نسخه چاپی

12هزار استاد دانشگاه به آتش‌افروزی متهم شدند

وزارت علوم با صدور بیانیه‌ای به نامه اعتراضی 12هزار نفر از اساتید دانشگاه‌ها درباره افت علمی كشور واكنش نشان داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، 12هزار نفر از اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در تاریخ 17 آبان‌ماه با صدور نامه‌ای سرگشاده‌ به سران سه قوه، برخی از دغدغه‌های خود را از جمله در بحث نفوذ دشمن در کشور و توقف رشد علمی مطرح کردند.



این اساتید دانشگاه‌های کشور در این نامه‌ سرگشاده خود خطاب به سران قوای سه‌گانه، خواستار هوشیاری مسئولان کشور در مقابل توطئه دشمنان انقلاب در نفوذ به سیاست‌های راهبردی نظام شدند و از مجلس درخواست کردند بر اجرای برجام، نظارت دقیق‌تری داشته باشد.



12هزار عضو هیئت علمی و مدرسان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش علمی کشور در ادامه نامه خود در آستانه آغاز سال تحصیلی 95-94 با بیان نکاتی تأکید کردند: استدعا داریم برای بررسی دلائل و ارائه راهکار لازم برای حل مشکل توقف پیشرفت علمی کشور کمیته‌ای مرکب از تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارتین علوم و بهداشت و چند تن از اساتید محترم دانشگاه‌ها تشکیل شود.



به گزارش تسنیم، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز در واکنش به نامه 12هزار نفر از اساتید کشور بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام داشته که رشد علمی در کشور متوقف نشده است.



متن کامل بیانیه وزارت علوم به‌شرح زیر است:

ن والقلم و مایسطرون

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همان‌طور که بارها اعلام کرده است، بنا ندارد با ورود به مسائلی که رنگ و بوی سیاسی و حزبی و جناحی دارد، به آتشی که عده‌ای درصدد برافروختن آن هستند، بدمد؛ اما آنجا که احتمال تشویش اذهان عمومی وجود دارد، روشنگری را حق خود دانسته و به‌خاطر آرامش کسانی که دلبسته این آب و خاک هستند و به توسعه عملی ایران می‌اندیشند و به آن می‌بالند، نکات زیر را یادآور شود:



1 ــ براساس آماری که بارها و بارها ارائه و اعلام شده و براساس آخرین مستندات مهم‌ترین پایگاه‌های استنادی علم دنیا، نه تنها هیچ افت علمی در سال‌های اخیر در کشور وجود نداشته، بلکه در مواردی، شاهد رشد شگفت‌انگیزی نیز بوده‌ایم. رشد 9برابری شرکت‌های دانش‌بنیان، اعلام اسامی 13 دانشگاه ایران در فهرست یک درصد دانشگاه‌های برتر و تأثیرگذار دنیا (در حالی که قبل از سال 2013، هیچ دانشگاه ایرانی در این فهرست نبوده است)، اعلام اسامی 173 دانشمند ایرانی بین یک درصد دانشمندان برتر دنیا در سال 2015 و کسب رتبه سوم در جهان در تولید علم شیمی و رتبه هفتم در تولید علم در رشته نانوتکنولوژی و ... دلایلی بر این مدعاست.



2 ــ خوشحالیم که نویسندگان محترم نامه توان علمی، سیاسی، دفاعی و امنیتی ایران را که قاعدتاً خاستگاهی جز دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور نمی‌تواند داشته باشد، ستوده‌اند ولی با کمال تعجب شاهدیم که در ادامه خواهان رفع توقف پیشرفت علمی کشور شده‌اند.



3 ــ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امیدوار است همان‌طور که در متن نامه نیز آمده است در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، جامعه علمی کشور، اطاعت از قانون را منش خود قرار داده و با تأکید بر وحدت اسلامی حول محور ولایت فقیه در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز 1404 بکوشند.

۱۳۹۴/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...