نسخه چاپی

تخلف در نحوه فروش بلیت عتبات

با گذشت ۴۸ ساعت از زمان اعلام فروش بلیت عتبات عالیات از جانب انجمن شركت‌های هواپیمایی، نماینده كمیسیون اصل نودم مجلس در بازرسی از روند فروش ، گفت: گزارش‌ها حاكی از آن است كه تقریبا نیمی از آژانس‌های هواپیمایی این فهرست، بلیت نمی‌فروشند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، دولت امسال وعده داده بود در اربعین 1394 برای جلوگیری از بروز مشکلات سال های اخیر برای زائران و ممانعت از ایجاد بازار سیاه بلیت ، با برنامه ریزی مشخص و نظارت دقیق ، نرخ بلیت را مصوب و نظم خاصی در سفرهای اربعین ایجاد کند.

بر این اساس قرار بود از 16 آبان فروش بلیت پروازهای عتبات عالیات با نرخ های مصوب و رسمی آغاز شود اما این امر به دلیل بروز مشکلاتی در صدور مجوز زمان پرواز به 19 آبان موکول شد و در نهایت از دیروز 28 دفتر رسمی که نام و نشان آنها از جانب انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام شد کار فروش بلیت را آغاز کردند.

اما این همه ماجرا نیست چرا که تنها یک روز پس از آغاز فروش ،کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی نظارتی برای پیگیری شکایت های مردمی از نحوه فروش این بلیت ها از این آژانس ها بازدید کرد؛ بازدیدی که پای مسئولان هواپیمایی کشور را نیز به این ماجرا باز کرد.

مقصد اول آژانسی هواپیمایی در شهرک غرب بود که با توجه به قرار داشتن در یک مجتمع تجاری ساعت 10 صبح به بعد کار خود را آغاز می کرد.

در مراجعه ابتدایی به عنوان یک شهروند عادی مسئول فروش بلیت عتبات که مدیر این آژانس نیز هست به خبرنگار ما گفت که بلیت ها تمام شده چرا که این آژانس بلیت ها را به صورت گروهی فروخته است.

بعداز ورود بازرسان مشخص شد که این آژانس صرفا نامش به عنوان مرجع فروش بلیت معرفی شده است و بلیت ها در جای دیگری فروش می رود.

در تماس تلفنی با مدیر آژانسی که نام این آژانس را به عنوان مرجع فروش اعلام کرده بود، وی گفت: این آژانس زیرمجموعه یک ارگان دولتی است و از کاسپین برای گروه های خودمان پرواز گرفتیم ولی به دلیل اینکه از شرکت مرجع به ما گفته اند که باید آژانس بند الف باشید بنده آدرس یکی از دوستانم را دادم و آنها هم گفتند مشکلی نیست فقط باید اسم آژانس بند الف را معرفی کنید.

آقای شمس مسئول بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری که کمی بعدتر آمده بود در پاسخ به این مطلب که آژانس از فروش چنین بلیتی و همچنین اعلام نامش در فهرست مراجع 28 گانه فروش بلیت عتبات خبر ندارد، گفت: نمایندگی های فروش را شرکت های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کرده اند لذا در صورت مغایرت، رئیس آژانس و مدیر عامل شرکت هواپیمایی دعوت خواهند شد و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد.

دیده بان مشاور رئیس کمیسیون اصل نودم به گذشت 48 ساعت از زمان اعلام مراجع 28 گانه فروش بلیت از جانب سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و گفت: در بازرسی‌هایی که از دیشب به دستور رئیس کمیسیون انجام داده ایم چندین مغایرت یافتیم.

وی درخصوص شخصی که اسم این آژانس را به عنوان مرجع معرفی کرده و آژانس خود را زیرمجموعه یک نهاد دولتی خوانده است تصریح کرد: این موضوع توجیه پذیر نیست چون در اعلام سازمان هواپیمایی اسامی این 28 مرجع فروش، آژانس هایی بودند که بلیت را باید در اختیار مردم قرار می دادند، نه سازمان‌های دولتی!

وی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی گفت: اینکه شفاف سازی نشود و مردم فکر کنند این تعداد آژانس به مردم بلیت می فروشند ولی در عمل به صراحت اعلام شود که اینطور نبوده جای تامل دارد که در صورت نیاز در جلسه ویژه کمیسیون اصل نودم بررسی خواهد شد چرا که این روش متری کار کردن است.

مسئولان شرکت هواپیمایی نیز با انتقاد از درخواست‌های زیاد سازمان‌های دولتی برای تهیه بلیت عتبات افزود: بهتر است که به آن سازمان ها مراجعه و دلیل عملکرد آنها سوال شود.

سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز با اشاره به تقاضای بیشتر از ظرفیت در این زمینه، یادآور شد: ما 50 هزار صندلی قابل عرضه در پروازهای فوق العاده و برنامه ای داریم که با توجه به حجم بالای تقاضا، به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز بازار نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر بلیت پروازهای ایام اربعین یک ریال بالاتر از قیمت مصوب فروخته شود، شرکت های هواپیمایی باید پاسخگو باشند.

خسروی مدیر فروش شرکت هواپیمایی کاسپین هم گفت: به شرکت های هواپیمایی اعلام شده بود که آژانس های فروش خود را اعلام کنند لذا استنباط ما این بود که کل ظرفیت خود را اعلام کنیم بنابراین اعلام 4 آژانس هواپیمایی از سوی شرکت ما صرفا به همین دلیل بود که البته باید اسامی را جدا می کردیم که این کار را نکردیم.

در ادامه این بازدیدهای سرزده به یکی دیگر از آژانس های هواپیمایی شرکت کاسپین رفتیم که البته اینجا اوضاع با آژانس قبلی کاملا متفاوت بود.

مدیر این آژانس گفت: از ساعت 7 صبح دیروز کار فروش بلیت عتبات را شروع کردیم که تاکنون حدود 2800 قطعه بلیت فروخته ایم و تعدادی را نیز به صورت گروهی به فروش رسانده‌ایم که البته تقریبا تمام بلیت ها به جز یک پرواز به فروش رفته است.

در عین حال حمید مدنی بازرس سازمان هواپیمایی مستقر در این آژانس یادآور شد: مردم از ساعات ابتدایی بامداد در صف انتظار بودند که مسئولان و فروشندگان این آژانس با کار تا دیروقت شب پاسخگوی تقاضای مردم بودند لذا به عنوان یک مسئول نظارتی از عملکرد این آژانس انصافا راضی بودم.

نماینده رئیس کمیسیون اصل نودم ضمن ابراز خشنودی از عملکرد این آژانس در روند فروش بلیت ها با قیمت مصوب خاطرنشان کرد: تقبل ارائه فهرست مراجع 28 گانه نشان‌دهنده شناسایی مشکل است اما عاری از اشکال نیز نخواهد بود.

وی در پایان به صورت تصادفی با چند تن از خریداران آژانس مذکور تماس گرفت همگی دریافت بلیت با قیمت مصوب را تایید کردند.

دیده بان خاطر نشان کرد: نامه ای از طرف رئیس کمیسیون اصل نودم به دادستان کل کشور ارسال شده است تا با سایت های غیرمجاز فروش بلیت عتبات برخورد شود.

مسئول بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری در پایان تاکید کرد: مردم و متقاضیانی که با تخلفات احتمالی روبه‌رو می شوند به‌خصوص در زمینه های گرانفروشی و کم فروشی مراتب را از طریق سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین انجمن صنفی اطلاع رسانی کنند تا سازمان هواپیمایی کشوری برخورد قضایی لازم را اعم از جریمه، تغییر نوع مجوز و پلمپ انجام دهد.

۱۳۹۴/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...