نسخه چاپی

استقبال 10 میلیون نفر از كارت اعتباری خرید كالا

طرح خرید كالای مصرفی بادوام ایرانی با پرداخت تسهیلات به مرحله اجرایی نزدیك می‌شود، اما به نظر می‌رسد رسیدگی به تمام ابعاد آن فرآیند طولانی خواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد :در حالی که تجربه وزارت صنعت در خصوص اعطای تسهیلات برای خرید خودرو به سرعت به مرحله اجرا درآمد اما گستردگی خرید کالاهای بادوام به دلیل تنوع بالایی که وجود دارد، هماهنگی‌های بیشتری را می‌طلبد و همین امر سبب شده این طرح به کندی پیش برود.

همزمان با اعلام جزئیات این طرح در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسوولان این وزارتخانه و بانک مرکزی طی جلسه‌ای در خصوص فاز اول اجرای این طرح شفاف‌سازی کردند.

اما همچنان ابهامات متعددی بر سر راه این طرح قرار دارد. از جمله مهم‌ترین این سوالات سقف تسهیلاتی است که از سوی بانک مرکزی در اختیار متقاضیان خرید کالاهای ایرانی قرار خواهد گرفت.

تنها موضوعی که در خصوص تسهیلات مشخص شده این که قرار است به هر فرد 10 میلیون تومان تسهیلات تعلق گیرد که افراد در یک دوره یک ساله به خرید کالای مورد نیاز خود اقدام کنند.

همچنین اعلام شده است در فاز اول فرهنگیان و بازنشستگان وابسته به صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و در مراحل بعدی طرح، امکان درخواست کارت خرید کالای ایرانی برای عموم مردم فراهم است.

اما نکته مهم این است که اعتبار لازم برای این طرح اعلام نشده و مشخص نیست اگر در مرحله اول استقبال از این طرح زیاد بود آیا همچنان تسهیلات بانک مرکزی برای سایر افراد جامعه فراهم خواهد بود؟

این موارد از جمله ابهاماتی است که به نظر می‌رسد بهتر است قبل از اجرای این طرح از سوی مسوولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن شفاف‌سازی شود. در این رابطه دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کنیم 10 میلیون نفر از این طرح استقبال کنند.

حبیب‌الله انصاری در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی با اشاره به آخرین وضعیت طرح خرید کالای مصرفی بادوام اعلام کرد: اطلاعات مربوط به تولید‌کنندگان لوازم خانگی برای شرکت در طرح کارت اعتباری خرید کالا توسط وزارت صنعت‌ جمع‌آوری شده و بانک مرکزی در حال به‌روزرسانی دستگاه‌های کارت خوان (POS) نمایندگی‌های فروش است.

وی افزود: جمع‌آوری اطلاعات از سوی تولید‌کنندگان زمانبر بود و نباید شرایطی پیش می‌آمد که برخی تولید‌کنندگان حتی در فاز اول، از این طرح جا بمانند؛ بنابراین اطلاعات همچنان در حال جمع‌آوری است.

وی با بیان اینکه اطلاعات تولید‌کنندگان و نمایندگی‌های فروش در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است، ادامه داد: به نظر می‌رسد با هماهنگی‌های صورت گرفته این امر تا پایان هفته انجام می‌شود و ثبت‌نام برای دریافت کارت‌های اعتباری می‌تواند از هفته آینده آغاز شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: برخی از تولید‌کنندگان در بعضی شهرها نمایندگی فروش ندارند که این موضوع باید توسط خود تولید‌کنندگان حل شود.

انصاری افزود: در مرحله‌ اول فرهنگیان و بازنشستگان وابسته به صندوق‌های بازنشستگی مشمول این طرح می‌شوند؛ اما به این معنی نیست که فقط این بخش را دربربگیرد، بلکه در فازهای بعدی همه مردم می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به شرایط لازم برای قرار گرفتن تولید‌کنندگان در لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این کالاها حتما باید ساخت داخل باشد و کارخانه‌هایی که می‌خواهند در دایره طرح قرار گیرد باید مجوز رسمی تولید دریافت کرده باشند.

به گفته انصاری، کالاهای مشمول استاندارد اجباری باید از سازمان ملی استاندارد پروانه داشته باشند و یکی از موارد بسیار مهم در این زمینه خدمات پس از فروش است که تولید‌کنندگان باید ارائه کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که نسبت به انتخاب لوازم خانگی از سوی مردم هیچ محدودیتی وجود ندارد و مردم خودشان اختیار دارند که کدام وسیله را انتخاب کنند و بخرند.

وی با انتقاد از این گفته که شاید در مراحل بعدی کالای مونتاژ شده هم در این طرح قرار بگیرد، تاکید کرد: هدف این طرح‌ حمایت از تولید ملی و خروج از رکود این واحدهای صنعتی است که با قطعه‌ساز هم در ارتباط هستند و یک زنجیره تولید را دربرمی‌گیرند و گنجاندن کالای خارجی و مونتاژ شده در این طرح برخلاف اهداف اعلام شده در اعطای تسهیلات برای کالای بادوام است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، صنعت لوازم خانگی را از جمله 11 رشته شتاب‌دهنده به توسعه اقتصادی کشورها دانست و خاطرنشان کرد: لوازم خانگی برای صنایع پایین‌دستی همچون فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

انصاری با اشاره به وضعیت کلی این صنعت گفت: با توجه به شرایط رکودی و سکون چندماه گذشته در این صنعت برخی کارخانه تولید خود را کاهش داده‌‌اند؛ به طوری که اگر در گذشته با 70 درصد ظرفیت خود تولید می‌کردند در حال حاضر این ظرفیت‌ها را کاهش داده‌اند؛ زیرا افراد جامعه، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.

وی در خصوص اینکه انباشت کالاها دراین حوزه چقدر است، تصریح کرد: به دلیل تنوع و گستردگی این صنعت میزان انباشت کالا در مورد محصولات مختلف، متفاوت است، اما امیدواریم با اجرای این طرح کم‌کم کارخانه‌ها سطح تولیدات خود را افزایش دهند.

انصاری با اشاره به اینکه کلیت این طرح برای خروج از رکود تاثیرگذار خواهد بود، تصریح‌ کرد: به دنبال رکود در صنایع مختلف که بخشی از آن ناشی از به تعویق انداختن خرید کالا از سوی مشتریان است، این طرح می‌تواند تحرک خوبی را در بازار ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه لوازم خانگی تاکید کرد: این نمایشگاه فرصت خوبی است که متقاضیان از آخرین محصولات تولیدکنندگان آگاهی یابند و حتی در خرید با کارت‌های اعتباری نیز استفاده کنند.

انصاری بر ضرورت توجه به مشتری در بازار لوازم خانگی تاکید کرد و گفت: در این بازار باید حرف مشتری را شنید؛ در غیر این صورت نباید انتظار رونق داشت.

انصاری افزود: پیام نمایشگاه امسال را تولید صادرات محور قرار داده‌ایم که به کلیت برنامه‌های اقتصادی کشور برمی‌گردد؛ زیرا در فضای پساتحریم باید ساختار صنعت ما براساس تولیدات صادرات‌محور باشد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ادامه داد: در دوره جدید کشورهای زیادی برای ورود به بازار ما اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما باید تولیدکنندگان ما این فضا را ایجاد کنند که با شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال 342 شرکت داخلی و خارجی حضور خواهند داشت، تصریح کرد: از این تعداد 235 شرکت داخلی و 107 شرکت خارجی در نمایشگاه حضور دارند که تعداد شرکت‌های داخلی نسبت به سال گذشته با افزایش 8/8 درصدی همراه بوده و 19 شرکت افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: از سوی دیگر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با بازشدن فضای سیاسی ناشی از به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران با گروه 1+5 تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه نسبت به سال گذشته 54 مورد افزایش یافت.


۱۳۹۴/۸/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...