و فرهنگی کشور از مردم دعوت کردیم به کتاب‌فروشی‌ها بروند و خرید کنند. این حرکت یک حرکت نمادین بود. با یک حرکت نمادین نمی‌شود انتظار داشت که مشکل ساختاری و ریشه‌ای حل شود، اما کمک می‌کند که این موضوع برای همه اهمیت پیدا کند».مسجدجامعی در این فراخوان ضمن دعوت مردم و اهالی فرهنگ و هنر برای رفتن به کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب، می‌گوید: «امسال هم به پیشنهاد برخی از عزیزان این دعوت را تکرار می‌کنیم و از همه کسانی که نزد مردم احترام دارند، می‌خواهیم که به این حرکت بپیوندند و با هر وسیله‌ای که در اختیار دارند، از مردم برای رفتن به کتاب‌فروشی دعوت کنند، دعوت عام برای رفتن به کتاب‌فروشی‌ها در همه روزهای سال و دعوت اختصاصی برای روز پنجشنبه، ٢٨ آبان آخرین روز هفته کتاب؛ از مردم دعوت می‌کنیم در این روز به کتاب‌فروشی‌های شهرهایمان سر بزنیم و کتاب بخریم و از آنان به خاطر اشتغال به این شغل شریف قدردانی کنیم و برای آینده کشورمان کاری کنیم که این شغل رونق بگیرد».

مسجدجامعی با دعوت از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی، روزنامه‌ها، رسانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها برای پیوستن به این کمپین می‌گوید: «از تشکل‌های صنفی و فرهنگی حوزه کتاب و به‌خصوص اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نیز دعوت می‌کنیم که با اطلاع‌رسانی شایسته از این حرکت پشتیبانی کنند. از روزنامه‌ها، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هم دعوت می‌کنیم که مانند سال گذشته از این حرکت حمایت و اطلاع‌رسانی کنند. از مدیران و مسئولان نیز دعوت می‌کنیم به این حرکت پیوسته و هرگونه که صلاح می‌دانند از نهاد کتاب‌فروشی‌ها حمایت کنند. از کتاب‌فروشان گرامی هم دعوت می‌کنیم که برای پنجشنبه ٢٨ آبان برنامه‌هایی تدارک ببینند. سال گذشته برخی از کتاب‌فروشی‌ها نویسندگان و هنرمندان را دعوت کردند و خود به دعوت‌کنندگان پیوستند و مردم هم دعوت آنان را بی‌پاسخ نگذاشتند».

در پایان این فراخوان آمده است: «دوستانی از مطبوعات و رسانه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه‌های کتاب‌فروشی‌ها را به‌طور مرتب اطلاع‌رسانی کنند. امیدوارم که این حرکت‌های نمادین توجه همه را به اهمیت کتاب و کتاب خوانی جلب کند تا بار دیگر رونق به کتاب‌فروشی‌ها بازگردد».

۱۳۹۴/۸/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...