نسخه چاپی

هراس تكرار كابوس پاریس در لندن

هشدار سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس نسبت به احتمال تكرار حادثه‌ای مشابه پاریس، موجب شده تا نیروهای ویژه ارتش و پلیس مخفی در اماكن شلوغ و مهم شهرهای انگلیس مستقر شوند.

به گزارش نما به نقل از فارس، بیم تکرار حادثه‌ای که شامگاه جمعه در شهر پاریس رخ داد، دیگر کشورهای اروپایی را هم هراسان کرده است.

آخر هفته گذشته در جریان زنجیره‌ای از عملیات‌های تروریستی در پایتخت پاریس دستکم 129 نفر کشته و بیش از 350 تن نیز زخمی شدند.

در پی این رخداد انگلستان هم مانند اغلب دیگر کشورهای اروپا تدابیر امنیتی سخت‌گیرانه‌تری را در دستور کار قرار داده است.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، سرویس‌های اطلاعاتی انگلستان اعلام کرده‌اند که تا 450 تبعه این کشور که برای پیوستن به گروه‌های تروریستی به سوریه رفته بودند، حالا به انگلیس بازگشته‌اند و هر لحظه احتمال دارد که حملاتی مشابه عملیات‌ پاریس انجام دهند.

بنا بر این گزارش، وضعیت امنیتی در انگلیس روز گذشته از زمان حملات 7 جولای 2005 در این کشور بی‌سابقه بوده است.

دیروز نیروهای ویژه ارتش انگلستان برای محافظت از ایستگاه‌های مترو، مراکز خرید و نقاط کلیدی شهرهای مهم این کشور مستقر شده بودند.

بنا بر این گزارش، نیروهای «هنگ ویژه شناسایی» که متشکل است از نیروهای زبده ارتش از نیروهای پلیسی پشتیبانی می‌کنند که در پوشش لباس شخصی، اما مسلح،‌ در شهر تردد می‌کنند تا در صورت لزوم به حملات احتمالی گروه‌های تروریستی پاسخ دهند.

به نوشته تلگراف، پلیس اسکاتلند یارد در حال حاضر در حال بررسی 600 پرونده ترور مرتبط با سوریه و عراق است.

«چارلز فار» مدیر دفتر امنیت و مبارزه با تروریسم انگلیس می‌گوید داعش طرفدارانش در انگلیس را که «نتوانسته‌اند» برای پیوستن به این گروه به سوریه و عراق سفر کنند، تشویق می‌کند که در همان کشور «دست به حمله بزنند.»

به گفته وی، جمعا حدود 750 تبعه انگلیس که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور به آن‌ها ظنین بوده‌اند به سوریه رفته و «حدود 60درصد آن‌ها بازگشته‌اند.» فار می‌گوید جمعا حدود 70 بریتانیایی در سوریه و عراق کشته شده‌اند.

این در حالی است که پیش از این شمار انگلیسی‌های افراطی که از سوریه بازگشته‌اند، حدود 350 نفر تخمین زده می‌شد.

به گفته فار، ایدئولوژی داعش اینگونه است که «یا به گروه بپیوند» یا اینکه «اگر نتوانستی بروی، بمان و همانجا حمله کن.»

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته در واکنش به حملات پاریس گفته بود: «هرچند ما بسیار آماده هستیم، اما ما هم در انگلستان با تهدیدی مشابه روبرو هستیم.»

به نوشته تلگراف، در حال حاضر پلیس‌های مخفی در ایستگاه‌های پلیس و مکان‌های شلوغ مستقر شده و تحرکات افراد را زیر نظر دارند.

انگلیس در نزدیک به 5 سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، اصلی‌ترین متحد اروپایی گروه‌های مسلح فعال در سوریه بوده و میلیون‌ها دلار در قالب نشست‌های گروه موسوم به «دوستان سوریه» که بارها هم میزبان آن بوده، به مخالفان کمک کرده است.

۱۳۹۴/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...