نسخه چاپی

آغاز نظارت رسمی مجلس بر برجام؛ از هفته آینده

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: با توجه به ساختارهایی كه امروز تعیین شد، نظارت این كمیسیون بر اجرای برجام به صورت رسمی از هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش نما ، نوذر شفیعی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: نظارت مجلس بر برجام به‌خصوص نظارت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مقوله ای نبود که از الآن شروع شود بلکه این کمیسیون در طول مذاکرات هسته ای درگیر موضوع بوده است.

از امروز تصمیم گرفته شد سازوکار اجرایی نظارت آغاز شود

وی تصریح کرد: از امروز تصمیم گرفته شد سازوکار اجرایی نظارت آغاز شود و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظارت خود را بر برجام به صورت رسمی شروع کند.

شفیعی اظهار داشت: پیشتر برای نظارت مجلس بر برجام دو پیشنهاد وجود داشت؛ نخست آنکه کمیسیون امنیت ملی به طور کلی مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده بگیرد و هر شش ماه یک بار به صحن علنی گزارش دهد و دوم آنکه کمیته ای از دل کمیسیون تحت عنوان کمیته نظارت بر اجرای برجام تشکیل شود.

وی گفت: سرانجام قریب به اتفاق اعضای کمیسیون امنیت ملی به این نتیجه رسیدند از آنجا که در قانون پیش بینی شده است، این کمیسیون وظیفه نظارت بر اجرای برجام را بر عهده گیرد لذا تصمیم گرفته شد کمیسیون مذکور به طور کلی نظارت بر اجرای برجام را بر عهده گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سازوکار نظارت این کمیسیون بر اجرای برجام افزود: سازوکار به این شکل است که هر یک ماه از نهادهای ذی‌ربط که از برجام تأثیر می پذیرند همچون وزارت نفت، کشتیرانی، بیمه و بانکداری دعوت کنیم تا با حضور در کمیسیون درخصوص تأثیر برجام توضیح دهند.

شفیعی گفت: با این شیوه کشف می کنیم که طرف مقابل تا چه حد به تعهدات خود عمل کرده است.

وی ادامه داد: همچنین هر دو ماه یک بار تیم هسته ای به کمیسیون امنیت ملی دعوت خواهد شد تا در مورد فرایند اجرای برجام توضیح دهد و البته هر سه ماه یک بار نیز وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر خواهد شد و توضیح خواهد داد.

شفیعی گفت: در نهایت هر شش ماه یک بار طبق شرح وظایف مشخص شده، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صحن علنی گزارش خواهد داد.

وی درباره نسبت کاری نظارت مجلس با کار کمیته نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی نیز خاطرنشان کرد: اینها نهادهای مستقلی هستند که هر کدام بر اساس شرح وظایف کارش را انجام خواهد داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: تنوع در نظارت بر اجرای برجام باعث می شود که دقت نظر بیشتری درباره اجرایی شدن برجام لحاظ شود.

شفیعی تأکید کرد: ممکن است در این خصوص تبادل نظرهایی صورت بگیرد و هدف یکی است ولی نهادها با ساختارهای مختلف و جداگانه وظایف خود را بر عهده دارند.

۱۳۹۴/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...