نسخه چاپی

حضور ایران در نمایشگاه اكسپو ۲۰۱۷

قائم مقام وزیر امور خارجه قزاقستان با اشاره به امضای قرارداد حضور ایران در نمایشگاه اكسپو ۲۰۱۷ آستانه گفت: امیدواریم در زمینه‌های انرژی تبدیل‌پذیر و همچنین انرژی خورشیدی بتوانیم با طرف ایرانی همكاری‌های لازم را انجام دهیم.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاري صداوسيما، رپيل زوش بايف در نشست خبري اكسپو 2017 كه در سفارت اين كشور در تهران برگزار شد افزود: قزاقستان اهميت ويژ‌ه‌اي براي توسعه انرژي‌هاي آينده قائل است و يكي از اهداف اين نمايشگاه كمك به حفظ محيط زيست و توسعه انرژي‌هاي تبديل‌پذير است.

وي ضمن تشكر از مهمان‌نوازي مقامات ايراني هدف اصلي سفر به ايران را امضاي تفاهمنامه اكسپو با طرف ايراني اعلام کرد و گفت: براي حضور ايران در نمايشگاه اكسپو با مقامات ايراني امروز مذاكراتي را انجام داديم و همچنين قراردادي را نيز در خصوص حضور شركت‌هاي ايراني در نمايشگاه اكسپو امضا كرديم.

رپيل زوش بايف با اشاره به ديدارهاي خود با آقاي ظريف و همچنين معاون وزيرصنعت، معدن و تجارت و همچنين معاون رئيس جمهور در امور گردشگري افزود: حضور طرف ايراني در اين نمايشگاه براي افزايش همكاري دو كشور در زمينه‌هاي مختلف از جمله بالا بردن سطح روابط راهبردي، بسيار مهم ارزيابي مي‌شود.

قائم مقام وزير امور خارجه قزاقستان شعار اين نمايشگاه را انرژي آينده دانست و اظهار داشت: اين نمايشگاه از 10 ژوئن تا 10سپتامبر (20 خرداد تا 19 شهريور 1396) در شهر آستانه برگزار خواهد شد و تقريبا بيش از 100 كشور و 15 سازمان بين‌المللي در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت.

وي با اشاره به حضور بيش از 5 ميليون بازديد‌كننده از نمايشگاه گفت:‌ با توجه به اينکه اين نمايشگاه براي اولين بار است كه در منطقه و آسياي مركزي برگزار مي‌شود مي‌توان گفت كه يك امتحان جدي براي ما محسوب مي‌شود.

رپيل زوش بايف با اشاره به قطعي شدن حضور 53 كشور و همچنين 11 سازمان بين‌المللي افزود:‌ با 11 كشور به صورت رسمي براي حضور در اين نمايشگاه قرارداد امضا شده است كه ايران نيز يكي از اين 11 كشور محسوب مي‌شود.

قائم مقام وزارت امور خارجه قزاقستان در زمينه تسهيلات فراهم شده براي شركت كنندگان در اين نمايشگاه اظهار داشت: از طرف قزاقستان همه تسهيلات لازم از جمله ماليات و تسهيل در صدور رواديد براي شركت‌كنندگان فراهم است.

وي در ادامه تبادل تجربيات بين ايران و قزاقستان را يكي از نكات مثبت اين نمايشگاه دانست و افزود:‌ با توجه به تلاش قزاقستان در زمينه احياي درياچه آرال، قزاقستان مي‌تواند تجربيات خود را براي احياي درياچه اروميه در اختيار ايران قرار دهد.

رپيل زوش بايف تبادل تجربيات درزمينه فناوري، ساخت نيروگاه، توليد انرژي خورشيدي و بادي را از ديگر نكات مثبت اين نمايشگاه دانست و گفت:‌ ما در حال تأسيس دو نيروگاه اتمي در قزاقستان هستيم كه مي‌توانيم دراين زمينه نيز با ايران همكاري کنيم.

قائم وزير امور خارجه قزاقستان با اشاره به راه‌اندازي جاده ابريشم تاكيد كرد: در چارچوب برنامه راه ابريشم، برنامه‌هاي گسترده‌اي براي اتصال غرب چين به غرب قزاقستان در دستور كار داريم كه در اين راه 34 كشور قرار دارد كه با توجه به همسايگي کشور ما با كشور چين و آسياي مركزي، به دنبال گسترش اين راه هستيم.

وي افزود: با توجه به راه‌اندازي خط آهن قزاقستان به بندرعباس و اتصال ايران به جاده ابريشم، ايران مي‌تواند نقش مهمي در ترانزيت و انتقال كالا از قزاقستان به كشورهاي خليج‌فارس ايفا كند.

رپيل زوش بايف با اشاره به راه‌اندازي اين خط راه‌آهن گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم در زمينه گسترش صنعت گردشگري و گسترش روابط دو كشور قدم‌هاي مؤثري برداريم و بايد اشاره كنم كه ايجاد خط هوايي مستقيم و تسهيل صدور رواديد بين دو كشور مي‌تواند به گسترش اين صنعت كمك كند.

وي به تبادلات فرهنگي بين دو كشور نيز اشاره كرد و افزود: در قزاقستان مراكز فرهنگي ايران فعاليت دارند و در هر دو كشور تبليغات فرهنگي خوبي در دست اجراست.

رپيل زوش بايف به حضور گردشگران ايراني در قزاقستان اشاره كرد و گفت: منتظر حضور گسترده گردشگران ايراني در قزاقستان هستيم و اميدواريم با فرهنگ مردم قزاقستان آشنا شوند.

وي برگزاري نمايشگاه اكسپو 2017 را نيز در زمينه توسعه فرهنگي اقدامي مثبت ارزيابي کرد و افزود:‌ در اين نمايشگاه حتما آيين، سنت و فرهنگ ايراني نيز مي‌تواند به نمايش درآيد.

قائم‌مقام وزير امور خارجه قزاقستان به ديدارهاي رؤساي دو كشور ايران و قزاقستان اشاره كرد و گفت:‌ رؤساي دو كشور بيش از 10 بار با يكديگر ملاقات كرده‌اند و بايد بگويم سطح روابط بين ايران و قزاقستان، يك روابط دو جانبه فعال است.

۱۳۹۴/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...